Gå til innhold

Er dame/herre-toalett diskriminerende?

Anbefalte innlegg

Men nå som jeg faktisk tenker meg om, så har vi et unisextoalett på jobben selv. Et lite dass i et lite rom med en enkel vask, papirdispenser og søppelbøtte. Vi gutta på it-avdelingen deler det med norsklærerinnene over gangen. Men det er liksom ikke det jeg forbinder med artikkelen som var nevnt lengre oppe her. Tenker på et unisextoalett alà det som var i Ally McBeal med båser og pissoar.

Et toalett med låsbar ytterdør blir jo nesten det samme som hjemme da... De aller fleste har bare ett toalett hjemme for både kvinner og menn, søster og bror, mor og far, liksom ;)

Ellers har jeg tenkt litt jeg også, og selvsagt er Dame/Herretoalett diskriminerende om man ikke er helt sikker på hva man er? Man kan jo bli stående utenfor å lure på hvilken dør man skal velge inntil det blir for sent? ;)

Men da finnes det sikkert et fakkeltog i Oslo som passer for de også! ;)

Flottings med fakkeltog :thumbup: Det finnes ikke det problem som ikke kan løses, man å bare sammle nok folk...

Endret av TurboTim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slike "problemer"? Hva er problemet egentlig her? At de ikke kan benytte offentlige toaletter fordi...? Dette er å lage problemer ut av ingenting, disse menneskene må ha noe å henge seg opp i til en hver tid, de leter med lys og lykte etter noe å sutre om...

Og dermed kan forumfolk sutre om de som sutrer. Aldri så galt at det ikke er godt for noe. ;)

Ja, dette er ingenting. Så hvorfor har vi en tråd med over 60 poster med synspunkter på ingenting? Hvorfor poster du i den? Hvorfor poster jeg i den?

Geir :)

Lenke til kommentar

Diskriminerende? Det er dummeste jeg hørt.. Er man mann så er man mann, samma om man går i kjole og tar på seg sminke vel? Og er man kvinne, da er man kvinne,, De er vel ikke no annerledes selvom de er homofile/bifile!

Dette er noe av det mest latterligste jeg har lest på lenge...

Se mellom beina dine, så skjønner du hvilken dør du skal gå inn i! Jeez..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Noe har man ihvertfall mellom beina :p Om det går utover eller innover.. Men man har jo de som har begge deler da, men da får man gå inn i døra hvor man synes skiltet ligner mest på en selv utenifra.

Forøvrig synes jeg det er helt tåpelig at skeiv ungdom skal syte om dette, herregud, har de ikke litt viktigere problemer å tenke på? "vi vil jo bare vær som alle andre og bli behandlet slik" Ja, så får de jo for faen være som alle andre da! Og ikke jobbe så mye med å skille seg ut og kreve spesialbehandling :wow: Sånt skaper bare irritasjon og enda fler fordommer..

Lenke til kommentar
Forøvrig synes jeg det er helt tåpelig at skeiv ungdom skal syte om dette, herregud, har de ikke litt viktigere problemer å tenke på? "vi vil jo bare vær som alle andre og bli behandlet slik" Ja, så får de jo for faen være som alle andre da! Og ikke jobbe så mye med å skille seg ut og kreve spesialbehandling.

Ja, det har alltid vært en paradoks med disse menneskene. De skal være som alle andre, men de kan ikke gjøre som alle andre. Dette forslaget er uansett bare bull-shit...

Lenke til kommentar
Dere må gjerne argumentere for hvorfor det er latterlig.

Hvorfor det er latterlig å lage en big deal av at man har herre og kvinnetoalett? Nei jeg kan skjønne at enkelte synes det er noe av det mest diskriminerende som finnes :whistle: Men jeg har faktisk løsningen på problemet, og jeg kan skrive under på at det er gjennomførbart i praksis. Gå inn den døra du vil. Er det en mil lang kø foran døra med mann på, og ingen foran døra med dame på, så går jeg glatt på damedo. Må man, så må man :)

Lenke til kommentar

Er det ikke åpenlyst? Er det virkelig så forferdelig å gå inn et sted for å pisse om man er bifil eller transperson fordi det skilter av mann/dame på døra? Tror de ikke at folk blir enda mer fordomsfulle om dette forslaget skulle komme igjennom? Pluss at det er ikke så kult for jenter å vite at plutselig så kan pervo mannfolk stikke huet sitt over veggen og glane.. Eller omvendt for den saks skyld. Og jenter pleier å sminke seg for gutta og ordne seg på jentedassen, ikke kult at de må gjøre det foran masse glanende mannfolk.

Vi jenter liker å ha ett sted som bare er "vårt" når vi er ute, komme oss vekk fra gutta litt for å fikse oss eller være syke pga. fyll osv.. Det er mitt inntrykk ihvertfall.

Nei, jeg vet ikke med dere gutta, men jentedoene er hellige for oss! Dette er jeg ganske så sikker på..

Greit nok, sikkert kjipt å ikke være i den kroppen man vil være i, men det skal ikke gå utover andre. Vi har alle problemer, men man kan ikke drepe alle edderkopper i verden fordi folk har edderkopp-fobier, eller vrake alle biler i verden fordi folk blir påkjørt,,

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Fellesdriter funker fint på de utestedene jeg frekventerer ...

Problemet for transer er at man ikke føler seg velkommen på noen av dassene. Om det er et problem så burde det være mulig å finne løsninger på det, ikke bare avfeie hele problemstillingen. En løsning er fellesdass, en annen løsning er kjønnsnøytrale enkeltdasser.

Lenke til kommentar
Er det ikke åpenlyst? Er det virkelig så forferdelig å gå inn et sted for å pisse om man er bifil eller transperson fordi det skilter av mann/dame på døra?

Jeg tror man må ha vært en transperson for å kunne virkelig forestille seg problemet. Hvis jeg som mann noensinne skulle brukt en kvinnetoalett av en eller annen grunn ville jeg følt meg utrolig skyldig/grusom, og følt at alle kvinner i hele verden glanet stygt på meg mens jeg gjorde det jeg gjorde inne der. Tenk deg så en transperson, som er i "feil" toalett uansett hvor han/hun er. Mange her inne har sagt at man bare skal gå etter hva man har mellom bena, men hvis man er kledt og sminket opp så man ser ut som det motsatte kjønn av hva man egentlig er, så risikerer man jo at de andre toalettgjestene tror man er noen andre enn den man egentlig er. Og da risikerer man sinte og/eller slibrige blikk fra de andre toalettgjestene, og i verste fall å bli kjeftet opp for å ha forvillet seg inn på feil toalett. Og om ikke det skulle skje har man likevel den innlærte skammen av å ha forvillet seg inn på feil toalett (som jeg tidligere har nevnt).

Pluss at det er ikke så kult for jenter å vite at plutselig så kan pervo mannfolk stikke huet sitt over veggen og glane..

Fullstendig lukkede båser, problem solved (mange toaletter har vel det allerede).

Eller omvendt for den saks skyld. Og jenter pleier å sminke seg for gutta og ordne seg på jentedassen, ikke kult at de må gjøre det foran masse glanende mannfolk.

Vi jenter liker å ha ett sted som bare er "vårt" når vi er ute, komme oss vekk fra gutta litt for å fikse oss eller være syke pga. fyll osv.. Det er mitt inntrykk ihvertfall.

Det du nevner her er typiske "festproblemer". Jeg har lekt litt med tanken på å tillate adtskilte toaletter kun på utesteder siden kjønnsskillene er sterkere der enn andre steder, og ellers ha fellestoaletter på jobb og andre steder, men spørs om det ville vært en så realistisk ordning. :)

Uansett tror jeg ikke det vil bli aktuelt for myndighetene å tvinge gjennom felles toaletter, hvis noe sånt blir gjennomført er det nok heller på grunn av at folkeopinionen en vakker (?) dag snur seg så folk flest faktisk blir for felles toaletter. Da ser byggherrer straks innsparingen i å bygge felles fremfor adtskilte toaletter, så har vi det gående. Jeg tror nok ikke det er noe vi trenger å bekymre oss for at skal skje i overskuelig fremtid for å si det sånn.

Greit nok, sikkert kjipt å ikke være i den kroppen man vil være i, men det skal ikke gå utover andre. Vi har alle problemer, men man kan ikke drepe alle edderkopper i verden fordi folk har edderkopp-fobier, eller vrake alle biler i verden fordi folk blir påkjørt,,

For å trekke din analogi videre, man trenger ikke drepe alle edderkopper i verden, men man trenger heller ikke vifte med edderkopper i trynet på en som har edderkoppfobi. Eller fjerne alle fartsgrenser fordi folk "blir påkjørt uansett".

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Hvis jeg som mann noensinne skulle brukt en kvinnetoalett av en eller annen grunn ville jeg følt meg utrolig skyldig/grusom, og følt at alle kvinner i hele verden glanet stygt på meg mens jeg gjorde det jeg gjorde inne der.

Er dette virkelig en så grufull skam for folk? Selv har jeg null problemer med det. Fortrinnsvis benytter jeg "riktig" do, men er situasjonen slik at herredo er full, bruker jeg bare andre døra (hvis det ikke er like fullt der). Jeg har ikke engang lås på dassen hjemme. Blir en "ooops" situasjon en sjelden gang, men hverken jeg eller mine gjester har omkommet av det heller.

Lenke til kommentar

Syntes ikke det er noe problem slik som det er nå. Om det blir inført unisex toaletter så bryr det meg pent lite, om det fortsetter å være adskilt bryr jeg meg pent lite. Noen utesteder o.l har unisex toaletter den dag i dag og jeg har ingen problemer med å bruke de. Så lenge det er pissoar ! Jeg sitter ikke å tisser, det er en prinispp sak. Hvis jentene i Skeiv Ungdom og ellers vil ha unisex toaletter, så bør de renge med pissoarene, om vi skal begynne å dele toalett med dem så må de godta at vi tar med oss tradisjonene våre :)

Lenke til kommentar
Syntes ikke det er noe problem slik som det er nå. Om det blir inført unisex toaletter så bryr det meg pent lite, om det fortsetter å være adskilt bryr jeg meg pent lite. Noen utesteder o.l har unisex toaletter den dag i dag og jeg har ingen problemer med å bruke de. Så lenge det er pissoar ! Jeg sitter ikke å tisser, det er en prinispp sak. Hvis jentene i Skeiv Ungdom og ellers vil ha unisex toaletter, så bør de renge med pissoarene, om vi skal begynne å dele toalett med dem så må de godta at vi tar med oss tradisjonene våre :)

Prinsippsaken din er noe av det ekleste jeg vet om. Skulle igrunn ønske jeg var jente så jeg slapp det griseriet der.

Lenke til kommentar
Prinsippsaken din er noe av det ekleste jeg vet om. Skulle igrunn ønske jeg var jente så jeg slapp det griseriet der.

Hva er ekkelt med å stå å pisse ?? Det er noe jeg har gjort hele mitt liv og det er både tidsparende og effektivt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...