Gå til innhold

Lage egen proteinbar.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg så denne filmen for et par dager siden og har kanksje tenkt på å lage en proteinbar ut fra disse oppskriftene. Problemet er at oppskriften er på engelsk og jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal kjøpe her i norge for å få dette til å funke. Jeg vil helst holde meg unna proteinpulveret siden jeg annser dette som usunt og dyrt.

 

Er det effektivt å ta en slik proteinbar 1-2 timer før trening og er det bedre enn å ta en banan? Banan er like greit for meg, men hadde vært greit å ha noe som ikke avhenger så mye av "tid" som bananer og annen frukt gjør.

 

Hvis dere har oppskrifter dere selv bruker eller lignende er de også velkomne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har etter en liten surferunde på nettet kommet opp med dette:

 

100gram peanøttsmør

4ss honning

40gram havregryn

Litt rosiner og litt opphakket mandler

 

Varm peanøttsmøret og honningen i microen og rør inn det andre, legg det på et brett i kjøleskapet.

 

Tror dette er en fin oppskrift. Peanøttsmør inneholder proteiner og delvis sunt fett. Honning innheolder mange forskjellige sukkertyper, havregryn inneholder havre og fiber. Rosiner inneholder antioksidanter og karbohydrater (har hørt det er bra etter trening og). Mandler inneholder sunne proteiner og fettsyrer og er etter det jeg har lest, er en sunn slankenøtt.

Lenke til kommentar

Du kan ikke sammenligne bananer med protein. Næringsinnholdet er jo vidt forskjellig. Hvor vidt du inntar den ene eller den andre før trenign er det absolutt ingen som kan svare på. Det er kostholdet i helhet som teller.

 

Nå vet ikke jeg hvordan man lager proteinbarer, men peanøttsmør er ikke spesielt sunt (måtte isåfall kjøpt powerbutter og brukt det.) Honning er vel heller ikke det man leter etter når man skal ha tak i proteiner. Hvis du ser på denne blandings innholdsfortegnelse ender du egentlig opp med fett/karbo-barer, ikke proteinbarer. Dette kunne du vel strengt tatt funnet ut selv. Se på innholdsfortegnelse (igjen). Psmør inneholder over 50g fett pr 100g, men bare 20g protein.

 

Hvordan du mener at det er tidkrevende å spise en banan skjønner jeg heller ikke helt. ;)

 

Edit.

 

Forresten, hvordan har du kommet frem til at proteinpulver er usunt??

Endret av Stian89
Lenke til kommentar
Du kan ikke sammenligne bananer med protein. Næringsinnholdet er jo vidt forskjellig. Hvor vidt du inntar den ene eller den andre før trenign er det absolutt ingen som kan svare på. Det er kostholdet i helhet som teller.

 

Nå vet ikke jeg hvordan man lager proteinbarer, men peanøttsmør er ikke spesielt sunt (måtte isåfall kjøpt powerbutter og brukt det.) Honning er vel heller ikke det man leter etter når man skal ha tak i proteiner. Hvis du ser på denne blandings innholdsfortegnelse ender du egentlig opp med fett/karbo-barer, ikke proteinbarer. Dette kunne du vel strengt tatt funnet ut selv. Se på innholdsfortegnelse (igjen). Psmør inneholder over 50g fett pr 100g, men bare 20g protein.

 

Hvordan du mener at det er tidkrevende å spise en banan skjønner jeg heller ikke helt. ;)

 

Edit.

 

Forresten, hvordan har du kommet frem til at proteinpulver er usunt??

 

Det skal vell ikke være usunt når masse "trenings folk" bruker det hele tiden i drikke osv.

Lenke til kommentar
Du kan ikke sammenligne bananer med protein. Næringsinnholdet er jo vidt forskjellig. Hvor vidt du inntar den ene eller den andre før trenign er det absolutt ingen som kan svare på. Det er kostholdet i helhet som teller.

 

Nå vet ikke jeg hvordan man lager proteinbarer, men peanøttsmør er ikke spesielt sunt (måtte isåfall kjøpt powerbutter og brukt det.) Honning er vel heller ikke det man leter etter når man skal ha tak i proteiner. Hvis du ser på denne blandings innholdsfortegnelse ender du egentlig opp med fett/karbo-barer, ikke proteinbarer. Dette kunne du vel strengt tatt funnet ut selv. Se på innholdsfortegnelse (igjen). Psmør inneholder over 50g fett pr 100g, men bare 20g protein.

 

Hvordan du mener at det er tidkrevende å spise en banan skjønner jeg heller ikke helt. ;)

 

Edit.

 

Forresten, hvordan har du kommet frem til at proteinpulver er usunt??

Har nå laget en porsjon med de ingrediensene jeg kom fram til, så får se ossen det er. Kan kjøpe powerbutter da jeg ser næringsforskjellen i disse produktene. Men vil powerbutter +/- de ingrediensene jeg har kommet fram til gi en "grei" proteinkilde?

 

Jeg ser det ikke som tidskrevende å spise banan, men bananer blir dårlige etter tid og jeg pleier å kjøpe økologiske bananer i en pose med 6. stk og jeg spiser banane for det meste før eller etter trening.

 

Jeg vil ikke si jeg har kommet fram til det, men å innta protein i pulverform er ikke akkurat det jeg har lyst til. Synes det er bedre å innta dette gjennom vanlig mat. Er også svindyrt!

Lenke til kommentar
tar jo ikke en teskje i munnen med pulver blander den jo med vann eller melk.. og hva som er svindyrt kommer vel litt ann på trenger ikke kjøpe det dyreste du kommer over...

Jeg kan få 20% avslag på varer fra proteinfabrikken takket være noen kinobiletter, så tenkte jeg kanskje skulle prøve denne. I så fall, hva bør jeg ta i tillegg etter trening? Det og en banan, f.eks?

Lenke til kommentar
tar jo ikke en teskje i munnen med pulver blander den jo med vann eller melk.. og hva som er svindyrt kommer vel litt ann på trenger ikke kjøpe det dyreste du kommer over...

Jeg kan få 20% avslag på varer fra proteinfabrikken takket være noen kinobiletter, så tenkte jeg kanskje skulle prøve denne. I så fall, hva bør jeg ta i tillegg etter trening? Det og en banan, f.eks?

 

http://proteinfabrikken.no/aspx/produkt/pr....aspx?plid=1923

 

synts den er å fortrekke om du skal kjøpe fra PF

Lenke til kommentar

Takket være en kinobillett fikk jeg avslag på rundt ti prosent på varene og fikk med en gratis shaker. Kjøpte Whey Protein av typen jeg linket til (206,-) og i går kjøpte jeg 3000kg carbo fuel til rundt 206,-. Har lest at prisene på proteinfabrikken er ganske høye, men siden jeg fikk rabatt og denslags er vel ikke prisen så ille?

 

Etter treningen idag tok jeg en drink med 80g carbo fuel og 30g whey protein, noe jeg ble anbefalt av de som jobbet der. Hadde middag for halvannen time siden. Går det greit med tanke på forbrenning, ytelse av proteinpulveret, etc., eller burde jeg annse proteindrinken som ett "fullverdig" middagsmåltid?

 

Fikk prutet meg på en proteinbar av denne typen. Så da spør jeg: Når er det lurt å ta den? Bør jeg ta den 1-2 timer før trening, etter trening istedenfor carbo-protein blandingen eller ta det som snacsk en kveld?

 

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Den oppskriften din er jo ikke i nærheten av å være noe proteinbar.. Er jo bare en rekke karbohydratkilder som strengt tatt ikke ser ut som om de passer sammen så veldig godt smaksmessig heller. Kan jo like gjerne kjøpe deg en snickers eller en firkløver så har du samme næringsinnhold som det du planlegger.

 

Jeg trodde det var ganske opplagt ut fra navnet at en protein bar er en bar som har et høyt innhold av proteiner. Jeg vil da mene at det som et minimum er snakk om rundt 30%, både av vekt og andel av kaloriene, skal være protein. Skal du lage noe slikt hjemme, så er det innlysende at du må ha råvarer som er rike på proteiner for å få dette til, ikke begynne med tull som havregryn, honning og peanøttsmør, wtf?

 

Det er omtrent like meningsløst som å prøve å blande seg karsk av lettøl og iskaffe.

Lenke til kommentar
Ikke kjøp 3 kg når du ikke vet hvilken smak du vil ha.

 

Jeg foretrekker sjokolade.

Sant så sant. Det er verre for de som kjøper storhandel (4 stk 3 kg bøtter, tilsammen 12 kg) uten å ha smakt før. Jeg leste noen anbefalinger at whey tech vanilje skulle ha en særdeles god smak, så jeg stolte blindt på det, og resultatet var at makkverket ble stående på hylla. totalt udrikkelig. jeg har ennå 3 bøtter uåpnet og den siste er over halvfull.

 

Jeg kan iallefall anbefale whey tech banan, den har alltid vært like god.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...