Gå til innhold

Nokia E71: Høyst subjektive erfaringer!

Anbefalte innlegg

Nokia PC Suite har støtte for Mac, men ser at E71 ikke ligger i kompatibelitetslisten enda, det er vel bare ett tidsspørsmål før dette blir oppdatert.

Jeg stiller meg helt bak rapporten til Robbie. Første E series enheten min siden E90, og har holdt meg til N series til nå med N82 og N78 som siste enheter. Må si dette var verdt ventingen og nyter denne enheten til de fulle. Som testene også sier, kunne hatt noe større skjerm, og 3,5mm lydutgang i stedet for 2,5mm så hadde E71 vært komplett! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Telefonen får mye skryt, men på ett område - kameraet - er meningene av mer laber karakter. Er det noen som kunne lagt inn noen bilder? Utebilder, innebilder med godt og dårlig lys, samt bilder av motiv i bevegelse.

Tar en god del bilder med mobilen, ellers hadde jeg ikke giddet å legge vekt på kameraet, naturlig nok.

Foreløpig ligger E71 godt an til å bli min neste telefon, men har også et godt øye til HTC Touch Cruise og Touch Diamond. Så videopresentasjonen på Amobils forhåndsomtale av Touch Diamond, og det var spenstige saker. For noen rååå menyer! Men det betyr ikke alt. Telefonen skal være lett å bruke, også etter at man er ferdig imponert over menykosmetikken.

EDIT:

Var inne på www.htc.com og fant manualen til Touch Diamond:

http://www.htc.com/www/FAQ_Detail.aspx?act...133&cat=268

Gåtta banen for en telefon!!! Det er det råeste jeg har sett tiden Jesus gikk på vannet.

Vurderte også HTC Diamond, men den får ganske laber kritikk rundt om kring. Treg respons, dårlig batteritid og en del småting.

Har ikke fått meg E71 enda, men en kamerat som har kjøpt den er veldig fornøyd med alt, bortsett fra nettopp kameraet som er ganske så elendig.

Lenke til kommentar
Telefonen får mye skryt, men på ett område - kameraet - er meningene av mer laber karakter. Er det noen som kunne lagt inn noen bilder? Utebilder, innebilder med godt og dårlig lys, samt bilder av motiv i bevegelse.

Tar en god del bilder med mobilen, ellers hadde jeg ikke giddet å legge vekt på kameraet, naturlig nok.

Foreløpig ligger E71 godt an til å bli min neste telefon, men har også et godt øye til HTC Touch Cruise og Touch Diamond. Så videopresentasjonen på Amobils forhåndsomtale av Touch Diamond, og det var spenstige saker. For noen rååå menyer! Men det betyr ikke alt. Telefonen skal være lett å bruke, også etter at man er ferdig imponert over menykosmetikken.

EDIT:

Var inne på www.htc.com og fant manualen til Touch Diamond:

http://www.htc.com/www/FAQ_Detail.aspx?act...133&cat=268

Gåtta banen for en telefon!!! Det er det råeste jeg har sett tiden Jesus gikk på vannet.

Vurderte også HTC Diamond, men den får ganske laber kritikk rundt om kring. Treg respons, dårlig batteritid og en del småting.

Har ikke fått meg E71 enda, men en kamerat som har kjøpt den er veldig fornøyd med alt, bortsett fra nettopp kameraet som er ganske så elendig.

Dumt de måtte kjipe inn på kameraet på en ellers glimrende telefon. Men businesstelefoner trenger ikke bra kamera. Eller?

Slik var det på E51 også, som jeg hadde. Mye på E51 var konge, men kameraet var bare kyss-meg-i-rævva. Heldigvis tok butikken den inn igjen.

Lenke til kommentar

Litt av greia er vel at telefonen er veldig tynn, det er ikke lett å få god optikk inn i en så tynn telefon.

Men SE sine tynne telefoner som w890 har vel en del bedre kamera enn E71 (selv om det ikke måler seg med de tykkere telefonene som k810 og k850) så det er ikke en veldig god unnskyldning!

Skulle gjerne hatt et godt kamera på E71, og siden denne telefonen ifølge tester er nær "perfeksjonert" skulle jeg ønske de fikk til en bra kamerafunksjon også :(

Lenke til kommentar

HTC Touch Diamond ble prøvd i butikk, men det ble fort klart at denne ikke er aktuell lenger. Synes responsen i berøringsdisplayet er for ustabil, men fremfor alt blir den for dyr. I tillegg til selve telefonen, vil jeg ha GPS-programvare/kart , siden telefonen har GPS-mottaker. Det gjør ikke saken bedre.

Dermed er E71 mest aktuell. Den har jo ikke berøringsskjerm, noe som er best mht bruk av GPS, men jeg har brukt GPS på min gamle 6110 Navigator, og det var da til å leve med på bilferie i Danmark. I år blir det ikke bilferie.

Kan bli eier av E71 neste uke.

