iz3 Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 (endret) Heisann! Prøver da et siste rop om hjelp her.. Tilfellet er det at maskinen min rebooter / fryser tilfeldig under hard jobbing/spilling/3dmark06, alt fra 1 - 6 timers tid. Jeg har mer eller mindre nå prøvd å feilsøke / bytte alle deler etter alle kunstens regler men kommer ikke fram til en løsning på dette problemet. Mitt system er: - Gigabyte GA-MA770-DS3,AMD 770, DDR2, ATX - Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4 x2 - AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2 - NEC DVD-brenner AD-5170 - Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 - Fortron/Source Epsilon 700W, Blå Vifte, - Apevia X-Cruiser (kabinett) - XFX GForce 8800GTX 600M 768MB XT GDDR3 Det som er blitt gjort er: - Nye / eldre drivere prøvd på alt av hardware ( HK, Skjermkort osv ) samme feil oppstår uansett nye eller gammle. - Det er blitt prøvd 3 forskjellige operativ systemer ( win xp home/pro og win vista. Alle med og uten service packs) uten noen innvirkning på rebootingen / frysingen. - Har kjørt CPU test, GPU test, PSU test, minne test og generelle "stress" tester. Alle verdier normale! - Temperaturer er normale på cpu, skjermkort osv. ingenting overophetes under stress tester. - Absolutt alle delene er blitt skiftet ut (cpu, hk, psu, minne, skjermkort, harddisk, mus/tastatur, kabinett, skjerm samt alle kabler. Noen av delene er blitt byttet ut opptil flere ganger for å utelukke eventuelle "kompatible problemer" selvom det virker absurd at noen merker ikke skulle gå overens med andre da jeg kun kjører kjente merker, men jeg vet det kan være slik og det er derfor blitt testet, uten å lykkes å løse problemet. - Pcn er blitt kobblet opp utenom kabinett for å utelukke eventuelle jordings feil osv samt maskinen er ikke i nærheten av noe som kan gi statiske problemer / ustabilitet. - Maskinen er blitt koblet opp andre steder en hvor jeg bor for å utelukke det elektriske nettet. Etter at alt det som er nevnt over er blitt gjort av fagfolk, uten å ha klart å kommet frem til en løsning må jeg si jeg er på randen av et lite sammenbrudd her.. absolutt ingenting har hjulpet det minste, samme problem forekommer akkurat som da pcn først ble satt opp. Den fortsetter å reboote / fryse tilfeldig. Finnes det noen sjeler her som kan ha den minste anelse om hva som er feil? Om det så finnes noen som kan hjelpe til så jeg kommer frem til en løsning på dette problemet så vil jeg gledelig sende en liten dusør som takk til vedkommende! dette problemet har nå vedgått i snart et halvt år og jeg orker snart ikke mer! Å bare så det er sagt, å kaste pcn i søppla er ikke et gyldig forslag for å løse dette.. selvom det er blitt nøye overveid Håper på noen ideer! MVH iz3 Endret 27. juni 2008 av iz3 Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Prøvd og flashe bios? Prøvd og resette bios? Prøvd og ta ut bios batteriet? Skal lage en liten guide: 1. Flashe bios kan du finne på nettet. 2. Resette bios gjør du ved hjelp av og følge punkt 3. 3. Bios batteriet: i ditt tilfelle BIOS BATTERIET: Dette tar du ut ved og enten dra eller dytte den lille spaken som er på batteriet, pass på at du har kontakt med kabinettet ditt så du jorder deg. Når du har tatt ut batteriet så venter du i, ca. 10 min, putter batteriet inn igjen og det BIOS er resettet, prøv PCen din nå. Visst ikke dette hjelper så skal jeg prøve og hjelpe deg mer. MVH. WildWolF Lenke til kommentar
iz3 Skrevet 28. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2008 (endret) Takk for et raskt svar! bios er blitt prøvd resatt / oppdatert, samt som skrevet så har jeg prøvd forskjellige hovedkort uten noen innvirkning på problemet. Endret 28. juni 2008 av iz3 Lenke til kommentar
FooKer Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Har du sett i windows loggen din, om det er noen feil relatert til rebootene? Om du høyreklikker på min maskin og velger behandle(manage om du har engelsk os) så finner du dem. Sjekk i system loggen og apps loggen. Noen ganger står det bare en feilkode, prøv å google en slik om du ikke er sikker på hva den står for. Lenke til kommentar
Xplode Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Peøvd ei annen strømforsyning? Lenke til kommentar
iz3 Skrevet 28. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2008 Det er ikke funnet noen feilmelding relatert til rebootene eller frysene. jeg får heller ingen blåskjermer. Psu er byttet 2 ganger, men dette hjalp fortsatt ikke:( Lenke til kommentar
iz3 Skrevet 28. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2008 prøvde å resette bios igjen idag, tok ut batteriet i 15 min og satte det inn igjen.. har kjørt 3dmark06 i 10 timer uten noen reboots, noe som er ganske utrolig da 3dmark sjeldent har kunnet kjørt i mer en 1 - 3 timer før maskinen rebootet.. fryktelig redd for å "jinxe" noe ved å nevne dette nå hehe men skal kjøre 3dmark ut kvelden for å se om dette kun er et tilfelle eller om maskinen faktisk er stabil.... men om dette faktisk skulle være tilfelle at bios trengte en "lang reboot", åssen kan det ha seg? da jeg t.o.m har prøvd forskjellige hovedkort med forskjellige produsenter? nå krysser jeg iallefall fingre og tær så får jeg se hvordan det utarter seg utover kvelden. Mvh iz3 Lenke til kommentar
iz3 Skrevet 28. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2008 snakket vel litt for tidlig, maskinen rebootet nylig.. Noen som har noen fler ideer? Lenke til kommentar
iz3 Skrevet 29. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2008 *bump* noen som har den minste anelse? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 (endret) Hmm, du sier du har byttet ut alle deler riktig? Men er det sånn at du har byttet ut delene med tilsvarende men av samme type / merke? Grunnen til dette er at om du for eksempel har fått byttet ut psu'en med en identisk Psu fra fortron så har du i grunn ikke utelukket denne , man må med andre ord teste med andre komponenter som ikke er tilsvarende for å finne synderen. Sånn I farta så tipper jeg at det kan være følgende : I prioritert rekkefølge. Problem med rippel fra psu. Hovedkort som ikke trives med 88 serien fra nvidia. Hovedkort som har problemer med psu. Minne som ikke fungerer optimalt med hk. Får du ikke svar på denne i morgen så send meg en pm så skal jeg ta en titt igjen. - Absolutt alle delene er blitt skiftet ut (cpu, hk, psu, minne, skjermkort, harddisk, mus/tastatur, kabinett, skjerm samt alle kabler. Noen av delene er blitt byttet ut opptil flere ganger for å utelukke eventuelle "kompatible problemer" selvom det virker absurd at noen merker ikke skulle gå overens med andre da jeg kun kjører kjente merker, men jeg vet det kan være slik og det er derfor blitt testet, uten å lykkes å løse problemet. Lurer på hva som er fellesnevneren her... Endret 29. juni 2008 av Malvado Lenke til kommentar
iz3 Skrevet 29. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2008 joda, du er igrunn inne på noe der.. og siden rebootene er såppass tilfeldige som dem er så virker det jo ut som om det er psu som kan være et problem.. Har derfor lånt en 730w psu fra en kompis som jeg skal hente litt senere idag, denne er av et annet merke så får vi se om dette utgjør noen forskjell. når det kommer til resten av delene så har jeg prøvd 4 merker hovedkort, di to første var asus HK, et MSI HK og sistnevnte gigabyte. Ram er også blitt prøvd, 1gb om gangen i forskjellige slots for å utelukke det som et mulig problem (disse også i forskjellige merker). Av skjermkort har jeg prøvd 3 typer, et annet likt gforce 8800gtx kort, Radeon x1600xt og et type asus et eller annet kort som jeg ikke husker navnet på slik i farta. Så sånn utover det som er blitt prøvd skiftet av det som er skrevet ovenfor så vedvarte samme feil gjennom alt det overnevnte. det som gjør dette litt frustrerende er at jeg faktisk fikk pcn tilbake etter jeg har hatt den tilsendt inn til komplett i 3 uker som et siste skrik om hjelp.. der kom dem frem til at HK'et mitt var ustabilt (noe jeg sa var BS siden jeg allerede har prøvd 4 forskjellige med samme feil) og skiftet dette ut. resten sa dem var testet ok, noe det også står i papirene. Pga pcn er selvbygg (men uansett bygd opp av fagfolk her jeg bor, med kvitering) så er dette ekstra frustrende da jeg ikke har andre rettigheter en å sende inn hver del 3 ganger før jeg kan få pengene tilbake for å eventuelt fø kjøpt deler av t.eks andre merker.. heldigvis har jeg hatt venner som jeg har fått snylte lånt litt deler av sånn i ny og ne for å få testet litt Da skal jeg iallefall få testet med ny psu litt senere idag, så lar høre fra meg senere da dette er gjort! Tusen takk til alle som orker lese igjennom alt dette og komme med innslag! og enda mer takk til alle som kommer med forslag! jeg setter utrolig stor pris på det MVH iz3 Lenke til kommentar
iz3 Skrevet 29. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2008 Har nå prøvd med en psu jeg jeg har lånt, etter 2 timer med 3dmark så rebootet maskinen. den rebootet også under spilling igjen.. dette er bare alt for frustrerende.. er det noe mer som kan testes eller byttes som jeg ikke allerede har gjort fra før nå? begynner å føles ut som søppla er eneste utvei snart Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Da tror jeg det er på tide å strippe ned på pcen maksimalt : * sørg for at for eksempel esternt tastatur og mus kobles på ps2 portene i steden for usb portene * Alt , og da mener jeg alt av det du ikke trenger for å bruke pcen skal kobles ut, dvs du skal ha igjen i oppsettet ditt : *1 Minnebrikke. *1 Harddisk. *1 skjermkort. *cpu og kjøler. Thats It! Jeg hadde også for sikkerhets skyld demontert hovedkortet og sjekket at ingen av spacerne er overflødig og skaper en kortsluttning en eller annen plass og til slutt har jeg prøvd å bytte ut kablene som er brukt til oppkobling av de forskjellige drev ene. Med et så basisk oppsett så skal det la seg gjøre å finne ut hva som er problemet og derfor bør du kjøre et par programmer som logger, speedfan med overvåkning av temperatur og volt og windows sin egen overvåkningfunksjon i xp. Når du så får enda en restart (om det er tilfelle) så kan du sjekke loggene og se om noe er unormalt der. Lenke til kommentar
iz3 Skrevet 29. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2008 Bruker kun ps2 portene nå om dagene da jeg driver å tester, nettverks kabler og alt annet overflødeig er fjernet. cdrom er også koblet vekk og ikke no fra kabinettet er koblet til hovedkortet i det hele tatt. alle delene på pc'n er også blitt prøvd koblet opp utenom kabinettet uten spacere kun liggenes på en antistatisk pose, uten noen innvirkning på rebootene. sånn som maskinen ser ut nå kjører jeg testene og spiller med: * 1gb minne brikke * 1 harddisk (har bare 1 uansett) * 1 skjermkort * cpu og kjøler det som er enda mer frustrende er at det er så gigantisk variasjon på rebootene alt fra 1 - 10 timer noe som gjør denne "teste" og feile prossessen enda verre.. Akkurat nå kjører jeg vista og er ganske ukjent med det.. ante ikke at det fantes noen programmer i windows som konstant logga volt osv? pga når maskinen rebooter blir jo ingenting lagret.. eller finnes det andre programmer jeg kan laste ned som konstant logger og lagrer statusen på hardware? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Tja, under administrasjon I xp så finner du hendelseviser, mener vista har den samme funksjonen med feillogging så du ser hva som gjør til at systemet re-starter. Får du noen feilmelding eller er det bare "poof" restart? Har du prøvd å låne en ups som kan filtrere strømmen inn ? Cpu er også skiftet ikke sant? Synnes denne var ganske så vrien å løse ... Lenke til kommentar
iz3 Skrevet 29. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2008 det er bare *poff/svart skjerm* restart ja.. jeg har letet i di feilmeldings loggene som finnes og det er ingen tekster eller koder som kan forbindes med rebootingen i det hele tatt. En ups hvaforno? cpu er blitt byttet ut ja, uten noen innvirkning på disse rebootene.. ja nei det er ikk elett det her.. komplett har jo prøvd seg på den i et par uker uten å lykkes.. like så di data bedriftene jeg har her hvor jeg bor samt uendelige med venner å bekjente som har kommet med teorier/mulige løsninger for å hjelpe til men alle har gitt opp.. det MÅ jo være en årsak til dette, men begynner å tro at jeg vil spare meg for mye frustrajon ved å kremere pcn og kjøpe en ny en igrunn Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Visst du skal kremere pc'en så tar jeg gjerne den og prøver og fikse den! Første PC'en jeg satte sammen var jeg 6 år gammel, men da bestod de ikke av så mye, og siden det har jeg sittet og pugget skjermkort og hovedkort Ikke det at det har noe og si, men jeg har gjort mange underverker som å fikse statisk ødelagte CPU'er og brente cpu'er etc. Klarer jeg og fikse den så får du den tilbake. Si ifra visst du er intressert, og nei tar ikke pcen din og sier at den ikke funker om jeg får den til og virke, dette er kun hobby og tidsfordriv PM meg her eller send en mail til: [email protected] for mer info/avtaler. Endret 14. juli 2008 av WildWolF Lenke til kommentar
iz3 Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Takk som byr!, men endte med at jeg solgte den i deler.. det er jo fortsatt garanti på alle delene og dem funker jo flott hver for seg.. bare ikke sammen.. så måtte bare spare meg for all denne frustrasjonen:( Tusen takk til alle som har bidrat med ideer osv! synd det måtte ende slik, men smerte grensa mi gikk etter et halvt år med samme problem:S MVH iz3 Lenke til kommentar
Julepils Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Delene fungerte seperat men ikke sammen? Samtidig som så mye ble byttet ut? Høres jo absurd ut i og med at i tilfellet der så er det jo nesten en helt ny pc som har blitt testet for hver gang med samme problemet. Det som er tragisk er at jeg har samme problemet som deg. Bare jeg får blåskjerm. Ser tråden min på forumet her nå. Har prøvt stort sett alt her også. Av en eller annen grunn så føler jeg for å kjøpe et P45 hovedkort for å prøve det. Og eventuellt noen andre rambrikker. Alle temperaturene, delene og drivere skal være helt nye her i gården og men null niks. Og jeg sender den ikke inn til komplett.no nå som jeg fant ut at behandlingstiden var på 3 uker og timebetalingen på nesten 600kr. Lenke til kommentar
iz3 Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) ja det er helt absurd.. mange av di som har prøvd å finne en løsning på dette sier det samme.. altså et eller annet må jo forårsake dette på en eller annen måte.. men alle som en har gitt opp.. komplett drev med maskinen i 3 uker å sa dem hadde "løst" problemet (haha) får den igjen.. fyrer opp et par spill også booter den.. heldigvis tar dem ikke betalt så lenge dem finner feil på en av komponentene som er demmes (altså noe som ikke jeg har forårsaket feil på) og atter en gang sa dem jo at det var hovedkortet som var "ustabilt".. selv om jeg sa jeg har prøvd 3 forskjellige HK med fortsatt samme feil. Men bare så du vet det da Julepils om du skulle bestemme deg for å sende inn pcn din kan dem kun ta betalt for MAKS 3 timer.. uansett hvor lang tid dem bruker på å løse problemet ditt. (dette har jeg fått bekreftet på mail av dem) så om du er usikker om du har forårsaket feilen selv eller ikke så er maks utgifter 1800,- om det er din feil. Ønsker deg lykke til uansett! håper du ikke ender opp som meg.. tapte så forferdelig mye på den maskinen så kjenner det gjør vondt inni meg:( Endret 14. juli 2008 av iz3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå