Gå til innhold

Er dame/herre-toalett diskriminerende?

Anbefalte innlegg

http://www.nrk.no/nyheter/1.6118333

Skeiv ungdom mener at det diskriminerende ovenfor transpersoner og bifile med dame og herre toaletter, for da må de velge og eventuellt få høre at "dette er ikke riktig toalett for deg". Derfor mener de det må bli slutt på kjønnsdelte toalett.

Lurer litt på hvorfor bifile og transvestitter ikke kan velge f.eks. herretoalett hvis de nå er mann. Jeg skjønner ikke helt logikken.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke nødvendigvis diskriminerende, men om ikke annet enn av plasshensyn og økonomi burde vi ha kommet så langt at de fleste steder ble utstyrt med unisex-toaletter. Ta en nesten hvilken som helst skole. Toalett-arealene må være en del større enn stort sett nødvendig for å holde unna i spesielle tilfeller. Stort sett er det en person av gangen på et rom med 5-6 avtreder. Altså 5 mer enn nødvendig, men fordi det skal være ett slikt rom per kjønn blir det 10 mer enn nødvendig. Dette arealbruket kunne man fått ned. Jeg tror også det ville gjort underverker for likestillingen om mann og kvinne satt i hver sin bås og feis om kapp i den menneskeligste av alle situasjoner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Samfunnet er på vei mot å bli tvekjønnet. Alt skal likestilles, absolutt alt virker det som. Menn skal bli mer "feminine" og utforske til og med sin egen sexualitet med andre menn, selv om de er hetrofile. Kvinner skal stilles likt med menn og det samme gjelder. Hetro jenter skal utforske sammen med andre jenter og gutta kan ikke annet enn å godta det.

Hvorfor i helvete kan ikke jeg sette meg ned i sofaen i bare boxern med en pils og se gode gamle westernfilmer i stedet for å drikke vin og spise ost og kjekse sammen med dama og et vennepar, uten å bli kalt for gammeldags? Ikke at dama mi gjør det, for hu er heldigvis enig med meg i at det skal være forskjell på menn og kvinner.

Å begynne å likestille toaletter også blir for dumt. Kan ikke de skeive bare velge det toalettet de føler for? Å få unisextoaletter ødelegger bare for de av oss som ikke liker å drite i en bås, samtidig som et kvinnemenneske stapper i tamponger ved siden av. Dassbesøk er noe av det mest private.... nei nå roter jeg meg skikkelig ut på viddene her :hmm:

Pointet mitt var at jeg synes toalettene kan være som de er, så kan heller de som har så utrolig store problemer med å pisse på et rent herretoalett/dametoalett, holde seg til de kommer hjem.

Ble utrolig off-topic her nå...

Lenke til kommentar

Skjønner ikke problemet jeg? Nå har vi nettopp fått nye lover omkring dette med kjønn og samværsformer, og Ulrik og Ulrikka har fått oppmerksomheten de er ute etter på stortinget...

Tro meg, om ett år eller to er det ingen som lenger vet forskjellen på hverken mann eller kvinne eller hva det nå måtte være midt i mellom, men det er jo slik vi vil ha det :)

Barn kan vi alle få uansett, gifte oss kan vi alle uansett, og alle rettigheter er forøvrig de samme.... Kanskje med unntak av kvinnelig verneplikt, og det kan jo bli et tema så lenge så mange ikke er helt sikre på hva de egentlig er...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Tro meg, om ett år eller to er det ingen som lenger vet forskjellen på hverken mann eller kvinne eller hva det nå måtte være midt i mellom, men det er jo slik vi vil ha det :)

Og "vi" er størsteparten av befolkningen?

Tror ikke det. Det er de som roper høyest som blir hørt og det er den fåparten som har lyst på et tvekjønnet samfunn. Folk som meg gidder ikke å engasjere seg, fordi vi blir ansett som gammeldagse og diskriminerende når vi mener det at det skal være en vesentlig forskjell på menn og kvinner. En større forskjell enn kun det vi har mellom bena og hormonene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

For å komme on-topic, så sier jeg meg enig med Bellicus... Jeg som får prestasjonsangst av pissoaret bare det står en annen fyr der. Selv om det ikke er noe jeg skal impe fyren med at jeg får til å pisse så straks snoppen er ute av buksa. Er jo langt ifra sikkert at det er alle i skeiv ungdom som mener det skal være unisextoalett også.

Lenke til kommentar

Og "vi" er størsteparten av befolkningen?

Tror ikke det. Det er de som roper høyest som blir hørt og det er den fåparten som har lyst på et tvekjønnet samfunn. Folk som meg gidder ikke å engasjere seg, fordi vi blir ansett som gammeldagse og diskriminerende når vi mener det at det skal være en vesentlig forskjell på menn og kvinner. En større forskjell enn kun det vi har mellom bena og hormonene.

Mente det vel litt ironisk jeg da, og tror vi er enige. Problemet jeg ser er at den utviklingen ikke lar seg stoppe...

Lenke til kommentar
Kunnskap om transpersonar og bifile bør vera pensum på lærarskulen, meiner ho.

- Slik kan lærarar møta elevar som ikkje kjenner seg heime i den tradisjonelle kjønnsdelinga og hjelpa dei til å kjenna seg meir aksepterte.

Ja, det er lurt. Om det er noe som har avlet mer homofobi enn noe annet så er det undervisningen om homofili i skolen.

Endret av Gamlemor
Lenke til kommentar
Kunnskap om transpersonar og bifile bør vera pensum på lærarskulen, meiner ho.

- Slik kan lærarar møta elevar som ikkje kjenner seg heime i den tradisjonelle kjønnsdelinga og hjelpa dei til å kjenna seg meir aksepterte.

Ja, det er lurt. Om det er noe som har avlet mer homofobi enn noe annet så er det undervisningen om homofili i skolen.

Det som har avlet mest homofobi for min del er at det nærmest har gått sport i å enten være det eller kjenne en som er det, og ikke minst at de som er det har et utrolig behov for å demonstrere sine feminine sider speseilt.

Nå er det faktisk nesten større sjanse for å bli diskriminert som hetereo enn som homo. Alle er jo ute etter å henge de som er litt mer tradisjonelle og ikke ser for seg to homoseksuelle med et barn.

Lenke til kommentar
Ikke nødvendigvis diskriminerende, men om ikke annet enn av plasshensyn og økonomi burde vi ha kommet så langt at de fleste steder ble utstyrt med unisex-toaletter.

Det ble førsøkt på min forrige arbeidsplass.

Chicksa ble så gærne at de hadde sikkert tatt med kjevle på jobben om de hadde hatt det. :!:

Det ble et minstekrav at vi med snabel måtte sitte å tisse. :thumbdown:

På min nåværende arbeidsplass er jeg eneste hane i kurven og okkuperer handicapen helt alene. :cool:

Samfunnet er på vei mot å bli tvekjønnet. Alt skal likestilles, absolutt alt virker det som. Menn skal bli mer "feminine"

Det er mulig at jeg tar feil, men jeg tror vi nå ser resultatene av avkom som har vokst opp med enslige mødre.

Man er da for søren meg mann, hvis chicksa ikke kan akseptere det får man heller leve med adskilte toaletter. :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Men nå som jeg faktisk tenker meg om, så har vi et unisextoalett på jobben selv. Et lite dass i et lite rom med en enkel vask, papirdispenser og søppelbøtte. Vi gutta på it-avdelingen deler det med norsklærerinnene over gangen. Men det er liksom ikke det jeg forbinder med artikkelen som var nevnt lengre oppe her. Tenker på et unisextoalett alà det som var i Ally McBeal med båser og pissoar.

Lenke til kommentar
Men nå som jeg faktisk tenker meg om, så har vi et unisextoalett på jobben selv. Et lite dass i et lite rom med en enkel vask, papirdispenser og søppelbøtte. Vi gutta på it-avdelingen deler det med norsklærerinnene over gangen. Men det er liksom ikke det jeg forbinder med artikkelen som var nevnt lengre oppe her. Tenker på et unisextoalett alà det som var i Ally McBeal med båser og pissoar.

Et toalett med låsbar ytterdør blir jo nesten det samme som hjemme da... De aller fleste har bare ett toalett hjemme for både kvinner og menn, søster og bror, mor og far, liksom ;)

Ellers har jeg tenkt litt jeg også, og selvsagt er Dame/Herretoalett diskriminerende om man ikke er helt sikker på hva man er? Man kan jo bli stående utenfor å lure på hvilken dør man skal velge inntil det blir for sent? ;)

Men da finnes det sikkert et fakkeltog i Oslo som passer for de også! ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Vil nå fremdeles ikke si at det er diskriminerende for de som er usikker. Heller det at det ikke er gjennomtenkt fra før av. Man deler kjønn opp i to også bygger man i tillegg et handicapvennlig toalett.

En kinkig situasjon for de som er fanget ufrivillig i et annet kjønn, men jeg mener personlig at det ikke er stor nok andel av befolkningen som faller under denne kategorien, så derfor får de nesten bare "slite" seg gjennom det. Finnes faktisk større problemer å bruke ressurser på mener jeg.

Men så klart er det nok langt ifra alle som er enige med meg da.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Vil nå fremdeles ikke si at det er diskriminerende for de som er usikker. Heller det at det ikke er gjennomtenkt fra før av. Man deler kjønn opp i to også bygger man i tillegg et handicapvennlig toalett.

En kinkig situasjon for de som er fanget ufrivillig i et annet kjønn, men jeg mener personlig at det ikke er stor nok andel av befolkningen som faller under denne kategorien, så derfor får de nesten bare "slite" seg gjennom det. Finnes faktisk større problemer å bruke ressurser på mener jeg.

Men så klart er det nok langt ifra alle som er enige med meg da.

Ideelt sett burde vi kanskje satse på 3 forskjellige i alle fall offentlige toaletter. Dame/Herre og Litt Usikker...? Hjemme i eget hus er det nok litt enklere å finne kompromisser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...