Gå til innhold

Trenger tips til kjøp av "lommekamera"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har selvfølgelig leste igjennom andre tråder og vil jeg ha mer input lager jeg en egen tråd. Jeg vil tro at tiden min i forumet har gjort meg kjent med slike opplagte ting?

Men la oss ta for oss innlegget ditt i en annen tråd som jeg forøvrig har lest.

Du skriver reisekamera i trådtittelen, og har plukket ut lommekameraer. Er det noe krav at det må være lommekamera?

Hvis fotografering på reise er et hovedmål, ville jeg nemlig utvidet utvalget til et ultrazoomkamera, iallfall hvis du liker å fotografere. Jeg har for tiden mitt tredje ultrazoomkamera, og drar ikke på noe som kan være i nærheten av tur uten.

Jeg har et godt Ultrazoom kamera(FZ50) og vil ha et godt lommekamera som tittelen sier.

Om jeg nå skjøt skivebom, og lommekamera allikevel er kravet, trenger du ikke svi av så mye penger som du antyder. Fujifilms F-serie er en god serie. De har fått god omtale for sine meget gode egenskaper i dårlig lys og stigende ISO-verdi. Det er (desverre) mange som kjører slike kamera på auto, og da er de fleste slike kamera svært så feige når lyset avtar, og de skrur da ofte ISO-verdi i været. På brorparten av kompakte er resultatet da en ekkel støygraut på bildene. Fujifilm har imidlertid funnet opp en vesentlig mer lysfølsom bildebrikke en de andre, hvilket medfører betydelig mindre bildestøy i dårlig lys.
Et av mine få krav er at kameraet støtter SD, såvidt jeg vet gjør ikk FF sine kameraer det.

Nå skal det sies at også Fujifilm har sett seg nødt til å bli med på det idiotiske megapikselracet, og selv de kommer til en grense for når deres forsprang ebber ut. Deres nyeste 12 MP-kamera har derfor fått litt mer lunken omtale av støyegenskaper enn de forrige i seren.
Helt enig i at megapixel racet er forsøpplende og idiotisk, derfor forsøker jeg å finne noen perler ved å henvende meg her.

Modellene F30 og F31fd var deres desidert beste kompaktkamera noen sinne, men du skal være heldig om du finner disse lenger. Det er F40fd og F50fd, samt det aller nyeste F100fd som regjerer. Førstnevnte, F40fd, har da "kun" 8 MP, mot de andres 12 MP, og det gjør det til det beste på støy av disse. Jeg har det selv, og lot meg imponere av dette. Du kan se eksempler på bilder i mørke på min kameraside under Testbilder på menyen.

Dette går for tiden for rundt usle 1500 ser jeg, det er mye godt kamera for pengene, da det som regel inkluderer både original veske og minnekort.

Ikke et dårlig tips med F40fd, men jeg ønsker SD og håper derfor andre produsenter har omtrent like gode lommekameraer?

Ellers var jo Panasonic på lista di. Jeg kjenner ikke kompaktkandidaten du nevner men har selv et stort Panasonic Ultrazoom, og kan iallfall gå god for deres meget gode Leicaoptikk, og deres meget gode bildestabilisator.
Kan jeg også bekrefte. Leicaoptikken synes jeg gir en god varm feel på bildene som den visstnok også er kjent for. Stabilisatoren er også god slik jeg som nybegynner sliter med.

Men husk at om du går for Panasonic, sliter de med støy ved stigende ISO også, faktisk nokså mye, men gjør du som meg og låser den på lav ISO (100) tar de glimrende bilder.

Ikke noe enkelt valg, med andre ord....

Men er dette fortsatt tilfelle eller noe de slet nevneverdig med for 1-2 år siden som har bedret seg?

Men hvilke andre kandidater er gode?

EDIT:

Det var ikke meningen å virke uhøfflig her, man kan bli litt sliten av oppførsel i andre deler av forumet og bli litt preget av det til tider men i kameradelen er alle godt voksne i sine tilnærminger.

Om Ff er det beste alternativet så skal jeg selvf. ikke la minnekortstandard stoppe meg.

Årsaken til at jeg ønsker et godt lommekamera er at jeg med FZ50 og andre ultrazooms har merket at terskelen er noe høyere for å ta med seg på hvert eneste tråkk, og at jeg flere ganger har savnet et godt kamera fordi mobilen selvf ikke strekker til.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

B'klager, det var jo ikke noe som tilsa at dette innlegget skilte seg ut fra alle de andre som liknet...

Med et FZ50 er du jo i tillegg svært så godt skodd, og er åpenbart ute etter et supplement som meg.

Ikke et dårlig tips med F40fd, men jeg ønsker SD og håper derfor andre produsenter har omtrent like gode lommekameraer?

Her har du nok ikke lest godt nok. FF tviholder riktignok fortsatt på de trøtte xD-kortene, men har insett at verden kanskje ikke er like nesegrust foresket i dette formatet. Derfor har de laget en super kortspalte som faktisk leser både xD og SD!

Jeg kjører derfor kun SD i mitt. Og ikke nok med det, oppgraderer du firmware støtter F40fd plutselig også høykapasitets-SD. Det var såre enkelt, lastet ned og kjørte prosedyren, det tok vel maks 10 sek. Vips leste den et 4 GB bare fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...