Jooakim Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Hei, jeg har et lysrør på badet (15W). Og jeg har hørt at det vil lønne seg å ha det på hele tiden, da det bruker mye energi på å skru av og på. Men vil dette faktisk lønne seg å ha det på hele natten? Kunne noen ha satt opp et regnestykke og vist meg dette? I tillegg lurer jeg på hvor mye Watt en ovn bruker på å ha være på 200 grader i en time mot det å ha den på 200 grader varmluft like lenge. Helst også et regnestykke her og. Joakim. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 (endret) Du sparer ikke energi på å la lyset stå på. Dette ble motbevist i en forumtråd tidligere, beklager mangel på kilde. Mener å huske at du kun sparer energi på å la lyset stå på om det er 2 sekunder mellom hver gang du skal inn i rommet. På vinterstid derimot vil du ikke tape mye på å la lyset stå på, da varmen fra lysrører reduserer behovet fra varmekabler ol. tilsvarende. Edit; Sitat fra ENØK sine sider: Den mest effektive og økonomiske lyskilden er likevel – alle forhold tatt i betraktning – vanlige lysrør. I kjøkken, bad, hobbyrom og andre steder hvor en slik lyskilde er akseptabel, bør du derfor velge lysrør. Lysrør med kon- vensjonell forkobling har en annen svakhet: Lysrørets levetid forkortes med om lag en halv time når det slås av og på. Det lønner seg derfor å slokke det når du skal være borte fra et rom mer enn 30 minutter. Da sparer du røret – og i tillegg sparer du energi. Endret 27. juni 2008 av lockdog Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Som sagt så sparer du ikke energi ved å ikke slå av, men du kan øke lysrørets levetid betraktlig ved å ikke slå av og på stadig. Når det gjelder energiforbruket i en stekovn på 200 grader i en time så vil det sansynligvis være bortimot det samme uansett elementtype forutsatt at betingelsene ellers er like (isolasjon, omgivelsestemperatur o.l.). Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Elementene vil vel trekke like omtrentlig like mye i begge tilfeller, men ved varmluft vil viftemotoren trekke litt, så jeg tror varmluft suger bittelitt mere energi. Motoren er riktignok veldig liten. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 (endret) Elementene vil vel trekke like omtrentlig like mye i begge tilfeller, men ved varmluft vil viftemotoren trekke litt, så jeg tror varmluft suger bittelitt mere energi. Motoren er riktignok veldig liten. Hvis man skal finregne på det så er det en ting til... I vanlige stekovner ligger elementene for over- og undervarme festet på utsiden av ovnsrommet mens varmluftelementene ligger inne i rommet (i bakkant). Derfor utnyttes energien litt bedre ved varmluft. Tror at det blir uavgjort eller at varmluft vinner med minimal margin selv om varmluftvifta trekker litt. Edit: Sjekket noen produsenter og Electrolux og Husqvarna oppgir samme energiforbruk for over-/undervarme og varmluft, mens Asko, Bosch og Siemens oppgir noe lavere forbruk ved varmluft enn ved over-/undervarme. Endret 27. juni 2008 av Mr D Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Lysrørene bruker en del strøm når det tenner, men det er så kort tid, at det ikke vil merkes særlig på strømforbruket. Levetiden på lysrør forkortes normalt med ca 6 timer hver gang du tenner det med vanlig glimtenner.. Men bruker du derimot elektronisk tenner, så får du ikke mye reduksjon i levetiden på lysrøret.. Jeg har byttet alle tennerene hjemme med slike. og det var ca 6 år siden.. Og jeg har aldri byttet et lysrør siden. Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 29. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2008 Men hva om det kun er ett lysrør i lampen? Forresten, hvordan kan en regne ut hva det koster med en times bruk av et 15W lysrør? Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Men hva om det kun er ett lysrør i lampen? Forresten, hvordan kan en regne ut hva det koster med en times bruk av et 15W lysrør? Et lysrør som trekker 15W i en time forbruker 15Wh, altså 0,015kWh. Her ligger fastprisen på strøm på ca 60øre/kWh, hva den er hos deg kan du sjekke her. Noe som gir 0,015kWh x 60øre/kWh = 0,9øre. Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 3. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2009 Men hva om det kun er ett lysrør i lampen? Forresten, hvordan kan en regne ut hva det koster med en times bruk av et 15W lysrør? Et lysrør som trekker 15W i en time forbruker 15Wh, altså 0,015kWh. Her ligger fastprisen på strøm på ca 60øre/kWh, hva den er hos deg kan du sjekke her. Noe som gir 0,015kWh x 60øre/kWh = 0,9øre. Hmm, sett at en skjerm bruker 49W i timen, vil det da tilsi at prisen for å ha den på per måned blir 2116 om en har den på i 24 timer/døgnet? 60*0,049*24*30 = 2116,8 Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 2116,8 øre ja, 21,168 kr på 30 dager, som også varmer huset, så termostaten vil skru av den vanlige varme kilden oftere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå