Gå til innhold

Nytt objektiv til nikond200

Anbefalte innlegg

Hei har nikon d200 AF-S Nikkor 24-85mm ED linse og en kitlinse som fulgte med kameraet, har en ganske så stor fotojobb på gang og litt penger tilgjengelig så tenkte å investere i et godt teleobjektiv. Så igår på et objektiv 70-300 på Japan photo til 5000-6000kr, og har tenkt til å gå i en bruktbutikk imorgen. Lurte bare på om noen av dere hadde en tips til et par brukbake gode objektiver som ville vært en god investering til mitt kamera.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei har nikon d200 AF-S Nikkor 24-85mm ED linse og en kitlinse som fulgte med kameraet, har en ganske så stor fotojobb på gang og litt penger tilgjengelig så tenkte å investere i et godt teleobjektiv. Så igår på et objektiv 70-300 på Japan photo til 5000-6000kr, og har tenkt til å gå i en bruktbutikk imorgen. Lurte bare på om noen av dere hadde en tips til et par brukbake gode objektiver som ville vært en god investering til mitt kamera.

Hva går jobben ut på? (Dvs hva er et du skal ha obejktivet til å dekke?)

En 70-300mm vil ikke være en betegnelse på godt objektiv. Anbefaler en 70-200mm om du skal ha en telezoom.

Selg kitobjektivet.

Lenke til kommentar

Selve jobben er å ta bilder av flere events og div. Som et firma skal bruke i nåtid og ettertid, bla. En fotballcup, div. Stasjoner som dette transportfirmaet bruker, en bankett og andre ting.

Selve objektivet vil jeg selvfølgelig ikke bare kjøpe pga, denne oppgaven, men heller for å samle opp flere gode kvalitetsobjektiver opp igjennom årene slik at jeg har en samling av dem sånn at jeg kan bruke dem i fritiden og eventuelt fremtidige jobber. Trenger tips så det er bare å slå til: ] Liker også tanken på fuglefotografering + fotografere mennesker som ikke merker at jeg fotograferer dem, så da ville vell kanskje et 70-300 objektiv vært bra?

Lenke til kommentar

Har tatt bilder på Skandic Cup i 2 dager nå med Nikon 70-300 VR.

Det var kitobjektivet på min D300, og jeg har i det siste begynt å bruke det mer og mer. Jeg tok bilder på liten bane (7-er fotball) og syntes 300 var knapt enkelte ganger.

Hadde egentlig bestemt med for bare å bruke 180mm, men det ble bare zoomen.

Skal du ta fuglebilder så blir 300knapt også, men en x1,4 converter kan være løsningen om det ikke er alt for mørkt.

Endret av arela
Lenke til kommentar

Sigma ja - på DG for digital skriver Sigma:

...they are ideal lenses for Digital SLR Cameras whilst retaining suitability for traditional 35mm SLRs

Høres ut som en nødløsning på fullformat, og da er det kanskje ikke så rart den er billigere en et objektiv som er bra på begge format!

Lenke til kommentar

Hvis det er 70-300 VR du sikter til er dette et meget godt objektiv sett i sammenheng med prisen. Det leverer meget skarpe og kontrastrike bilder opp til 200mm. Ulempen er at den er nokså treg, VR hjelper noe på vei, men det er ikke et objektiv for action og sport. For statiske motiv er dette objektivet meget bra, det har fått meget gode omtaler av testere, forummedl i fredmidranda og slrgear er også meget godt fornøyd. Nikon 70-200 VR er et dyrt og tungt "proff"-objektiv, men er også ener i sin klasse!

Lenke til kommentar
Uansett, Sigma 70-200 til D200 er nok et trygt kjøp

Javist er det det, men hvor lenge varer dagens kamera?

Når kom D100 på markede og hvor mange er i bruk i dag?

Jeg vil ikke komme i den situasjonen om et par år, at jeg ikke kan kjøpe det kameraet jeg vil ha, uten å måtte bytte bort optikken min.

Lenke til kommentar

Mitt valg er tatt for lenge siden. Var heldig slik :-)

Jeg vil bare råde folk til å bruke penger på ting som ikke blir til hinder siden.

Jeg ser det som høyst sannsynlig at en som har D200/D300 idag, kjøper FF om noen år.

Lenke til kommentar
Jeg ser det som høyst sannsynlig at en som har D200/D300 idag, kjøper FF om noen år.

Hvis så er tilfelle, må prisene på fullformat objektiver kraftig ned. Det er jo rgeit nok å kjøpe en FF hus til 15K om noen år, men det er kjøp av gode FF objektiver som kommer til å bli den store pengesluken.

Lenke til kommentar
Uansett, Sigma 70-200 til D200 er nok et trygt kjøp

Javist er det det, men hvor lenge varer dagens kamera?

Når kom D100 på markede og hvor mange er i bruk i dag?

Jeg vil ikke komme i den situasjonen om et par år, at jeg ikke kan kjøpe det kameraet jeg vil ha, uten å måtte bytte bort optikken min.

Sigma 70-200mm er et fullformats-objektiv, og vil vare lenge. Det er ikke perfekt, men meget godt til prisen.

Det er riktig at kamera-hus er tildels ferskvare.en En som kjøpte D100 når den kom ut, har nok byttet hus idag, men det er stor sannsynlig at det er mye i objektivparken som hat blitt beholdt.

Tom

Lenke til kommentar
Å kjøpe objektiver til et kamerasystem man ikke har er sjelden noen god måte å spare penger på.

Det er nå feil. Alle kan bruke FX objektiv, men ikke DX.

Ulempen er selvfølgelig at objektivene er litt dyrere.

Min mening er at de kronene ikke er verd å "spare" dersom du vet at du kommer til å holde på med denne hobbyen framover. Dersom målet er å ta bra bilder uten å ha noe hobbyistisk forhold til foto, så stiller det seg anderledes.

Siden brennvidden forandrer seg så det det en god sjanse for at man må vrake objektivet eller kjøpe enda et objektiv når man får FF uanset.

Brennvidden er nå konstant.

Dersom vraking av objektiv er et tema, så velbekomme.

Lenke til kommentar
Det er nå feil. Alle kan bruke FX objektiv, men ikke DX.
Alle moderne Nikonkameraer kan bruke alle moderne Nikonobjektiver eller tilsvarende. Så man kan godt bruke DX objektiver på et FX kamera. Det blir bare ikke optimalt, akkurat som når man bruker et objektiv som gir feil utsnitt fordi man kjøpte det til et annet kamera.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...