Lenke til kommentar

Bildet av bokhylle er tatt i rom med dårlig lys med kameralys. De andre er tatt i tatt godt lys. Bilde av flaske er tatt med nærbildemodus-innstilling. Og det er støv på cden.

Jeg syns ikke kameraet er elendig, nå som jeg har funnet ut at man må trykke på 2 for å bruke autofokusen(som det sto i testen)

post-29887-1215338991_thumb.jpg

post-29887-1215339011_thumb.jpg

post-29887-1215339025_thumb.jpg

post-29887-1215339035_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Bildet av bokhylle er tatt i rom med dårlig lys med kameralys. De andre er tatt i tatt godt lys. Bilde av flaske er tatt med nærbildemodus-innstilling. Og det er støv på cden.

Jeg syns ikke kameraet er elendig, nå som jeg har funnet ut at man må trykke på 2 for å bruke autofokusen(som det sto i testen)

Dette er ikke noen kameramobil, men sammenlignet ut fra bilder fra en rekke andre mobiler jeg har sett eller eid, er de absolutt passable. I dårlig lys blir de kornete, men dette er snarere regelen enn unntaket. Men totalt sett er bildene som ventet, eller bedre enn ventet.

Det vil si at jeg ikke anser kameraet som noe hinder for å kjøpe E71. Takker så mye for at du la inn bildene, samt dine utfyllende kommentarer. Det var til meget god hjelp!!!

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Hallo

Er i tenkeboksen om jeg skal kjøpe en E71. Har nå N95-1, og har tidligere hatt Treo650. Tastaturet på denne sammenlignes med Treo sitt, og hvis dette stemmer så er det meget bra.

3 kjappe spørsmål:

- Hvordan får man tilgang til skandinaviske bokstaver - Æ, Ø og Å?

- Er operativsystemet norsk eller engelsk?

- Er Mail For Exchange preinstallert på telefonen? Hvordan blir minneplass håndtert ved oppgradering - blir den opprinnelige versjonen liggende der å ta opp plass - samtidig som den nye versjonen legger seg i minnet? ...og må man manuelt sette tilgangspunktet i MFE eller er dette håndtert på E-serien?

Savner Palm Treo sin treaded sms, men til en viss grad kan man erstatte denne funksjonaliteten med BetaLabs "Conversation" :)

Endret av jorang
Lenke til kommentar
- Hvordan får man tilgang til skandinaviske bokstaver - Æ, Ø og Å?

Ved hjelp av dedikerte taster. Nå skal det riktignok sies at P er delt med Å, men ved hjelp av den innebygde ordlisten skjønner den når du ønsker Å kontra P, dvs du får aldri skrevet "P sykle" - det blir "Å sykle".

- Er operativsystemet norsk eller engelsk?

Versjonen som selges i Norge har både Norsk og Engelsk

- Er Mail For Exchange preinstallert på telefonen? Hvordan blir minneplass håndtert ved oppgradering - blir den opprinnelige versjonen liggende der å ta opp plass - samtidig som den nye versjonen legger seg i minnet? ...og må man manuelt sette tilgangspunktet i MFE eller er dette håndtert på E-serien?

Mail for Exchange følger preinstallert på telefonen, men dette er ikke den siste versjonen. Da jeg oppgraderte erstattet den nye versjonen den som tidligere lå inne på telefonen. Tilgangspunktet settes manuelt kun den første gangen du konfigurerer Mail for Exchange (når du angir brukernavn, passord mv.) så husker telefonen.

Lenke til kommentar

Takk for svar Robbiedeluxe

Når det gjelder MfE - jeg har N95 i dag, og et stort irritasjonsmoment er at telefonen ikke administrerer tilgangspunkter. Man kan definere flere, men når jeg kommer på jobb må jeg manuelt sette tilgangspunktet til jobbens Wlan - når jeg senere kommer hjem så må jeg skifte igjen - manuelt.

På en PC administreres alle tilgangspunktetene, og man kan prioritere mlm dem automatisk.

Jeg er klar over Devicescape (devicescape.com) som kan hjelpe til med dette, men for nettverk som har avansert kryptering er det vanskelig å få dette til å fungere...

Man må altså endre tilgangspunkt (...mellom de forhåndsdefinerte...) manuelt hver gang man beveger seg over til en ny WLAN-sone? Forstår jeg deg riktig da?

...eller vil E71 switche mlm tilgjengelige kjente nett automatisk i MfE - slik som en PC kan gjøre?

Endret av jorang
Lenke til kommentar

Jeg benytter et bedriftsabonnement med fast datapris fra Telenor i måneden, så dette er ikke noe problem for meg - men jeg ser helt klart nytten.

Når det er sagt, er det merkelig at denne funksjonaliteten har forsvunnet fra E61/E61i og til E71. På disse kunne man angi en tilgangspunktgruppe bestående f.eks. av jobb-WiFi, hjemme-WiFi samt vanlig UMTS/GPRS-tilkobling i en gitt rekkefølge; var ikke WLAN-sonen(ene) tilgjengelige prøvde den vanlig 3G. Jeg kan ikke helt se at dette finnes på E71, dessverre. Samtidig antar jeg at rundt 90% av kundesegmentet Nokia henvender seg til har et bedriftsabonnement dekket av sin arbeidsgiver med fri datatrafikk.

