amiganostalgia Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 (endret) Heisann! Forandringer!: Jeg fant endelig den cpu kjøleren jeg ville ha, ser at netshop skal få den inn! GENIALT!!!! Dette er grunnen til at jeg velger gigabyte power 2 pro kjøleren framfor noctua'n. Det som framgår av den linken, er at den har SUPERB chipset kjøler potensiale, samtidig som den er drit billig i forhold til noctua'n, koster 1/3. Penger spart er jo alltid fint. annen test Siden den er så billig bestiller jeg likegodt 3stk, samt 2stk antec sonata 3 kabbiser. Oppdatering spørsmål 1: Hvordan er det å kjøre med phenom cpu uten HS, altså overflaten på cpu'n? Noen erfaringer der? Skal se om jeg finner ut av dette. 2: Har jo 4 minnebrikker, disse med medfølgende varmespredere, HS. I tillegg har jeg ett par minnekjøler vifter, corsair sin som brukes på dominator, og en Thermaltake sak (som jeg synes er bedre, krever fysisk mindre plass). Jeg lurer på om jeg ikke egentlig bare bør strippe minnebrikkene ned, slik at luften som blir påført går mer direkte på minnebrikkene? --------------------------------------------------------------------- Da har jeg mer eller mindre fått samlet en liste over de komponenter jeg skal ha i en ny gamer/mini server pc her. I den forbindelse synes jeg det hadde vært kjekt med tilbakemeldinger på hvorvidt det ser bra ut. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kjøre med 4 skjermkort, men jeg er rimelig usikker på hvorvidt det gir noen reel forskjell i ytelse. Nye driver viser at ytelsen øker betraktelig, men det er vel ikke riktig 'der' enda. Likevel Har jeg valgt ett DQ6 hovedkort, grunnet at det har tilsynelatende bedre specs enn da gigabyte DS5 hovedkortet. Det har 1 ekstra gigabit port som kan 'teames', 2stk ekstra pci-16x slotter ( som da blir nedskalert båndbredde hvis man har 4stk skjermkort) ekstra firewire og annet dill dall. Men poenget er at forskjeller er i kroner circa 200nok, og da virker det ikke som rare valget. Samt DQ6 er godkjent for 9850, DS5 var det men godkjenningen ble trekt tilbake, ugler i mosen etc, men dette skulle være fixet i F3bios oppdateringen, nyeste bios på ds5 er F6 etter hva jeg har lest. Men likevel, er ikke helt sikker. DS5 kortet var målt kjappere enn Asus sitt 790FX kort i en test jeg kom over, så det virker ikke så dumt. Lian-Li PCA17B kabinett, midi. Bestilt! Valgte dette kabinettet, grunnet lav vekt, greie proporsjoner, og kontra ett lavere kabinett på 37cm høyde, så har jo dette her pca17b egen plass for strømforsyning. Med tanke på varme etc. er det nok lurt. Grunnen til at jeg tar med hvilket kabinett det blir, er grunnet cpu-kjøler som jeg ikke vet så mye om, annet enn at den er bra på både lite støy/godt brannapparat. Det vil jo for det første være en fordel at den passer i både hovedkort og kabinett. Skal kjøre med 4stk minnebrikker mushkin, helt vanlig størrelse, vil jeg tro. Amd Phenom 9750, 95watt, skal bestilles. 95w er klart bedre valg enn 125w, men savner black edition egenskaper ved 9850, men synes det er drøyt med 30w ekstra for 100mhz mer. Thermaltake Toughpower 850w, modulær, skal bestilles I utgangspunktet tenker jeg at 750 er nok, men den modellen har ikke amentio inne akkurat nå. Med 850w er jeg iallefall "sikret". Gigabyte GA-MA790FX-DQ6, skal bestilles. Er ikke bombesikker helt enda på dette kortet, men det virker som ett bedre valg mot DS5 modellen fra gigabyte. Noctua NH-U12P cpu-kjøler. Litt usikker på om den passer? En suveren ener? Veldig stillegående, passe vekt, bra ytelse. Dette er den nye utgaven. Koster litt, men jeg ser på det som en investering, iom det følger med kjøler i cpu'n jeg har valgt, har jeg da en kjøler til den cpu'n, om jeg vil velge å sette noctua'n på f.eks en nyere am3 cpu. Ellers skal jeg teste ut steelseries lydkortet, med headsettet, v5h2 el hva det, som enda ikke har kommet. Blir artig iom. jeg har ett beyerdynamic fra før av som jeg synes er suverent. Alternativt blir det ett annet lydkort, istedet for det integrerte. Har ett X-fi men synes driverene er så bloated og for teit å drive å skulle skifte på de forskjellige gamer/musikk/lyd editering etc moduser. Tror jeg har fått med det viktigste... Endret 29. juni 2008 av amiganostalgia Lenke til kommentar
Nator Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Syns det hovedkortet ser ganske bra ut. Hvis du plugger i mer enn 2 stk skjermkort vil alle portene kjøre i 8x modus, men det er sikkert bra nok uansett. CPU-kjøleren er utrolig heftig, tror du skal kunne maxe ut med en svært fin OC hvis HKet henger med Er vel ikke så mye mer å si, annet enn lykke til med bygget Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 28. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2008 (endret) Takk for det! =) Nå brukte jeg mye tid i går på å surfe SB750 chipset i 790 hovedkort. Tror det var på fudgezilla jeg leste at det var ventet i midten av juli, men at det kan nå se ut som at det blir i slutten av juli, men det virket ikke helt sikkert. Så spørsmålet nå er hvorvidt jeg kan kose meg med ett nytt ati skjermkort inntil videre, som jeg håper er kommet til mandag. Skal iallefall sende inn bestilling på cpu-kjøler og strømforsyning på mandag, så det er i box. Jeg har lest det var snakk om at 790 hovedkortene kunne bli revidert til en utgave hvor det var da også bedre egnet for kommende AM3 prosessorer. Så er litt nysgjerrig på litt mer informasjon før jeg tar bestillingen på hovedkortet. Endret 28. juni 2008 av amiganostalgia Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Jeg har lest det var snakk om at 790 hovedkortene kunne bli revidert til en utgave hvor det var da også bedre egnet for kommende AM3 prosessorer. Så er litt nysgjerrig på litt mer informasjon før jeg tar bestillingen på hovedkortet. Med AM3 (selv med samme chipset) må du ha nytt hk uansett grunnet overgang til DDR3.Hk må være implementert med DDR3 dimm slots PCB routing. Ellers er det oppsummert ganske greit her: http://techreport.com/articles.x/13628/14 Clue: Avvente ny sørside SB700 , på reviderte AMD 790FX kort. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 28. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2008 Jeg har da lest at man am3 prosessoren skal bli am2 hovedkort kompatibel. Skal jeg ha am3 hovedkort, må jeg også ha ny ddr3 ram. Det er nok en god stund enda til det har falt til fornuftige priser/størrelser, for *mitt* behov. Skal jeg først nå kjøpe ddr3 ram, er jeg da interessert i 16GB eller mer, a max 4 ddr3 brikker. Og ja, jeg avventer situasjonen til det kan komme reviderte 790 kort, el bedre da. Kanskje det blir noe annet. DDR3 er muligens, forhåpentligvis aktuelt utpå nyåret med tanke på pris/størrelser. Da håper jeg at 4x4 platformen, dvs ett alterntiav, kan komme på banen igjen. Det er nok en god del som sitter på gjerdet enda, med ddr1, og som klarer seg fint inntil videre. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Vil den prosessorkjøleren gi god nok luftstrøming til komponentene rundt sokkelen? Det er vel her spenningen blir omformet, og etter hva jeg har forstått så trengs det god kjøling til disse transistorene hvis man skal overklokke. Vanlig kjølerdesign (dvs. slike med en vifte som blåser ned mot hovedkortet, ikke parallelt med det) er vel mye bedre til å gi god luftstrøm til disse? Lenke til kommentar
wiak Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 (endret) Takk for det! =) Nå brukte jeg mye tid i går på å surfe SB750 chipset i 790 hovedkort. Tror det var på fudgezilla jeg leste at det var ventet i midten av juli, men at det kan nå se ut som at det blir i slutten av juli, men det virket ikke helt sikkert. Så spørsmålet nå er hvorvidt jeg kan kose meg med ett nytt ati skjermkort inntil videre, som jeg håper er kommet til mandag. Skal iallefall sende inn bestilling på cpu-kjøler og strømforsyning på mandag, så det er i box. Jeg har lest det var snakk om at 790 hovedkortene kunne bli revidert til en utgave hvor det var da også bedre egnet for kommende AM3 prosessorer. Så er litt nysgjerrig på litt mer informasjon før jeg tar bestillingen på hovedkortet. jeg har DS5 kortet og er stor fornøyd, koster også mindre den har mindre PCIE x16 og mindre 1 mindre lan port men du får igjen med PCIe X1 sloter Jeg har lest det var snakk om at 790 hovedkortene kunne bli revidert til en utgave hvor det var da også bedre egnet for kommende AM3 prosessorer. Så er litt nysgjerrig på litt mer informasjon før jeg tar bestillingen på hovedkortet. Med AM3 (selv med samme chipset) må du ha nytt hk uansett grunnet overgang til DDR3.Hk må være implementert med DDR3 dimm slots PCB routing. Ellers er det oppsummert ganske greit her: http://techreport.com/articles.x/13628/14 Clue: Avvente ny sørside SB700 , på reviderte AMD 790FX kort. du trenger ikke nytt hk med AM3 CPU, alså den CPUen støtter DDR2 og DDR3 men vis du vil ha DDR3 må du ha nytt hovedkort memmen kan være noen smarte produsenter med ddr3 og ddr2 støtte på samme hovedkort å ja SB750 er bedre en SB700 Endret 28. juni 2008 av wiak Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 28. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2008 (endret) Wiak: Ja DS5 kortet virker fristende. Det er en ting som jeg ikke har helt fått 100% avklart med DQ6 kortet føler jeg, og det er om jeg så benytter 2stk skjermkort, og noe andre kort, f.eks lydkort/raid kontroller i en 3dje eller 4dje tom. 16x plass, vil da skjermkorta bli skalert ned til 8x/8x ytelse, eller fungerer det da helt annerledes. Jeg ser jo at det kan bli litt i meste laget og kjøre på for full pupp med 4stk 4850, men det jeg har i bakhodet er at jeg har nok maskiner som kunne trengt nytt lite skjermkort, så innkjøpet er ikke det det skal stå på. Men altså, det er jo ikke vits med 4stk pci-e 16x slotter, om de så blir nedskalert av andre komponenter hvis de så er i bruk! Da kan jeg likegodt ha ett hovedkort med kun 2stk pci-e 16x på full båndbredde. (dvs. slike med en vifte som blåser ned mot hovedkortet, ikke parallelt med det) er vel mye bedre til å gi god luftstrøm til disse? Jeg så en slik kjøler på en test som virket veldig bra på dette. Det som var teit var jo at jeg fant den ikke i salg noe sted. Jeg skal uansett ha egen kjøler på minnebrikker og en aktiv vifte som blåser over hele kabinettet, samt sette små mini passive kjølere der det trengs. Slik det er nå er jeg iallefall ganske godt sikret med noctua'n til å kjøle cpu iallefall, men jeg ser poenget ditt, og kunne godt tenkt meg en noe annen løsning, men jeg har ikke funnet noe som vil fungere bedre på cpu kjøling iallefall. Da tar jeg i betraktning: 1:At vekten av kjøleren ikke er så overkill, finnes kjølere som veier det dobbelte og vel så det 2: Den er så godt som lydløs, anerkjent ytelse her 3: Jeg kan sette på enda en vifte på kjøleren hvis ønskelig 4: Fysiske størrelsen ser ut til at skal gå greit med tanke på kabbis og omliggende komponenter på hovedkortet, det er og meget viktig. 5: Jeg leste også en del tester om thermaltake 120 extreme, men jeg ble litt skremt da jeg så at ved tester, både på den 120 og den nye IFX 140mm, så var det 1mm avvik, dvs skrå plan å se, og det samsvarer ikke med en kjøler som skal sitte som støpt. Husk også at i kabinettet har jeg vifter langs hele høyden, dvs de skal jeg sette i ett par selv, men det er det altså plass til. Slik at det skal nok bli meget god luft sirkulasjon i kabinettet. Gleder meg til det kabinettet. Ingen bling bling lys, ingen vindu, bare solid ytelse hele veien. Set&Forget er veldig meg! Endret 28. juni 2008 av amiganostalgia Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå