Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Glødende eksos Audi A4 1.6 2002


Anbefalte innlegg

Hei, det gjelder en Audi A4,1.6, sedan 2002 kjørt ca 160.000KM. Etter litt belastning på motoren så blir eksos delen som er nærmest motoren(den delen jeg mener er koblet til der hvor alle "rørene" fra sylinderene møtes i ett), glovarm, altså rød farge som synes veldig godt.

EPC eller den lampa som ligner på en kran lyser.

 

Motoren føles som det ikke er krefter i lenger og tomsgangslyden er blitt merkelig.

Virker som det er noe alvorlig feil her.

 

Prøver å hjelpe en venn her. Kan noen gi en indikasjon på hva det kan være?

 

På dette bildet her:

http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?A...tegoryType_ID=1

 

så er det 099-35, helt til venstre som blir helt rødaktig.

 

Jeg har vag-com, skal koble til å lese av feilkoder.

 

Hadde vært meget takknemlig for all hjelp!

Endret av vwlt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, har nettop hatt samme problem, da jeg trodde det hadde noe med at den ikke fikk noe luft, hender det at den ikke reagerer når du kommer opp i turtall?

 

Problemet jeg hadde tok ca 3 uker å fikse hos møller, og det de gjorde var å lodde en ledning på chippen, som var løs. Det som skjedde med min audi a4 1.8t var at den ble rødglødende etter 5 min kjøring...

 

Hvis det ikke er det burde du skjekke om den får luft, kan være noe der selv om jeg ikke skal si noe sikkert...

Lenke til kommentar

099-325 er katalysatoren, blir det noe feil med sensorene til styreenheten så kan det kommer for mye uforbrent bensin ut og dette skader katalysatoren, og kan få den til å gløde. Det høres ut som

at styreenheten har gått i "limp-home mode" noe som gjør at bilen blir kraftløs, du får prøve å

lese av feilkoden(e) og se hva du finner ut.

Lenke til kommentar

Trodde du snakka om eksos manifoilen jeg... Det kan jo være luftmengdemåleren som er ute av stand, det pleier å være feil med de på audi, og da vil den ikke slippe inn nok luft til å forbrenne alt.

 

Det kan jo hende at den har gått i nødmodus, så da kan du jo prøve å koble fra batteriet og koble til igjen, tror det skal restarte det...

 

Men jeg er ikke skråsikker på dette da!

Lenke til kommentar

Først og fremst takk for alle svarene :)

 

Vi koblet ut batteriets + ledning og ventet 5 min som foreslått her. Det hjalp ikke, men endte med at ny lampe har begynt å lyse i dashbordet. Det er en nesten sirkel med en trekant inni med utropstegn. Tror det er noe med bremse systemet å gjøre, så jeg har lest av feilkodene fra bremsesystemet og motoren.

 

Utifra fra VAG-COM så er det ganske klart at sylinder 1, 3 og 4 ikke fungerer.

 

Hvor bør jeg starte? Kanskje med å bytte alle pluggene?

Setter STOR pris på alle svar!

 

Her er feilmeldingene fra VAG-COM.

 

VAG-COM Version: Release 409.1-S

 

Control Module Part Number: 8E0 906 018 AF

Component and/or Version: 1.6L R4/2V SIM3 0003

Software Coding: 0006271

Work Shop Code: WSC 63351

6 Faults Found:

16500 - Engine Coolant Temp. Sensor (G62): Implausible Signal

P0116 - 008 - Implausible Signal - Intermittent

16687 - Cylinder 3 Misfire Detected

P0303 - 008 - Implausible Signal - Intermittent

16685 - Cylinder 1 Misfire Detected

P0301 - 008 - Implausible Signal

16688 - Cylinder 4 Misfire Detected

P0304 - 008 - Implausible Signal

16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected

P0300 - 008 - Implausible Signal

16885 - Vehicle Speed Sensor: Implausible Signal

P0501 - 008 - Implausible Signal

 

 

VAG-COM Version: Release 409.1-S

 

Control Module Part Number: 8E0 614 517

Component and/or Version: ABS/ESP front 1726

Software Coding: 04175s

Work Shop Code: WSC 06435

1 Fault Found:01826 - Sensor for Steering Angle (G85): Supply Voltage Terminal 30

35-00 - -

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

I "gamle dager", før det ble mye elektronikk, ble motoren kraftløs og veldig varm dersom tenningen var for sen. Kan det være at en kamsensor el. l. er ute av stilling?