Lenke til kommentar

Vel - da var dette som 'fryktet'. Man kan alltids bruke devicescape (når de har fikset bugen som gjør den "ikke-kompatibel" med E71), men devicescape takler pt. kun wlan-forbindelser - ikke forbindelser via mobilnettet som 3G/EDGE...

Sikkert ingen showstopper for meg heller - jeg betaler pt mitt abb selv, men har har bedriftsabb om en måneds tid.

Får håpe E61-funksjonaliteten kommer tilbake gjennom en FW upgrade etter hvert.

Uansett - takk for svar :)

Endret av jorang
Lenke til kommentar

Jeg har hatt telefonen i en snau uke nå, og er meget fornøyd. Det som plager meg mest er at det ikke går å gruppere wlan og 3G forbindelser i en gruppe, som brukes til oppkobling. Utrolig plagsomt at automatisk synk av mail og kalender må gjøres enten hjemme eller på jobb (Kan selvfølgelig bytte punkt manuelt, men det gidder man ikke i lengden). Skulle gjerne kunnet synce på wlan-jobb, wlan-hjemme, wlan-foreldre og som siste utvei 3G. Da sparer man mye penger om man ikke har fast dataplan.

Det som har overasket mest positivt er mp3-spilleren, ja den er enkel, men den spiller mp3, med GOD lyd. Lyden er for meg viktigere enn alle andre funksjoner når jeg skal høre musikk. Mine Sennheiser PXC300 drives mye bedre av E71 enn av ipod nanoen (som blir solgt så fort jeg får nytt minnekort til tlf). Utrolig bra å slippe å ha med egen musikkspiller på reise. At jeg må ha med 2.5 til 3.5 overgang bryr meg ikke, den er ca 2cm lang og henger på enden av headset ledningen hele tiden.

Greide faktisk å drive mine Grado SR125 med E71, dette er et STORT høykvalitets headset beregnet på å kobles i en forsterker heller enn en bærbar enhet (SR125 har 6.3mm jack som standard tilkobling). Dette ble faktisk bra lyd, men selvfølgelig ikke perfekt da det er grenser for hva telefonen greier. Så ganske sært ut i alle fall:-P Burde tatt bilde.

Kalender og andre funksjoner er vel som forventet, dette er tross alt en profftelefon og kontoraplikasjoner SKAL fungere perfekt. Var derfor jeg var litt skeptisk til MP3 spilleren, da den ofte blir nedprioritert på slike modeller, men den overrasket stort.

Lenke til kommentar
Jeg har hatt telefonen i en snau uke nå, og er meget fornøyd. Det som plager meg mest er at det ikke går å gruppere wlan og 3G forbindelser i en gruppe, som brukes til oppkobling. Utrolig plagsomt at automatisk synk av mail og kalender må gjøres enten hjemme eller på jobb (Kan selvfølgelig bytte punkt manuelt, men det gidder man ikke i lengden). Skulle gjerne kunnet synce på wlan-jobb, wlan-hjemme, wlan-foreldre og som siste utvei 3G. Da sparer man mye penger om man ikke har fast dataplan.

Det som har overasket mest positivt er mp3-spilleren, ja den er enkel, men den spiller mp3, med GOD lyd. Lyden er for meg viktigere enn alle andre funksjoner når jeg skal høre musikk. Mine Sennheiser PXC300 drives mye bedre av E71 enn av ipod nanoen (som blir solgt så fort jeg får nytt minnekort til tlf). Utrolig bra å slippe å ha med egen musikkspiller på reise. At jeg må ha med 2.5 til 3.5 overgang bryr meg ikke, den er ca 2cm lang og henger på enden av headset ledningen hele tiden.

Greide faktisk å drive mine Grado SR125 med E71, dette er et STORT høykvalitets headset beregnet på å kobles i en forsterker heller enn en bærbar enhet (SR125 har 6.3mm jack som standard tilkobling). Dette ble faktisk bra lyd, men selvfølgelig ikke perfekt da det er grenser for hva telefonen greier. Så ganske sært ut i alle fall:-P Burde tatt bilde.

Kalender og andre funksjoner er vel som forventet, dette er tross alt en profftelefon og kontoraplikasjoner SKAL fungere perfekt. Var derfor jeg var litt skeptisk til MP3 spilleren, da den ofte blir nedprioritert på slike modeller, men den overrasket stort.

Det høres bra ut!

Er det fremdeles 10-trinns volumkontroll, eller har man denne gang 20-trinns, som på Sony Ericsson? Med 10 trinn blir jo lyden ofte enten litt for høy eller litt for lav.

Blir det susing når du bruker 3,5 mm adapter? Har opplevd dette på enkelte nokiatelefoner.

Har gått og ventet på denne et par uker nå. Håper mobilpusher-sjappa mi min snart får den i hyllene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...