Gå til innhold

vet noen om et "lett" operativsystem?

fladen

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel tablet (Compaq TC1000) som kjører på en 1ghz transmeta prosessor. Denne tenkte jeg å henge på veggen for å bruke til ne bildefremviser, eventuelt styre musikkliste og internettsurfing for gjester.

Å kjøre windows XP på denne tar en evighet og jeg ser derfor på alternativer som kan kjøres lettere.

har noen kjennskap til et lett OS med intigrerte wifi drivere? installerer firefox og evnt musikkprogram i etterkant, men først og fremst ønsker jeg et veldigt lett OS uten noe ekstra, som også har et intuitivt og enkelt grafisk grensesnitt.

Alternativer??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt avhengig av hvor mye RAM du har i pc-en, bør det gå greit med Xubuntu 8.04. Den kjører veldig greit på en gammel Toshiba Tecra med 700 MHz Pentium III og 384 MB RAM. Den støtter også et trådløst Linksys-kort som jeg slet med i tidligere Xubuntu-versjoner - ikke innebygget støtte, men den rapporterte at en ekstern driver manglet og den ble installert ved å følge oppgitt lenke. Den skriver også ut helt supert på en HP-skriver over trådløst nettverk.

Lenke til kommentar

Vel, linux kan bli mye, MYE lettere enn Xubuntu, så om du har en veldig svak maskin, er det mye som kan ordnes likevel.

En maskin for surfing vil nok ikke være så behagelig med under 64MB RAM, men til bildevisning og musikkavspilling vil jeg ikke tro du trenger mer, med den rette distroen. Puppy Linux har jeg hørt mye bra om, er dog ikke sikker på hva den inkluderer av wifidrivere.

Lenke til kommentar

Virker som Compaq TC1000 ikke er så svak som den kunne vært. så Xubuntu kan vel gi et fint brukermiljø kombinert med å være litt av en lettvekter. Klart en kan gjøre det lettere, men om en vil holde det enkelt er vel Xfce veldig greit og brukervennlig.

Type Slate with detachable keyboard that rotates and folds flat onto back

Processor 1.0GHz Transmeta Crusoe TM5800

OS Windows XP Tablet PC Edition

Memory 256MB PC133 expandable to 768MB via one expansion slot

Display 10.4" SVGA TFT

Digitizer/Pens FinePoint/1

Keyboard 95%-scale, 83-keys

Storage Shock mounted 30/40/60 GB hard disk * CD-ROM drive in optional dock

Size 10.8" x 8.5" x 0.8"

Weight

Power Lithium-Ion, 40WHr ("over 5 hours")

Communication 10/100base-T, 56K V.92 Modem, internal 802.11b wireless LAN radio (opt.)

Interface 2 USB 2.0, audio/mic, RJ-11, RJ-45, VGA, 1 PC Card Type II, 1 CF Card Type II/III

Options Multi-Bay, PC Dock, Carry Cases

Price From US$1,699

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar

fantastiske svar!

Jeg skal i morgen prøve både Mint og Fluxbox for å hvilken disto som vil passe best til mitt bruk. poster en tilbakemelding om totalopplevelsen.

Et lite spørsmål, er det Mint Gnome eller Mint XFCE som passer best i denne sammenhengen?

BeOS støtter desverre ikke Transmeta prosessor...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...