 

Når det gjelder de andre feilene, er det mulig at alle (unntatt den for ABS/ESP) er forårsaket av en annen sensorfeil. Kan også være dårlig kontakt eller kabelbrudd/jordfeil.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Takker for svar.

Skulle bare legge til infoen om at det lukter noe jævlig bensin og at eksoenrørene hører ut som de viberer.

 

Gridset: Betyr det at feilen kan ligge i coil/plugg/pluggkablene?

 

 

du har for sein tenning, både symptomene og feilkodene dine tyder på det. ut i fra feilkodene ser man også at en sensor er defekt
Endret av vwlt
Lenke til kommentar

16500 - Engine Coolant Temp. Sensor (G62): Implausible Signal

 

Denne er veldig typisk.. Bytter 3 sånne om dagen! Denne kan være en av grunnene til at det lukter bensin og at den går dårlig. At den roter til tenninga så mye tviler jeg på, men jeg ville ikke blitt overraska.

 

16885 - Vehicle Speed Sensor: Implausible Signal

 

Denne har jeg ikke vært borti enda. På enkelte merker går motoren i nødprogram når denne er defekt. Folk kobler den av for og skru av kilometer telleren, men da går bilen dårlig med en gang.

Funker speedometeret? Mulig den leser ut farta via ABS`en så denne føleren er bare til motorstyring.

 

Alle de "Misfire Detected" feilene.. Sylinder 2 er ikke med. Ikke tenk på det. Det sitter bare en bankeføler på motoren og den kjenner bare styrken på bank og regner seg ut til hvilken sylinder hvor det mest sannsyling kommer fra. Er også en feil "16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected" han veit ikke helt hvor det kommer fra altså.

 

1 Fault Found:01826 - Sensor for Steering Angle (G85): Supply Voltage Terminal 30 35-00 - -

 

Aner ikke har ikke peiling.. Sitter vel en føler på rattstammen ellerno. Det står G85 så det er en føler. Aldri sett feilen før.

 

Bytt G62 og slett alle feilkoder. Kjør en tur og se hva som kommer opp igjen. G62 er enkel og bytte! Gjør det først og se hva som skjer..

Lenke til kommentar

Mekkern og andre: Takk skal dere ha!!

 

Jeg hadde liggende 4 plugger fra en annen Audi som jeg vet fungerer ok og byttet alle 4 på denne bilen. Slettet alle feilkodene og da kom det kun EN færre feilmelding, og det var at Sylinder nr. 3 (misfire detected) forsvant. Sto igjen med syl. 1 og 4 misfire, samt random misfire...

 

Merkelig synes jeg da at syl. 3 skulle plutselig funke!!!

 

Katalysatoren ble like glovarmt nå også.

 

Hvor finner jeg denne G62 sensoren da? Det var veldig trangt i motorrommet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, mekanikeren sa på tlf til meg, før jeg skulle hente bilen, at det var tenningsstilleren eller noe. Dette hadde jeg aldri hørt om før. Men når jeg hentet bilen fra verksted, sa de at det var coilen som er byttet(tenningsstiller og coil er vel det samme) og at det god del jobb for å skru den ut. mye annet måtte skrues ut først. Den var visst plasser ganske langt nedi motoren.

 

 

Uansett tviler jeg ikke på mekanikeren, en eldre kar jeg har full tillit til :)

 

 

 

 

Hvilken del er tenningsinnstilleren? hvor sitter den?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...