Bruker-88036 Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 (endret) Hei. Jeg legger ut ett bilde til kritikk. Jeg møtte denne karen (antar det er hann ) da jeg var ute på en spasertur her om dagen. Jeg spurte pent om å ta noen bilder, og da den ikke stakk av så tok jeg det som et tegn på at det var ok. Jeg har sittet og sett på dette bildet en stund. Det ble justert i PS samme dagen som jeg tok det. Jeg vet ikke helt hva jeg eksakt skal be om av kritikk. Kan ikke dere si hva dere syns om at bakgrunnen er så mye "med", om redigeringen ødelegger noe, og om DOF? Selv lurer jeg litt på om fokus ligger litt for langt fremme. .. edit: litt større bilde noen poster lenger nede. Endret 27. juni 2008 av pybalto Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 DOF er sikkert ikkje så verst. kanskje lagt til litt mer, men den rennen til høyre er ikkje bra. dessuten hadde det vært bedre å fått katten i en fight, siden den er en så stor bølle, da hadde motivet blitt mye bedre. Lenke til kommentar
wollollo Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Jeg synes det blir litt for mye i bakgrunnen. Huset og blomstene kan godt være med, men det store mørke feltet til venstre, takrenne/fargeklatt til høyre og vinduskarmen i toppen forstyrrer. Den andre katten er jeg litt usikker på. Jeg er også litt skeptisk til at silhuettene til katten og planten går i ett. Selve katten er bra, og dof får veggen og blomstene bak til å bli akkurat passe uskarpe. Unnskyld min uvitenhet, for at jeg ikke ser dette med det samme, men hva er redigert? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Fikk du en signert erklæring på at det er ok med publisering? Ikke det? Da burde du ha respektert privatlivets fred. I liten versjon forstod jeg ikke hva som var hensikten med bildet. Når jeg ser det i stor versjon så forstår jeg bedre. DOF er satt fint, og det er katten i bakgrunnen jeg ser som en referanse for det. Elles er det ikke så mye interessant å si om det. Huset bak er ikke akkurat noe som jeg bryr meg om å vise frem, men jeg velger å se på bildet som en teknisk diskusjon. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Selve katten er fint fremstilt, skarpt. Men bakgrunnen ødelegger for mye, er ikke siker på hva du egentlig vil vise...katten el bakgrunnen? Jeg ville deifinitivt ha croppet mer slik at katten ble fremhevet. Syns dybdeskarpheten er for stor. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2008 (endret) En litt større versjon. Jeg skrev "bølle?" i tittelen pga pelsen. Det kommer ikke så godt frem i den i førstepost. Den så også litt uskarp ut? Edit: bildet var ikke der. Også ser jeg at det er flere svar enn bare aksje sitt. vent litt.. Endret 27. juni 2008 av pybalto Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2008 (endret) Det var akkurat sånne ting jeg tenkte på.. kanskje. Om de forstyrrer eller tilfører. Jeg tenkte kanskje sånn at takrenne og katter hører litt sammen? Litt sånn bakgårdskatt, selv om dette var en litt for fin bakgård. Og PMn's tanker rundt den andre katten er litt som i mine baner. "katten el bakgrunnen?" - vet ikke. Passer de sammen? Det er vel mest det jeg lurer på. --- edit 21.26: "Unnskyld min uvitenhet, for at jeg ikke ser dette med det samme, men hva er redigert? ": Jeg så ikke denne tidligere, eller jeg så den sikkert men.. ja. Det er justert på levels etter der jeg syns kattens pels ble best, også litt på lys og økt kontrast. Og litt USM. Også mener jeg, men er ikke sikker, på at jeg lekte litt med curves.. noe som er helt nytt for meg. Endret 27. juni 2008 av pybalto Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Jeg har tillatt meg å croppe bildet ditt slik at det blir litt mindre rotete. Her kommer sjefskatta bedre frem i forgrunnen. Jeg er usikker på om jeg ville hatt bakgrunnen mer uskarp - slik som det er nå fungerer for meg. Den store grønne flaten som døren skaper derimot; den ødelegger mye. Tom Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Tom sin versjon var betydelig bedre, nå så det jo ganske så søtt ut. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Jeg er enig i at Toms versjon er slik som jeg helst hadde sett det selv. Den viser faktisk et ganske ok bilde, der omgivelsene ikke tar fokus bort fra pus x 2. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2008 Jo, pen crop. liker også den. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 slenger meg også på Toms sin versjon, hvor budskapet kom bedre frem. Ellers satt fokus der det skulle, og DOF'en er perfekt i mine øyne. Lenke til kommentar
bjornast Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Liker også cropen til Tomsi best. Men er det ikke noe med at katter med tre farger er hunkatter? Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Liker også cropen til Tomsi best. Men er det ikke noe med at katter med tre farger er hunkatter? høres ut som en "urban legende", men hva vet jeg om slike dyr? Lenke til kommentar
bjornast Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Måtte søke litt nå... Limer inn fra denne siden hvor Mo dyreklinikk svarer på spørsmålet om en mons kan ha tre farger. http://www.jwdata.no/dyreklinikk/forum/viewtopic.php?t=328 "(...)de fleste katter som er «tortoishell», «mosaikk» eller «tricolor» er hunnkatter. Det vil si svarte, oransje og hvit. Men det finnes faktisk hannkatter som også har denne fargekombinasjonen, men dette er svært sjelden. Sjansen er faktisk bare 1:1000." Helt avklart er det jo da selvsagt ikke, men det ganske stor sjans for at det er en hunnkatt. Men, du kan jo ha vært heldig å truffet på en som hører til den promillen? Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2008 Måtte søke litt nå... Morsomt: For å forstå litt av denne nedarvingen av farger må vi kikke litt på nedarvingen av den orange fargen på katter. Nedarvingen av hvit farge tas ikke med her. Den oransje fargen på katter kommer av et «O» gen. Dette O genet forandrer svart pigmentering til rød pigmentering. O genet er på X kromosomet. En normal hannkatt har kromosom XY; han trenger bare å arve et O gen for å bli en oransje katt. En normal hunnkatt har to XX kromosom. Hun må arve to O gener for å bli en oransje katt. Arver hun bare ett O gen vil hun bli mosaikkfarvet. Dersom hun ikke arver noen O gener blir hun svart. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Da fikk vi klarhet i det. Dæven, naturen har mange små og artige kuriositeter! Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Katten sier "Takk det holder. Du er nær nok nå. La oss være i fred." Jeg synes motivet var artig. Katter er alltid fotogene. Ser en katt feil ut på et bilde er det alltid fotografens feil. Disse så ikke feil ut. Du har klart å gi de personlighet, på en måte. Som om du invaderer privatlivet deres ved å komme for nær. Måten sjefskatta ser brydd rett i kamera. Den grønne døra er nevnt før, men jeg nevner den igjen og legger til at jeg er enig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå