Roiku Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 (endret) Jeg prøver meg på nytt, med et bilde i en helt annen retning enn den tidligere "krukken" min som egentlig bare var et halvhjertet bilde jeg utnyttet for å få tips og råd til å gå i rett fototeknisk retning. Skal jeg skrive hva jeg selv synes om bildet? Jeg kan si såpass at dette er lagt litt mer sjel i fra min side, og at jeg synes det har potensiale. Og for meg betyr det noe. Men jeg vil ikke gi det noen tittel, eller avsløre noe om arbeidsflyt eller "mening" med en gang. Jeg vil la det modnes litt og få noen kommentarer før jeg avslører ting eller forteller i detalj hva jeg selv mener. Jeg beklager det sære formatet, som gjør at jeg må beholde såpass mye høyde for å ha noe brukbart med bredde i det hele tatt. Dere får enten zoome ut litt eller scrolle litt om ikke skjermen dekker bildet i høyden. Men jeg har en mening med det. Grunnen til at jeg vil vente med å forklare mer er for å se om noen endrer mening og ser bildet på en ny måte etter jeg har gitt det tittel og forklart hva jeg mener med det. Men alle er selvfølgelig fri til å få sin egen mening ut av det, om noen i det hele tatt. Lad kanonene og fyr av! Endret 27. juni 2008 av Steffenm Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 (endret) Uvanlig format ja, men det var stilig og komposisjonsmessig bra. Tanken på venstre side danner en linje som leder inn mot sentrum av bildet og til lyktestolpen som drar blikket oppover. Forfall er min første assosiasjon. Hele tanken kunne med fordel ha blitt med i bildet, men det var vel kanskje noe i bakgrunnen som du ville ha bort. God svart hvitt konvertering, hadde dog også vært stilig med duotone med et blåskjær. Endret 27. juni 2008 av Autoxave Lenke til kommentar
gregor Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Fin, rar stemning i bildet. Jeg får assosiasjoner om fjerne, uklare livsmål som man faktisk setter litt krefer inn i... gregor Lenke til kommentar
Carny Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Godt mulig det har potensiale, og jeg tror det hadde komt klarere frem om du hadde lagt deg på bakken eller gått ned på huk før du knipset. Den lyse himmelen blir veldig dominerende for min del da. Lenke til kommentar
ultimatedeskjet Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Likte bilde godt. Du har funnet et litt snålt motiv, og gjort det kreativt og lekkert. 1:3 formatet fungerer ypperlig i dette tilfelle. Bilde holder seg ryddig. Himmel, fjell og bunn. Med tre objekter i front. God kontrast bruk. Spennende linjer. Lenke til kommentar
Lynx- Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Får litt sånn "Dagbladet - Magasinet på reportasjetur til fraflyttet bygd"-feeling når jeg ser dette bildet. Ikke at det er noe negativt i det altså, jeg likte bildet jeg Som en før har nevnt så danner bensintanken en linje som leder oppmerksomhet innover i bildet og skaper en viss dybde. Kunne dog ønsket meg at det var med mere av tanken men det er vel som sagt tidligere i tråden en grunn til at du valgte det utsnittet vi har fått presentert. Spent på å høre dine egne ideer rundt komposisjon og motiv. Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2008 (endret) Godt mulig det har potensiale, og jeg tror det hadde komt klarere frem om du hadde lagt deg på bakken eller gått ned på huk før du knipset.Den lyse himmelen blir veldig dominerende for min del da. Jeg bare skumleste over svarene hittil nå, og takker for svarene så langt! Skal ta meg bedre tid til å svare senere eller i morgen. Nå er det Reservoir Dogs og pizza på menyen. Det var uaktuelt å legge seg ned der og da desverre. Klesvalget var uheldig, og det hadde nettopp sluttet å styrtregne så gjørmen lå tjukt og grådig. Motivet er mulig å besøke igjen senere så det kan hende jeg prøver meg flere ganger. Endret 27. juni 2008 av Steffenm Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 I sannhet et merkelig bilde. Høydeformatet er ikke det merkeligste. Det merkeligste er innretningen. Jeg har ingen aning hva det er for noe. Men det betyr lite. Uten å ha sett originalen så tror jeg at du har valgt rett med å konvertere. Noe sier meg at det ikke er så visuelt slående i farger. Det er ikke helt det samme jeg ville gjort, men valgene i konverteringen ville jeg neppe ha gjort annerledes. Det er greit slik det er. Dette er mye røffere enn min stil, for du har valgt å la hele saken tale for seg selv. Der jeg ville lett etter detaljer som åpner for en "indre estetikk", har du isteden valgt å ta med hele saken. Det er vågalt, og du har ikke endt med noe som passer på veggen i en stue. Da er det mer nærliggende å se det for seg som et reportasjebilde fra en fraflyttet intustribygd, slik Lynx1 skriver. Hadde du frigjort deg fra hele sammenhengen, hadde du endt opp med noe som er ganske likt det temaet jeg jobber med. Det er derfor greit at du har valgt den litt presseaktige formen du har valgt. Det distanserer deg i alle fall fra den "plakat-estetikken" jeg er kjent for, slik at jeg føler meg mer habil til å skrive om det. Samtidig føler jeg at det er vanskelig å mene noe sterkt om hvor bra det er. Jeg sliter nemlig litt med å se noe annet bruksområde enn det nevnte, og vil tro at du kunne laget noe mer fotografisk vakkert ut av det med å gå mer i dybden. Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2008 (endret) Uvanlig format ja, men det var stilig og komposisjonsmessig bra. Tanken på venstre side danner en linje som leder inn mot sentrum av bildet og til lyktestolpen som drar blikket oppover. Forfall er min første assosiasjon. Hele tanken kunne med fordel ha blitt med i bildet, men det var vel kanskje noe i bakgrunnen som du ville ha bort. God svart hvitt konvertering, hadde dog også vært stilig med duotone med et blåskjær. Helt riktig. Det var et vanskelig motiv å komposere. Jeg har til og med klippet bort noen kraftlinjer som gikk tvers gjennom lyktestolpen (edit: de gikk rett over lyktestolpen, ikke gjennom, nå når jeg ser etter) og regjerte store deler av toppen på bildet. Bildet ble for øvrig tatt i farge, men som RAW og aRGB og planen var å endre til monochrome i Canon sitt "photo professional" RAW-behandlingsprogram. Det viste seg å være rett plan. Det er veldig kraftig rust på tanken, og det tok seg godt ut mot betongen, men det grønne gresset og fjellet bak passet dårligere synes jeg. Dessuten var det linjene og kontrastene jeg ville ha frem, ikke fargene. Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med "duotone" og blåskjær. Er det en funksjon i Photoshop? Fin, rar stemning i bildet. Jeg får assosiasjoner om fjerne, uklare livsmål som man faktisk setter litt krefer inn i... gregor Interessante assosiasjoner. Det var meningen å få det til å fremstå som litt rart og ulogisk, nettopp for å få seeren til å tenke seg litt om hva det egentlig er for noe. Godt mulig det har potensiale, og jeg tror det hadde komt klarere frem om du hadde lagt deg på bakken eller gått ned på huk før du knipset.Den lyse himmelen blir veldig dominerende for min del da. Den lyse himmelen prøvde jeg å kompensere for ved å legge på vignett-effekten. Men var vanskelig å legge på enda mer uten å fjerne tilstedeværelsen til toppen på lyktestolpen, så jeg måtte gjøre et lite kompromiss der. Noen tips til noe annet jeg kunne gjort for å endre på det? Likte bilde godt. Du har funnet et litt snålt motiv, og gjort det kreativt og lekkert. 1:3 formatet fungerer ypperlig i dette tilfelle. Bilde holder seg ryddig. Himmel, fjell og bunn. Med tre objekter i front. God kontrast bruk. Spennende linjer. Tre forskjellige objekter er kanskje litt mye i noen tilfeller, men side alle disse er i samme dybde og i samme fokus, samtidig som de har samspill til en viss grad så bestemte jeg meg for at det var greit. Det var også noe av det jeg synes var interessant, hvor nært disse sto og hvor forskjellige de samtidig var. Kontrasten tok jeg mest på magefølelse. Godt å høre at jeg traff! Interessant også å se linjene du tegnet opp. Jeg var ikke klar over disse selv. Kanskje underbevisstheten tegnet de opp for meg. Får litt sånn "Dagbladet - Magasinet på reportasjetur til fraflyttet bygd"-feeling når jeg ser dette bildet. Ikke at det er noe negativt i det altså, jeg likte bildet jeg Som en før har nevnt så danner bensintanken en linje som leder oppmerksomhet innover i bildet og skaper en viss dybde. Kunne dog ønsket meg at det var med mere av tanken men det er vel som sagt tidligere i tråden en grunn til at du valgte det utsnittet vi har fått presentert. Spent på å høre dine egne ideer rundt komposisjon og motiv. Den feelingen er absolutt ikke feil! Bildet er nemlig tatt på Flemsøy, en av nordøyene nord for Ålesund uten fast veiforbindelse. Rundt 6-700 innbyggere som er fryktelig lite i forhold til arealet. Bildet skildrer kanskje litt den generelle stemningen som man opplever når man kjører gjennom der. Det er et mange rustikke elementer der. Flere aktive bondegårder, forlatte hus, store dominerende låver, flott utsikt til havet, nedlagte sjøbuder og mørke naust. Når jeg lærer enda mer er det garantert flere flotte bilder å ta der! PMnormal: Jeg merker jeg må tygge litt ekstra på ordene du bruker. Hva mener du med å åpne for en indre estetikk og å gå i dybden? Estetikken jeg ser i dette bildet er egentlig det uperfekte, blant annet. Jeg er enig i at det ikke er noe å henge opp på en vegg. Målet mitt var egentlig å se om motivet fikk andres tanker til å snurre på samme måte som det gjorde hos meg. Det er litt vanskeligere å svare til deg, fordi jeg føler du gjennomskuer meg så lett. Det er ikke annet et positivt selvfølgelig, så fortsett gjerne. Jeg setter pris på kommentarer både fra folk på mitt nivå og mer erfarne. Jeg tror jeg må lese over svaret ditt et par ganger til for å forstå det hundre prosent. Endret 27. juni 2008 av Steffenm Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 uvanlig spesielt bilde du la ut her! Jeg har sans for den horisontale tredelinga mellom hvitt, svart og grått. Stilig. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Det med å gå i dybden er egentlig bare en litt dum poetisk måte å si at du burde gå i detaljnivå for å finne noe som er mer estetisk for å henge opp på en vegg. Det med forfallet som estetikk er jeg helt enig i, men jeg liker å sminke det litt med å ta det ut av omgivelsene. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Jeg ser det ikke, de linjene og alt det, og ikke forstår jeg helt postene heller. Skal studere denne tråden i morgen, og se om jeg er mer med da. Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2008 Det med å gå i dybden er egentlig bare en litt dum poetisk måte å si at du burde gå i detaljnivå for å finne noe som er mer estetisk for å henge opp på en vegg. Det med forfallet som estetikk er jeg helt enig i, men jeg liker å sminke det litt med å ta det ut av omgivelsene. Da er jeg helt med. Jeg er også tilhenger av detaljnivå, men jeg ser kanskje ikke mulighetene for slike bilder like raskt som deg enda. Jeg legger ut originalen i morgen, så kan du kanskje utpeke noe du ville gått nærmere inn på? Jeg ser det ikke, de linjene og alt det, og ikke forstår jeg helt postene heller. Skal studere denne tråden i morgen, og se om jeg er mer med da. Bildet krever kanskje et våkent sinn ja. Eller kanskje et enda trøttere sinn? Du får se tilbake når du har anledning Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Det er ikke så viktig å gå i dybden på det bildet du har tatt. Du har valgt en løsning med det motivet som fungerer slik det var meningen at den skulle fungere. Et stort ovesiktsbilde vil ikke fortelle meg noe om hvilke detaljer som er verdt å konsentrere meg om, hvis du ikke har en 3D-bilde på mange hundre megapiksler jeg kan manøvrere rundt i. Jobb heller frem mot neste bilde, så ser jeg frem til det med spenning. Jeg trenger ikke skrive bedre lykke neste gang, fordi du har lykkes etter hensikten med dette også. Lenke til kommentar
Carny Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Du spurte om jeg hadde noen tips til hvordan du kunne gjort himmelen annerledes. Du kunne lekt med curves og layer masks i PS. Men egentlig er det ikke så nøye. Poenget er at du gjør fremgang. Jeg tror fult og helt på at hver gang en tar et nytt bilde så tar man også et skritt mot å bli en bedre fotograf. Da jeg var i millitæret var jeg i infanteriet. Vi marsjerte litt for ofte, spør du meg, og hvert skritt vi tok la en så veldig, veldig liten avstand bak oss. Milene vi skulle gå virket uendelige, men vi kom jo alltid fram, til slutt. Det samme gjelder -egentlig alt, men også med fotografering. Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 28. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2008 (endret) Tusen takk for alle kommentarer og oppmuntring! Jeg legger ut originalen nå, om folk vil kommentere redigeringen, eller evt prøve seg selv og legge ut resultatet. De med et årvåkent øye vi legge merke til at bakgrunnen er i strålende klar fokus på originalbildet. Jeg fikk ikke til å fokusere bare på tanken og rørene i M-modus, som jeg tvinger meg selv til å bruke for å lære fortere. Bakgrunnen ville jeg ha ute av fokus, så det ble gjort med blur tool i PS. Jeg hadde ikke mus tilgjengelig, så det ble gjort med middelmådig resultat med musflaten på laptopen. Ingen har kommentert det, så det tør jeg påstå ble suksess. Nå som jeg har nevnt det så ser dere sikkert at jeg har bommet litt og de fem rake rørene er litt utydelige i midten fra bruk av blur-tool med en skjelven finger mellom de. På venstre side var det ingenting å gå på, mens på høyre side har jeg croppet ganske kraftig, og det tror jeg var riktig gjort av meg. Stolpen og kraftlinjene ble fjernet med en gang. Jeg var tenkt å gi bildet tittelen "Fem rette og en skeiv". Tanken er først og fremst umulig å fjerne, men den fungerer også som en liten kuriositet synes jeg og det hadde blitt litt tomt uten den så det var greit at den var der. Tittelen og bildet henspeiler litt på den nye ekteskapsloven som nylig ble vedtatt. Eller rettere sagt prosessen som fikk den vedtatt. Jeg tar ikke stilling til den loven her, men dette er slik jeg oppfatter alt styret og kjøret på forhånd. En liten gruppe hever seg over flertallet og får de til å føye. Det burde ikke være vanskelig å skjønne hva som representerer hva av objektene i motivet. Endret 28. juni 2008 av Steffenm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå