Gå til innhold

BK: Bilder av barn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja. Sett bort fra det siste som er for uskarpt uten noen spesiell hensikt så er det greie bilder. Det første har et litt frekt utsnitt, men det andre er helt ordinært. De er ok komponert, men har alle litt pussige hudtoner.

Det i midten er klassisk sett best, men barnet snur kroppen i feil retning. Det er det ikke så enkelt å gjøre noe med, men kamera burde beveget seg i samme retning. Det tomme området burde vært til høyre istedenfor venstre for gutten.

Du skal ha applaus for å ha kommet deg ned i øyehøyde med barna, men du kunne godt ha jobbet litt mer med å få dem litt mindre tradisjonelle. De fremstår som litt kjedelige.

Velkommen til oss. Du er ikke på bærtur så jeg forventer bedre fra deg i fremtiden. Vi har sett mye verre debuter enn dette her, så det er både håp og rom for fremtidige forbedringer.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Ja velkommen til forumet og gratulerer med nytt kamera!!

Så til bildene...

Støtter meg på det PM sier. Siste bildet er uklart og ikke i fouks så det trenger ikke noe mere kommentarer. De to øverste er forsåvidt helt greie bilder men bærer litt preg av tilfeldige snapshots. For all del bildene er i fokus og er klare og fine, som dokumentarisk effekt i familie albumet er de flotte.

Men for at slike bilder skal bli interresante for oss som ikke kjenner barnet eller familien må du nok jobbe mere med komposisjon, motiv og teknikk. Vi har et glimrende fotokompendium her på formuet som jeg foreslår du leser. Ellers bør du kikke litt på endel av portrettene som blir lagt inn her av andre mer erfarne brukere.

Men stå på, ta masse bilder prøve forskjellige teknikker osv. JEg venter spent på ditt neste bidrag !

Lenke til kommentar

Det siste bildet er vel ikke så uskarpt? Kjør på med litt unsharp-mask så hjelper det betraktelig. Men bildet er uten kontrast pga det sterke motlyset som kommer "rett mot" kamera. Det første bildet har mye bedre kontrast, antakelig fordi du får motlyset mer i vinkel mot kamera.

La på litt Histogram Stretch i PaintShopPro, og dermet var mye rettet opp.

Det ser med andre ord ut til at du må passe deg litt for motlyset fra sola, dersom sola treffer frontlinsa i objektivet ditt. (Kit-objektivet fra Canon?) Bruk motlysblender, eller annen avblending neste gang.

Lenke til kommentar

Problemet er vel heller at det ikke er vits å gjøre stort siden det lyse er utbrent. Rett og slett ett godt eksempel på hvor uflaks man kan ha når man fotograferer. Fordi barnet har et drømmende uttrykk og alt er fint ellers kunne det vært veldig bra om det ikke hadde vært utbrent på siden.

Lenke til kommentar

Takk for alle kommentarer! Jeg skal ta det til meg og gjøre noe med det til neste gang :)

Det i midten er klassisk sett best, men barnet snur kroppen i feil retning. Det er det ikke så enkelt å gjøre noe med, men kamera burde beveget seg i samme retning. Det tomme området burde vært til høyre istedenfor venstre for gutten.

Jeg har faktisk en slik variant..

Edit: Ivar_Schiager; ja, det er Kit-objektiv som følte med Canon 450D.

Endret av Pyttsan
Lenke til kommentar

Jeg likte det siste best. Jeg mistenker at du liker det godt selv også i og med at det slapp gjennom nåløyet og ble med hit til BK?

Han har et uttrykk som lyser av forventning til noe. Kanskje han bare gleder seg til iskremen som er lovet etter at fars fotoshoot er ferdig?

Bildet er litt kontrastløst, men det tåler ikke så mye mer kontrast før han blir glødende fargeversjonen. (+10-12 i PS Elements/Enhance/Lighr/Brightness-Contrast) Men det tåler en del mer (+20) hvis det konverteres til s/h. Litt Unsharp Mask (r=1,5 amount=100%) og bittelitt dodgetool rundt hans høyre øye (pass på at pupillen ikke blir blass) så mener jeg det kan fortjene en plass i albumet i alle fall. Litt skjemmende med de utbrente lyse partine ved hans høyre skulder og kinn, men det er det ikke så mye å gjøre med. Jeg prøvde å sette ned Output level fra 255 til ca 200 (Crtl-L), men de lyse partiene er fortsatt skjemmende, bare at nå ble de grå og ikke hvite.

Tilgi meg om du allerede har slike PhotoShop-kunnskaper, og dette ble banalt. Men siden du har nytt kamera, gjettet jeg at du ikke enda er vel bevandret i ettebehndlingen heller. :) Den gang jeg kjøpte min første speilrefleks fulgte det med PS Elements, gjør det det fortsatt?

Det er mulig andre kommer og korrigerer meg på dette, og velkommen skal de være.

- Rams

Lenke til kommentar
Jeg likte det siste best. Jeg mistenker at du liker det godt selv også i og med at det slapp gjennom nåløyet og ble med hit til BK?

.

.

.

Det er mulig andre kommer og korrigerer meg på dette, og velkommen skal de være.

- Rams

:realmad:

Dette siste tar jeg mest som ett "angrep" på det jeg skriver. Mulig jeg misforstår innlegget ditt der, men at jeg tolker det siste som ett svar på mitt legger jeg ikke skjul på.

Jeg liker også det siste best. Faktisk er det så bra at jeg også lastet det ned og ønsket å skrive en trøstekommentar. For så bra kunne det vært, og da hadde det vært unødvendig.. ja men blås i det..

Men jeg tror heller ikke din måte vil hjelpe på det utbrente området. På en utskrift vil det se ut som det er hull i bildet der.

---

la til en "siste" i edit

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Nettopp!

Han har et uttrykk som lyser av forventning til noe. Kanskje han bare gleder seg til iskremen som er lovet etter at fars fotoshoot er ferdig?

Likte utrykket ja.

Bildet er litt kontrastløst, men det tåler ikke så mye mer kontrast før han blir glødende fargeversjonen. (+10-12 i PS Elements/Enhance/Lighr/Brightness-Contrast) Men det tåler en del mer (+20) hvis det konverteres til s/h. Litt Unsharp Mask (r=1,5 amount=100%) og bittelitt dodgetool rundt hans høyre øye (pass på at pupillen ikke blir blass) så mener jeg det kan fortjene en plass i albumet i alle fall. Litt skjemmende med de utbrente lyse partine ved hans høyre skulder og kinn, men det er det ikke så mye å gjøre med. Jeg prøvde å sette ned Output level fra 255 til ca 200 (Crtl-L), men de lyse partiene er fortsatt skjemmende, bare at nå ble de grå og ikke hvite.

Tilgi meg om du allerede har slike PhotoShop-kunnskaper, og dette ble banalt. Men siden du har nytt kamera, gjettet jeg at du ikke enda er vel bevandret i ettebehndlingen heller. :) Den gang jeg kjøpte min første speilrefleks fulgte det med PS Elements, gjør det det fortsatt?

Har redigerte bildet litt frafør, men nå ble det enda bedre! Det fulgte ikke med noe program, men hadde programmet fra Corel frafør. Det har jeg hatt en stund, men fortsatt mye å lære!

Da burde du ha valgt den, men det er kanskje det du er her for å lære. Nå vet du i alle fall at som hovedregel bør kroppen vende den veien som retningen i bildet går.

Du har rett. Det burde jeg ha tenkt på..

Endret av Pyttsan
Lenke til kommentar
Dette siste tar jeg mest som ett "angrep" på det jeg skriver. Mulig jeg misforstår innlegget ditt der, men at jeg tolker det som ett svar på mitt legger jeg ikke skjul på.

Ikke les så mye mellom linjene, pybalto. Det er ingen som er ute etter å ta noen for noe som helst her inne for tiden. Noen er litt mer paranoide enn andre, kanskje etterå ha vanket i fora med mer flaming enn vi tannløse fotoskribentene har for vane å legge oss til.

Det med at jeg forventet å bli korrigert, var bare en måte å redde mitt eget skinn på i tilfelle mine redigeringstips var helt på jordet. Ikke noe annet. Det er faktisk svært sjelden jeg i det hele tatt vet hvem som har kommentert bildene før meg. Jeg leser som regel alle, men i de fleste tilfeller er det relativt likegyldig hvem som mener hva.

Peace an love, my friend. Peace and love... ;)

- Rams

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...