Espen A Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Hei November 2007 kjøpte jeg noen datavarer av at stort norsk e-handels firma. Disse viste seg å være feilpriset, og jeg fikk dem dermed særdeles billig. I starten av januar sendte firmaet ut en regning til meg for etterbetaling for varen siden de hadde priset den feil på web. På faktura sto det at for at den skulle krediteres måtte varene returneres. Hadde jeg mottatt denne faktura ville jeg nok vært snill og returnert produktet, hadde ikke giddi å bråket særlig om dette. På faktura (som jeg har fått kopi av i ettertid) sto min riktige adresse angitt, men faktura ble sendt til adresse hvor jeg bodde før og som dermed lå på min kundekonto. Firmaet bør jo benytte adresse som varer er levert til og som de også fører på selv på faktura og ikke bruke en adresse som ligger på kundekonto mener nå jeg. Så jeg mottok dermed aldri denne, ei heller 2 påfølgende purringer som også ble sendt feil adresse. Nå har saken gått til et inkassobyra og dermed blitt ganske dyr. Ikke så rart, man får jo ikke gjort noe med fakturaer som blir sendt feil adresse og jeg aldri mottar.Hvilke rettigheter har jeg ? Står at eneste mulighet for kreditering er at jeg leverer varene tilbake, men disse har jeg ikke lenger siden det nå er gått 7 måneder siden jeg kjøpte de.Har e-handels firmaer lov til å etterfakturere utleverte varer når de feilpriser på web egentlig ?Er litt i knipe og lurer på hvilke rettigheter jeg har her. Takker for evt seriøse svar som måtte komme Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Hmm, vel dette er et vanskelig spørsmål. Har de i det hele tatt lov til å etterfakturere deg etter salget? Greit nok med at de bilbød deg å returnere varen for refundering, men etter det lille jeg kan om kjøpsloven så tror jeg at salget er lukket etter at varen er betalt. Om varen er feilpriset så er jeg rimelig sikker på at de må sjekke og finnen denne feilen FØR orden er blitt bekreftet fra deres side. Dette med endring av adresse og inkasse kompliserer jo saken ytterligere, men også her tror jeg selgeren går feil. Uansett hvordan du vrir og vender på det så er du IKKE pliktig til å melde din nye adresse til et vanllig firma som dette, og det er firmaet som er pliktig til å sende evt. faktura og informasjon som berører deg til riktig adresse. Jeg kan desverre ikke si med absolutt sikkerhet hva loven teknisk sett sier til et slikt tilfelle, men sundt bondevett sier at du ikke har gjort noe feil fra din side, og heller ei bør belastes for deres feil (værken den med feilprisingen eller at de brukte feil adresse). Jeg forslå derfor at du kontakter selgeren og krever at de godtar følgende: kredittering av alle inkasso/purringer + Du sender enten inn delen (selger betaler frakt) og får tilbake kjøpssummen eller... Du betaler det originale mellomlegget og beholder varen. Jeg vet ikke om du teknisk sett kunne kreve i følge loven å få beholde varen til den feile prisen da de bekreftet bestillingen. De fleste butikker "lar det gå" om de først gjør en slik feil, men jeg vet ikke hva loven egentlig sier til dette. I uansett tilfelle så blir det i mine øyne litt umoralsk å utnytte situasjonen som oppstå fra hva var sansynligvis en ærlig feil. Om du presenterer dette til en oppegående person i firmaet så vil forhåpentligvis saken avsluttes der og begge parter vil være fornøyde. Hvis ikke... så håper jeg du får mer hjelp av noen som er flinkere til å grave opp lovdata enn meg. Det er heldigvis flere meeeget hendige brukere her på forumet som kan gjøre nettop dette Forhåpentligvis ser en av dem posten din. -Stigma Lenke til kommentar
Spook Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Ta raskest mulig kontakt med *inkassoselskapet*. Henvende deg *skriftlig* dit og si at du bestrider inkassokravet. Opplys om at kravet gjelder ulovlig etterfakturering for varer som allerede er betalt, opplys samtidig om at du ikke har fått tidligere krav pga adresseendring. Send kopi av brevet du sender til inkassoselskapet til firmaet som har rettet kravet mot deg. Kontakt så firmaet *skriftlig* og si klart i fra at du bestrider kravet og at du ikke godtar å bli etterfakturert for varer som du har kjøpt og betalt. Skriv at du handlet i god tro, at du har bestilt og betalt for varene, og at denne typen "etterfakturering" er ulovlig. Det er det nemlig, om forklaringen din stemmer så er det jo hårreisende og veldig merkelig at et "stort norsk e-handels firma" velger å optre på en slik måte. Ikke la deg intimidere av et inkassoselskap. De kan ikke ture frem som de vil og plikter å stoppe inndrivelsen når de får beskjed om at kravet er ugyldig. Hvilket "e-handels firma" gjelder forresten dette? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Skriv at du handlet i god tro, at du har bestilt og betalt for varene, og at denne typen "etterfakturering" er ulovlig. Det virker ikke som han handlet i god tro, og det holder kanskje ikke juridisk mål heller hvis det var en åpenbar feilprising. Hvis han burde forstått at det var feilprising (F.eks en null for lite i beløpet) så er han også juridisk ansvarlig. Men jeg tror likevel etterfakturering kan være ulovlig også i slike tilfeller. Er handelen avsluttet så er den også avsluttet. Firmaet kan prøve å komme til en minnelig avtale med kunden i etterkant basert på goodwill og forståelse fra begge sider. Slik jeg forstår det har trådstarter forståelse for firmaet og er åpen for goodwill men firmaet driter i goodwill og vil bare dure på med innkreving uten å høre på kunden. Hvilket "e-handels firma" gjelder forresten dette? Det er kanskje fler fordeler med å holde de anonyme enn å offentliggjøre de. Jeg er enig i at kravet bør bestrides skriftlig til inkassobyrået med kopi til firmaet og løses på den måte. Lenke til kommentar
Espen A Skrevet 28. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2008 Hei Takk for svar. Ser det er nevnt at jeg bør komme til en minnelig ordning med varene. Men situasjonen er slik at jeg ikke lenger har varene. 2 av varene kjøpte jeg for 75 pr stk, når ny pris var i underkant av 3000. Men dette kunne faktisk være mulig da jeg hadde gode rabatter hos firmaet og kun betalte innkjøpspris pluss et par prosenter var varene. Jeg kan ikke skjønne at jeg som forbruker skal svi for de mange feil e-handels firmaet har gjort i denne saken og få en faktura på ca 7000 fra inkasso firma 7 måneder etter kjøp. Er jo ikke så vanskelig å få tak i meg, riktig adresse hadde dem på faktura og gulesider.no ville jo bekreftet dette. Har søkt til i forbrukerkjøpslover etter rettigheter, men ikke funnet så mange paragrafer som gjelder i dette tilfellet. Når det gjeler hvilket firma dette er så får jeg heller komme tilbake til det hvis firmaet ikke tar til fornuften i denne saken. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 (endret) Vel, om dette var en "normal" handel hvor du bestilte på "Normal måte" og deretter fikk en "normal" (men feilpriset) faktura som du betalte på normal måte så ville handelen vært gjennomført og det ville ikke vært lovlig å inndrive noe mer i etterkant. Men det siste svaret ditt Espen gjør meg mer usikker på hva slags forhold du har hatt til dette firmaet og om dette var en "normal handel". Om du kjøpte varer med sterk rabatt for så å videreselge dem med fortjeneste (sier ikke at du gjorde det) så synes jeg egentlig ikke noe synd på deg. Men var dette en "normal" handel så gjør som jeg skriver ovenfor, da er jeg helt sikker på at ingen kan kreve noe mer av det selv om varene var feilpriset. Det er imidlertid viktig å ta kontakt med inkassobyrået *skriftlig* og bestride kravet ellers så bare vokser og vokser det. Edit: Leif (beskrive = bestride) Endret 28. juni 2008 av Spook Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Det er jo helt klart at kjøper forsto at dette var en grov feilprising når han kjøpte varene. Det er ingen på denne planeten som ikke forstår at 75 kr kontra 3000 kr ikke er en feil. Uansett hvilke avtaler man har med bedriften. Når trådstarter i tillegg sier at han ikke har varene lenger mistenker jeg han sterkt for å ha solgt varene. Altså at det var en bevisst handling ved å kjøpe disse produktene. Allikevel tror jeg det er lite selger kan gjøre i etterkant. Kjøper har fått en ordrebreftelse, varene er betalt og levert med kjøpsbevis. Selger burde ha oppdaget dette før de sendte ut varene, og når de da oppdager dette to måneder senere er det for sent. Sier ikke at det er slik det er rent juridisk, men det er slik jeg forstår det basert på tidligere og liknende saker. Lenke til kommentar
Espen A Skrevet 28. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2008 Vel, om dette var en "normal" handel hvor du bestilte på "Normal måte" og deretter fikk en "normal" (men feilpriset) faktura som du betalte på normal måte så ville handelen vært gjennomført og det ville ikke vært lovlig å inndrive noe mer i etterkant. Men det siste svaret ditt Espen gjør meg mer usikker på hva slags forhold du har hatt til dette firmaet og om dette var en "normal handel". Om du kjøpte varer med sterk rabatt for så å videreselge dem med fortjeneste (sier ikke at du gjorde det) så synes jeg egentlig ikke noe synd på deg. Men var dette en "normal" handel så gjør som jeg skriver ovenfor, da er jeg helt sikker på at ingen kan kreve noe mer av det selv om varene var feilpriset. Joda, alt har foregått normalt her. Logget på kontoen min på nettet, bestilt varer som alle andre gjør men med mine rabatter, betalt med visa og varene ble levert i posten noen dager senere. Grunnen til at jeg ikke har varen lenger er at den ikke fungerte til mitt bruk, og da samler man ikke på varer som koster såpass lite, de går i e-avfall. Og at store firmaer gjør kjempegode innkjøp på enkelte varer og selger det med skyhøy fortjeneste er heller ikke unormalt i bransjen. Så denne varen kunne fort vært et slikt innkjøp tenkte jeg. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 (endret) Men det siste svaret ditt Espen gjør meg mer usikker på hva slags forhold du har hatt til dette firmaet og om dette var en "normal handel". Om du kjøpte varer med sterk rabatt for så å videreselge dem med fortjeneste (sier ikke at du gjorde det) så synes jeg egentlig ikke noe synd på deg. Men var dette en "normal" handel så gjør som jeg skriver ovenfor, da er jeg helt sikker på at ingen kan kreve noe mer av det selv om varene var feilpriset. Joda, alt har foregått normalt her. Logget på kontoen min på nettet, bestilt varer som alle andre gjør men med mine rabatter, betalt med visa og varene ble levert i posten noen dager senere. Grunnen til at jeg ikke har varen lenger er at den ikke fungerte til mitt bruk, og da samler man ikke på varer som koster såpass lite, de går i e-avfall. Og at store firmaer gjør kjempegode innkjøp på enkelte varer og selger det med skyhøy fortjeneste er heller ikke unormalt i bransjen. Så denne varen kunne fort vært et slikt innkjøp tenkte jeg. Du kastet to produkter i søpla som hadde en veilendene pris på til sammen 6000 kr etter bare å hatt de i seks måneder bare fordi de "ikke fungerte til mitt bruk"? Det virker lite troverdig. Videre så tror jeg de fleste vet at elektroniske produkter ikke har en avanse på 2000 %. Sorry om jeg er litt krass, men jeg får ikke helt godtroheten din til å stemme. Tør jeg spørre hva slag produkt dette var? Endret 28. juni 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Bruk: Prisguide.no Finn de beste prisene. Lenke til kommentar
Daron Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Kanskje jeg bommer helt her, men er ikke et skriftlig pristilbud bindene for selger? På nettsiden kan de forsikre seg mot skrivefeil, men jeg skulle mene at så snart en selger/pakker har gått igjennom pakklisten, pakket det og sent deg en faktura, så er egentlig løpet kjørt.. Handelen er avsluttet i det du sender pakken.. Det at selger finner ut i etterkant at han solgte for billigt er egentlig ikke kjøpers problem.. Det er selvfølgelig en etisk side ved denne saken som jeg heller skal la vær med å kommentere..' Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Er det avklart at det er forbrukerkjøpsloven som gjelder eller er det kjøpsloven som skal gjelde? Handlet du som privatperson? Ellers så er det jo rart, som andre påpeker, at en vare som selges for 75,- kan ha en utverdi på 3000 (~2667% avanse) og at dette ikke oppdages av kunde/selger. Den beste løsningen er uansett som andre sier at du må bestride kravet ovenfor inkassoselskapet så du stopper den utgiften. Så får du og dette selskapet bli enige om en minnelig løsning. Tror faktisk du vil slite litt med dette hvis det går rettens vei. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 er det bare meg, eller er det flere som lurer på hva denne gjenstanden til 3000kr som man bare kaster i søpla etter en liten tid er for noe? Lenke til kommentar
BlackH Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Jeg funderer også veldig på hva slags vare det er snakk om Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Sånn rett fra mitt hode høres det veldig rart ut hvis de faktisk kan, med loven i bakhånd, kreve inn dette hele 7 måneder etterpå. _Jeg_ _tror_ det er for sent, men skal ikke si noe sikker. Hadde vært morro å fått noen fagfolk til å besvart her... er vel noen dyktige jussfolk her på forumet? Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 De krevde det jo ikke inn 7mnd etter. 7mnd etter var når kjøper fant ut av det. De krevde det inn tidligere, men han hadde ikke oppdatert adressen sin (noe som etter min mening er HANS ansvar). Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) Aha, beklager. Når blei første faktura sendt ut (til feil adresse)? Edit: Om man er pliktig til å holde adressen sin oppdatert på en side man _har_ handlet på er jo et annet spørsmål her... det har jeg også mine tvil på, at man skal hele tiden uansett om man handler eller ikke holde adressen oppdatert i tilfelle de skulle finne på å sende deg fakturaer for feilpriste varer lenge i ettertid... det kan fort bli mange sider å oppdatere hvis man handler mange plasser på nettet. Det som også er litt rart her er jo at hvis adressen var feil skulle jo de ha fått brevet/fakturaen i retur og noen bjeller burde ha ringt? Endret 2. juli 2008 av Ninjahamster Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) *snip*De krevde det inn tidligere, men han hadde ikke oppdatert adressen sin (noe som etter min mening er HANS ansvar). Nå må du slutte å vase. Det kan ikke være kunden sitt ansvar å kontrollere at butikken har korrektadresse ETTER at handelen er avsluttet. Dette er ene og alene butikken sitt ansvar! Så lenge han gjør endringene i folkeregisteret så er det butikken som har mangelfull adressekontroll. Endret 2. juli 2008 av Rookie_NO Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Jeg "vaser" ikke. Jeg sa min mening. Jeg aner ikke hva som er reglene her. Jeg synes det er fornuftig at man selv er ansvarlig for å ha adressen sin oppdatert, om man har mange kontoer rundtomkring så fritar ikke det en selv for ansvaret. men det er som sagt min mening. Så lenge du ikke vet hva jussen sier så er det lite vits i å klage på hva jeg mener. Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Jeg kan aldri tenke meg at du har en god sak juridisk. Hadde jeg vært selger i dette tilfellet ville jeg dratt deg for retten om nødvendig. Selv med godviljen og allverdens rabatter er du ikke i nærheten av å kunne si at du handlet i god tro. At du har kastet varene høres også lite troverdig ut. Ettersom kravet ikke er kommet deg i hende før saken gikk til inkasso skal du ikke betale noe mer enn det opprinnelige kravet. Så inkassosalærer, renter etc. skal du slippe. Men som sagt, jeg hadde dratt deg for retten om nødvendig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå