Gå til innhold

BK: Paeonia officinalis - "stativfotografert"

Anbefalte innlegg

Nå er det på tide så smått å begynne og ta i bruk stativet..en forøvelse for Utfordringen som begynner mandag.

Vil gjerne ha litt veiledning og kritikk av denne. Jeg kunne ikke stå så nær, fikk ikke med hele da. Det jeg synes ble bra, er at bakgrunnen ble så "borte" av seg selv...tatt mot en mørk vegg. Men jeg synes fokuseringen kunne ha vært enda bedre da, med så bra objektiv som jeg har nå. (etterbehandlingen er minimal og den er croppet noe). Dette er vel stoort sett mitt første foto med stativ.

Paeonia officinalis Alba plena

post-92574-1214599854_thumb.jpg

1/60

f/9.0

ISO 200

Canon EF-S60mm f/2.8 Macro USM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som den mørke veggen har lurt kameraet ditt til å overeksponere litt. Eller så er det et bevisst valg, ikke vet jeg, men det forsvant iallefall en del detaljer i kronbladene da det ble så lyst. Tar forbehold om dårlig skjerm her. :)

Lenke til kommentar

Kan være enig at vi kunne sett litt mer av bladene under. Eller så måtte du ha gått rettere innpå slik at vi kun ser deler av kronbladene.

Jeg er enig at kronbladene blir litt vel lysere, men hovedproblemet er at fokus ikker er spot-on. Ser ut til at fokus ligger ytterst på de nærmeste kronbladene. Dette kan du løse ved å velge hvilket fokuspunkt kameraet skal bruke. En annen metode er å bruke autofokusen til fokusere; for så å sette over objektivet til manuell. Da kan du finjustere manuellt.

Tom

Lenke til kommentar
Jeg hadde alle fokuspunktene på her, i og med at jeg ikke hadde så stor blenderåpning, tenkte jeg det var best...

RandiA

Problemet da, er at kamera har en tendens til å velge det som nærmest. Den sørger ikke for at alle er skarpe, desverre.

Tom

Lenke til kommentar
Problemet da, er at kamera har en tendens til å velge det som nærmest. Den sørger ikke for at alle er skarpe, desverre.

Tom

Upppsss...da har jeg misforstått..du mener det er bedre at jeg skrur på bare ett fokuspunkt og sikter inn et sted med det? Så får jeg større flater i fokus?

RandiA

Lenke til kommentar

Tom

Upppsss...da har jeg misforstått..du mener det er bedre at jeg skrur på bare ett fokuspunkt og sikter inn et sted med det? Så får jeg større flater i fokus?

RandiA

Kanskje ikke større flater men du får det som er i sentrum fokusert.

Jeg bruker sentrumsfokus nesten hele tiden,Retter kamera mot det som jeg vil ha i fokus,så trykker jeg utløseren halveis ned og flytter jeg kameraet så jeg får komponert bildet sån som jeg vil ha det,deretter så trykker jeg utløseren helt ned.

Edit: har du kamera på stativ,så kan du vri hjulet til du får fokuspunktet der du vil ha fokus.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Tom

RandiA

Du er nok ikke alene om den misforståelsen. En mulighet er, som du sier, å velge kun et fokuspunkt - det som passer best i forhold til motivet. En annen mulighet, den jeg bruker mye, er å kun bruke det midterste fokuspunktet, sikte på det du vil ha i fokus, trykke ned utløseren halveis (slik at fokus låses til det riktige), for så å komponere selve bildet.

Sistnevnte muliget er ikke særlig enget når man bruker stativ, så da må man velge det fokuspunktet som passer best.

Legg også merke til at idet kameraet fokuserer, så lyser de fouspunktene som er valgt opp i rødt.

Tom

Lenke til kommentar
Du er nok ikke alene om den misforståelsen. En mulighet er, som du sier, å velge kun et fokuspunkt - det som passer best i forhold til motivet. En annen mulighet, den jeg bruker mye, er å kun bruke det midterste fokuspunktet, sikte på det du vil ha i fokus, trykke ned utløseren halveis (slik at fokus låses til det riktige), for så å komponere selve bildet.

Sistnevnte muliget er ikke særlig enget når man bruker stativ, så da må man velge det fokuspunktet som passer best.

Legg også merke til at idet kameraet fokuserer, så lyser de fouspunktene som er valgt opp i rødt.

Tom

Fint, da har jeg oppskrift å trene på her. Men synes da alle punktene har blinket rødt jeg, når jeg trykker ned. Har visst ikke prøvd særlig dette med midt-punkt-fokus, trykke halvt ned, for så å flytte midt-fokuspunktet dit i motivet jeg vil ha skarpest fokus...(var det slik altså?)...bør nok lese litt mer om det der også, samtidig med øvingen... :yes:

RandiA

Lenke til kommentar

Nå, ja, ikke for å være fjåsete. Men har man først kamera på stativ kan god gammeldags manuell fokus faktisk være bedre enn å velge fokuspunkt. Da slipper du å flytte på kamera, som jo nødvendigvis fører til en liten forskyvning i avstand. Du får lagt fokus akkurat der du vil og har god tid til å sjekke dybdeskarpheten, uten at kamera hele tiden gjør små justeringer.

Lenke til kommentar
Det er lurt som tom sier, Eller bruke A-DEP om du har canon, og det har du jo, Men da velger kameraet en blender som den syns passer for at alle fokuspunktene skal få fokus. Også må autofokus stå på. Mener det funker sånn iallefall, bruker den egentlig ikke sjøl.

A-Dep er en undervurdet modus. Ulempen er at den er lite praktisk når du bruker stativ. Men håndholdt kan den være virkelig nyttig.

Tom

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Har visst ikke prøvd særlig dette med midt-punkt-fokus, trykke halvt ned, for så å flytte midt-fokuspunktet dit i motivet jeg vil ha skarpest fokus...(var det slik altså?)...bør nok lese litt mer om det der også, samtidig med øvingen... :yes:

Det jeg skriver under er ingen fasit, kun mine preferanser. Jeg vet heller ikke hvilket kamera du besitter;

Fjern autofokus fra utløserknappen og legg det til en egen AF knapp.

Med et stabilt stativ styrer du dybdefokus (hvor mye som er i fokus) med blender (høyt tall/liten åpning = mye fokus) som du vil, eksponeringstiden er ikke noe problem med statiske motiv. Bevegelsesuskarphet spiller inn på bevegelige motiv (dermed kan ikke alle blenderåpninger velges).

Spotfokus gir alltid best kontroll over eksponeringen. Fokuser først på motivet, komponer deretter bildet i søkeren før utløser trykkes. Dette er ikke alltid lett med et stativ så et alternativ er å spotfokusere ved å velge det ønskede av kameraets mange fokuspunkter etter at komposisjonen er gitt.

Forøvrig enig i at blomsten er overeksponert. Slike bilder er dessuten ofte mer spennende om lyset kommer fra en annen vinklel enn rett ovenfra.

Lenke til kommentar

Husker jeg ikke helt feil så har du 400D

Øverst til høyre så har du to knapper den ene "venstre"er det bilde av noe som ser ut som et rallyflagg :) pluss et forstørrelseglass med minustegn på,trykk på den og så vri så på hjulet ved siden av utløserbryteren da ser du at fokuspunktene forandrer farge fra rødt til ikkenoe.Fungerer ikke i automoduser.

Lenke til kommentar

Takk for respons og mange tips...kanskje lurt å bruke litt manuell fokuswering også ja, når man bruker stativ.

Her er den tjafsete søsteren..ser litt utlevd og sliten ut…., ikke fått så særlig mye bedre fokus hun heller.

Paeonia officinalis Rosea Plena

post-92574-1214611668_thumb.jpg

1/400

f/5.0

ISO 400

Canon EF-S60mm f/2.8 Macro USM

Lenke til kommentar

Først tenkte jeg: "Jæjæ, nok et blomsterbilde. De er nå finest i hagen uansett, men jeg får ta en titt". Det er jeg glad jeg gjorde!

Det er noe med den helt svarte bakgrunnen og den lyse (overeksponerte?) blomsten som gir meg følelsen at lyset kommer fra innsiden av selve blomsten. Det ser også ut som den lyser opp bladene under. Et bilde av en magisk alveblomst er ikke hverdagskost.

Fokus er nøye gjennomgått, så der sier jeg ikke noe mer.

Bildet av den litt "sjvinate søstra" er langt mer ordinært og kjedelig, men fokus ser ut til å sitte bedre.

Lenke til kommentar

Jeg har også prøvd meg endel på blomsterbilder og finner øvelsen svært vanskelig. Ofte blir det lissom bare et bilde av en blomst og ikke noe særlig mere en det.

Du bør jakte på et motiv som er litt spesielt, kansje med en merkelig vinkel, rare farger eller lignende.

Jeg synes nok begge blomsterbildene er relativt kjedelige desverre. Som sagt jeg er ikke noe bedre for all del, men er sjelden jeg ser blomsterbilder her inne som er noe mere en dokumentarisk.

Håper du prøver mere og kommer tilbake med nye forsøk, jeg synes blomsterbilder er morsomt !!

Lenke til kommentar

Det siste bildet er i grunn litt vrient, da blomsten er ganske "dyp" og det er ikke noen store flater der det er naturlig å legge fokus. Beste løsningen er kanskje å øke DOF noe, men da blir jo også bakgrunnen tydligere. Men først og fremst, finn en annen blomst. Den der er så skadet at du ikke får noe bra bilde av den, uansett...

Når det gjelder det å bruke senterfokus og så rekomponere bildet, så er det en fin teknikk men ikke til makro. Når man har så smal DOF som man ofte har på makrobilder, så kan bare det å endre vinkel på kameraet være nok til at fokus blir feil. Nå er riktignok disse bildene noen ekstrem makro, men jeg tror nok en annen løsning vil være å foretrekke.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med tomsi i at bilde ikke nødvendigvis er overeksponert, men at de lyse områdene er ute av fokus. Tok meg den frihet å sjekke histogrammet og det er ingen utbrente områder så vidt jeg kan se. Vil også påpeke et poeng om dybdeskarphet som jeg ikke ser er kommentert her: Dybdeskarpheten er relativ til fokuspunktet. Så hvis du vil ha optimal dybdeskarphet på alle kronbladene, må fokuspunktet være i midten av blomsten. Dette kan være litt vanskelig på makro av blomster. Som foreslått tidligere er manuell fokus en god måte å få til dette om du er komfortabel med det. Ellers er det spot fokus som gjelder. Jeg kjenner ikke ditt kamera, men de fleste kamera har en nedblendingsknapp som gjør at en kan se resultatet av blenderåpningen du har valgt.

Ellers likte jeg bilde. Jeg ville også hatt med bladene under (litt videre), men ellers ser det bra ut. Tror også at om fokus hadde vært bedre hadde en fått mer struktur på kronbladene og ikke fått det samme overeksponerte uttrykket.

Det andre bilder synes jeg er kjedeligere, men med bedre fokus. Igjen er fokuset litt i front (hvis en ønsker maksimal dybdeskarphet på blomsten), men siden du ser på blomsten ovenfra fungerer det bedre. Mindre blender hadde gjort mer av blomsten i fokus, men også fått mer frem av (den uinteressante?) bakgrunnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...