Azidops Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Har fått den gleden av å bli innkalt til repitisjonsøvelse i HV. I tillegg er jeg vernepliktig befal så jeg får lønn deretter. Mitt spørsmål er todelt: 1) Betaler mann skatt på lønn for repetisjonsøvelse? 2) Har man krav på at arbeidsgiver betaler lønn mens man er innkalt? På forhånd takk Lenke til kommentar
trøls Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 1) Etter det jeg har forstått, betaler befal alltid skatt. Dette kommer av at befal får lønn, mens menige får tjenestetillegg. I innsatsstyrken må vi menige til og med skatte av (det lave) innsatsstyrketillegget, siden det er å regne som lønn. >_> 2) Nei, men man kan muligens få noe kompensasjon fra Forsvaret om man kan dokumentere at man ikke får lønn. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Har fått den gleden av å bli innkalt til repitisjonsøvelse i HV. I tillegg er jeg vernepliktig befal så jeg får lønn deretter. Mitt spørsmål er todelt: 1) Betaler mann skatt på lønn for repetisjonsøvelse? 2) Har man krav på at arbeidsgiver betaler lønn mens man er innkalt? På forhånd takk 1) Ja, befal mottar lønn og må skatte av denne. 2) Nei. Noen arbeidsgivere betaler lønn, andre gjør det ikke. Dersom du kan dokumentere at arbeidsgiver ikke utbetaler lønn under repetisjonsøvelsen (det finnes et skjema for dette, som du sikkert kan laste ned fra HVs sider på www.mil.no, hvor arbeidsgiver kun må signere for å bekrefte), kan du fylle ut et annet skjema (Forsvaret er som kjent et skjemavelde av dimensjoner) og søke om å få kompensasjon for tapt arbeidsinntekt. Dette er vel i hovedsak ment for selvstendig næringsdrivende, men det er fullt mulig for vanlige arbeidstakere å søke også. Man er uansett ikke garantert å få dekket hele tapet, men man kan i alle fall få et plaster på såret. Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2008 Ok folkens, takk for svar. Regnet jo med det, men det er ikke alltid godt å finne svaret da div. artikler og annen info som regel tar utgangspunkt i menige Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå