Toggy Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 (endret) Satt og tittet litt på BIOSen min. Tenker på å overklokke. I FSB instillingsvinduet kan man velge å linke/unlinke RAM/CPU FSB, eller å la de være i 5:4, 3:2 eller 1:1 ratio. Det jeg lurer på er: Hva er fordeler/ulemper ved å linke disse? Hovedkortet mitt er XFX 780i. Prosessoren er E6850 @ 3,0 ghz Minnet er 4x Crucial DDR2 Ballistix 8500 1GB Anbefalt frekvens på RAMen er 1066mhz. Når jeg øker FSB vil også RAM clocken økes når de er linked. Noen som kan forklare meg poenget med dette, og hva jeg bør sette dette til? Endret 28. juni 2008 av Toggy Lenke til kommentar
s0und Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Satt og tittet litt på BIOSen min. Tenker på å overklokke.I FSB instillingsvinduet kan man velge å linke/unlinke RAM/CPU FSB, eller å la de være i 5:4, 3:2 eller 1:1 ratio. Det jeg lurer på er: Hva er fordeler/ulemper ved å linke disse? Hovedkortet mitt er XFX 780i. Prosessoren er E6850 @ 3,0 ghz Minnet er 4x Crucial DDR2 Ballistix 8500 1GB Anbefalt frekvens på RAMen er 1066mhz. Når jeg øker FSB vil også RAM clocken økes når de er linked. Noen som kan forklare meg poenget med dette, og hva jeg bør sette dette til? Ja linked vil gjøre at de øker i takt, dermed er det jo "ideelt" med tanke på ytelse. MEN Det er jo ikke alltid at Ram'en faktisk greier å henge med da, og dermed ligger også ofte "dividers" i bios f.eks 5/4. Da øker Ram'en 5\4 deler av hastigheten FSB'en øker. Noen som kanskje kan forklare dette bedre enn meg? Håper du forstod hva jeg mente. Lenke til kommentar
Toggy Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2008 hmm ok. Har lest en del overklokkingsguider, og flere av disse anbefaler å sette dette til linked, 1:1. Når jeg gjør det, blir hastigheten på minnet på over 1300mhz. (FSB: 366,7, quad pumped fsb: 1466,67) Maskinen vil jo aldri kunne fungere med så høy RAM clock. Bør jeg la de stå til unlinked og manuelt sette ram til 1066 som er standard, eller vil jeg kunne ha utbytte av å sette disse til linked, med en annen setting? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Det er ikke noe "must" å kjøre med 1:1. Det eneste du oppnår ved det etterhvert som FSB stiger er at minnet overklokkes . Finn den divideren som setter minnet ditt nær der du vil ha dets frekvens. Spiller ingen rolle om det er vha linked/divider eller unlinked. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå