media-tower Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 har bestemt meg for å bytte ut min gamle pc, dermed har jeg satt sammen en ny men er ikke så expert innen data. lurer da på om alle delene passer over ens og at det ikke blir noen flaske hals i systemet. den kommer til det meste å bli brukt til spill, filmer og musikk. Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz, Boxed 6MB cache, 1333MHz, 45nm, S775, m\vifte Hitachi Deskstar P7K500 SATA 500GB 7200RPM, 16MB, SATA Microsoft Windows Vista Home Premium Norsk, 1 bruker, DVD SP1 Kingston HyperX 2048MB DDR2 PC6400 Kit 1024MB x 2, 800MHz, CL5, "5-5-5-15" Cooler Master Centurion 534 Midi tower ATX, Uten power, SORT Standard SATA Flatkabel - 0.3 m 30cm XFX GeForce 8800GT 600M 512MB Skjermkort PCIe 2.0, GDDR3, 2xDVI, HDTV, HDCP Logitech Cordless Desktop EX 110 (refr) Sort - USB/PS2 - Trådløs tast/mus Standard SATA Flatkabel 0.6 m 60 cm Cooler Master HyperTX2 CPU kjøler Socket 754, 775, 939, 940, AM2 Logitech X-530 5.1 høyttalersystem Sort, 5 satelitt +subwoofer, 70W RMS OCZ Freeze Extreme Kjølepasta Non-silver compound, ikke ledende Samsung DVD-brenner SH-S203 16x SATA Intern, Sort, Bulk, LightScribe Asus P5K, P35, Socket 775 Hovedkort DDR2, ATX, eSATA, GbLAN, PCI-Ex16 Creative Sound Blaster X-Fi XtremeGamer PCI, LP skal også ha en Corsair HX 620W er litt usikker om denne passer på hovedkortet, hadde satt pris på en tilbake melding her og. takk på forhånd. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Standard SATA Flatkabel - 0.3 m30cm Standard SATA Flatkabel 0.6 m 60 cm SATA er ikke flatkabler. (IDE er flatkabler) Det følger med to SATA-kabler med hovedkortet. Det følger også med SATA strømkabel (En molex til to SATA-strøm). Lenke til kommentar
media-tower Skrevet 28. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2008 Standard SATA Flatkabel - 0.3 m30cm Standard SATA Flatkabel 0.6 m 60 cm SATA er ikke flatkabler. (IDE er flatkabler) Det følger med to SATA-kabler med hovedkortet. Det følger også med SATA strømkabel (En molex til to SATA-strøm). skrive feil hos mtx:) de to sata kablene hvor skal de? harddiskene? og sata strøm? de hører hjemme hen? er ikke så flink i sånt dette er min første pc jeg bygger. setter pris på tilbake melding Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Velg heller denne harddisken den har 32 mB cache. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 SATA kabler skal inn i SATA disken din. SATA strøm er en liten overgang som følger med mange hovedkort slik at du kan bruke en eldre molex kabel på en enhet med SATA grensesnitt. Men det er bortkastet siden du kjøper en nyere strømforsyning som har SATA kabler. Poenget til Simen er sikkert at du ikke trenger slike kabler da de følger med hovedkortet! Hadde vært flott om du lenket til produktene, så vi/jeg slipper å søke opp hvert enkelt. Ville byttet: Kjøler til OCZ Vendetta II Hovedkort til et som baserer seg på Intel P45 brikkesettet Asus P5Q Pro Kabinett til Antec Three Hundred Skjermkort til et ATi 4850 Corsair strømforsyningen skal fungere helt flott. Kjølepasta følger med kjøleren, men det er da alltids greit å ha noe liggende. Ville også byttet ut minnet med et 4GB sett som f.eks OCZ Gold XTC 4096MB DDR2 PC6400 KIT Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 de to sata kablene hvor skal de? harddiskene? og sata strøm? de hører hjemme hen? er ikke så flink i sånt dette er min første pc jeg bygger. SATA strømkabelen er til venstre. Den gir blant annet strøm til motoren i disken. SATA signalkabelen er til høyre. Den sender og mottar signaler. Mange strømforsyninger (PSU) har SATA-strømkabler fra før (i tillegg til molex-plugger) så det er ikke sikkert du trenger den overgangen fra molex til SATA-strømplugg. SATA signalkabelen kobles til hovedkortet. Velg heller denne harddisken den har 32 mB cache. Cache spiller veldig liten rolle for ytelsen. Andre faktorer som datatetthet på platene spiller større rolle. For å finne ut hva som yter best bør man sjekke tester, men vær obs på at forskjellene er veldig små for såpass like disker. For å si det sånn: Jeg hadde ikke betalt 100 kroner mer for den raskeste 500GB-disken enn den tregeste. Ytelse-forskjellen er for liten til at jeg synes det er verd pengene. Bruker man den hundrelappen inn på andre steder i budsjettet får man trolig mer glede av den. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Hovedkort til et som baserer seg på Intel P45 brikkesettet Asus P5Q Pro Skjermkort til et ATi 4850 Jepp, disse rådene stiller jeg meg bak. P45 er bedre enn P35. I tillegg har Asus P5Q mange gode egenskaper man ikke finner på så mange andre hovedkort. Pro-versjonen av hovedkortet koster bare litt mer enn ikke-pro versjonen men tilbyr også langt bedre kjølere. Noe jeg synes er vel verd prisen. Radeon 4850 er i samme prisklasse som geforce 8800 GT, men er et splitter nytt produkt som har høstet svært mye god omtale siden det ble lansert for ca en uke siden. Geforce 8800 GT er et "gammelt" kort som fikk mye god omtale i sin tid, men er kraftig forbikjørt av det nylanserte Radeon 4850. Radeon 4850 koster et par hundrelapper mer men er svært mye bedre og dermed mye mer for pengene. Det er vel anvendte penger. MYE bedre enn å kaste de bort på litt ekstra cache på harddisken. PS. Bruk handlevogn-funksjonen i prisguiden for å finne ut hvor du får kjøpt produktene billigst mulig. Jeg blir ikke overrasket om du sparer flere hundrelapper på å velge en annen nettbutikk enn MPX. Men hvor det lønner seg å handle må du nesten finne ut via prisguiden. Kryss gjerne av for "Gjør handlevognen lesbar for andre" og gi oss lenken så kan vi se over handlevogna. Lenke til kommentar
media-tower Skrevet 29. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2008 (endret) takker for tips og råd. har sett litt rundt og sammlignet, ser det er 3 ATi 4850 skjermkort, vilke av disse er den du menner? og hovedkort infoen hos mtx og prisguiden stemmer ikke helt. fks ram støtte er 16mb hos mtx og 8mb hos prisguiden. men eller så ser det fint ut. tror jeg går for det og OCZ Gold XTC 4096MB DDR2 ram. P.S kjøle viften OCZ Vendetta II leste jeg at man måtte bruke mye kjølepasta for og få til å kjøle som den skal. takk på forhånd Endret 29. juni 2008 av media-tower Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå