Gå til innhold

Valg av Windows Vista

Anbefalte innlegg

Hei, har valgt at jeg skal kjøpe meg Windows Vista Home Premium 64-bit, men når jeg søker på det på prisguiden finner jeg priser fra 600 kroner til opp mot 1400 kroner.

De billigste har ofte OEM i navnet, hva nå enn dette måtte bety:P

Så jeg lurer da på; Hvilket av disse skal jeg velge (tenker selvfølgelig på de til 600 kroner først, men regner egentlig med at OEM står for noe skummelt).

Trenger bare et kort og raskt svar, er no big deal:)

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, har valgt at jeg skal kjøpe meg Windows Vista Home Premium 64-bit, men når jeg søker på det på prisguiden finner jeg priser fra 600 kroner til opp mot 1400 kroner.

De billigste har ofte OEM i navnet, hva nå enn dette måtte bety:P

Så jeg lurer da på; Hvilket av disse skal jeg velge (tenker selvfølgelig på de til 600 kroner først, men regner egentlig med at OEM står for noe skummelt).

Trenger bare et kort og raskt svar, er no big deal:)

Takk på forhånd!

OEM er knytta til ein maskin - du skal ikkje kunne kjøpa OEM åleine. Men kanskje saman med ein DVD-brennar eller noko.

Retail-utgåva kan du installera på ulike maskinar (berre ein aktivering om gongen, då), medan OEM sjekkar om du byter ut komponentar på maskina di og evt tvingar deg til reaktivering. Retail-utgåva gjev eg også rett på support frå Microsoft, og på å få tilsendt 32it/64bit-DVD om du vil byta.

Lenke til kommentar

Hvis du følger linkene til de med 600,- vil du nok se at det er feil pris , feil produkt , eller studentlisens e.l.

Billigste Vista64 OEM Home Premium jeg fant via prisguiden er Netshop til 795,-.

Og de lar deg kjøpe den uten tilleggs hardware.

Om du ikke har planer om å skifte hovedkort i nær fremtid ville jeg valgt OEM versjon.

Retail utgaven av Home Premium ligger på rundt 2500,-

Er ikke noe mystisk med en OEM versjon av windows. Det er OEM lisens versjon på alle Windowser på nye laptopper.

Eneste bakdelen med OEM er at lisenen "locker" seg til ACPI Bios string i hovedkortet slik at om man skifter hovedkort blir lisensen deaktivert. Men som sagt , skal du ha samme hovedkort en stund fremover er det ingen grunn til å velge den dyre retail utgaven.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Eneste bakdelen med OEM er at lisenen "locker" seg til ACPI Bios string i hovedkortet slik at om man skifter hovedkort blir lisensen deaktivert. Men som sagt , skal du ha samme hovedkort en stund fremover er det ingen grunn til å velge den dyre retail utgaven.

Det der er vel bare nesten riktig. Du kan skifte hovedkort uten at lisens blir deaktivert, men det er begrensninger på hvor mye hardware du kan skifte ut, før du trenger ny lisens. Den tråden det er linket til over her, forklarer litt av det.

Pantera

Lenke til kommentar

Nix det du sier er helt feil.

OEM kan ikke flyttes (transfer) . Nytt hovedkort anses som "ny" PC.

Dessuten har ikke microsoft noen som helst forpliktelser til å hjelpe folk med support på OEM versjon av windows.

Lurer du på noe om OEM Licensing er det bare å ta turen til microsofts systembuilder web område.

Kan kanskje også nevne denne tilbakeviselsen:

OEM-direktør i Microsoft Norge, Fredrik Gørrissen, skriver i en e-postmelding til digi.no at blogginnlegget til Zakariassen til dels er blitt mistolket. Han ønsker derfor å tydeliggjøre reglene med det følgende:

En OEM-lisens er maskinbunden, den kan ikke flyttes til en annen maskin under noen omstendigheter

Hvis man bytter ut et fungerende hovedkort, defineres dette som en ny maskin og en ny Windows OEM-lisens kreves

Hvis man bytter ut et defekt hovedkort med et nytt hovedkort av samme merke og med tilsvarende spesifikasjoner som oppgitt av produsent, defineres det ikke som en ny maskin og ingen ny Windows-lisens kreves

Man kan bytte øvrig hardware så mye man vil uten at det utløser behov for en ny OEM-lisens, men man vil etter en stund måtte reaktivere Windows.

( http://www.digi.no/php/art.php?id=367559 )

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...