Gå til innhold

Neste land på kartet i Europa?

Anbefalte innlegg

Skatter og avgifter? Vi kan godt fjerne bøndene i "indre østland", ikke meg imot. :) Fisken kan dere dessuten beholde selv, olje og gass vil dere uansett selge billig til oss. Vi hadde klart oss veldig fint!

Om du ikke liker fisk er det så sin sak. Det er det Norge tjener mest på, bortsett fra petroleum og gass.

Og dere får ikke noe billigere olje og gass enn andre. Samt at dere ikke får inntekter fra oljeproduksjonen.

Ville regjeringen sittet på sametinget da?

Nei. Vil i sammenhengen bemerke at det er klart flere samer i Oslo enn det er i Finnmark, men uansett. Nord-Norge er mer enn Finnmark (selv om Finnmark i seg selv er større enn Danmark). Det mest befolkningsrike fylket i Nord-Norge er Nordland, så Troms, så Finnmark. Videre er Nord-Norges største by Tromsø, ikke Karasjok.

Det forbauser meg stadig når folk tror jeg er same fordi jeg bor i nord. Det er like langt til Bodø som det er til Trondheim fra mitt hjemsted. Det er like langt til Finnmark som Oslo-Bergen tur retur. Lofoten er faktisk like langt unna som Bergen.

Men det som virkelig er viktig i denne sammenhengen er at en eventuell hovestad trolig ville ligge i Bergen, da Bergen er den største byen mellom Sørlandet og Finnmark. Trondheim ville nok også få en sterk rolle, for den saks skyld.

Norge ville tape mer enn sure kristne, gjerrige sunnmøringer, late bønder og ramsalte fiskere om området mellom Stavanger og Hammerfest løsrev seg.

;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På tross av den skammelige historien vi nordmenn har på det området..

Unnskyld? Samene kan ikke regne med å bli godt likt når de bor i Norge men samtidig bestemmer selv.

Øh, jeg ser ikke helt hvilken betydning DET har for assimilering av samer i forskjellige fornorskningsprosesser helt siden 1600-tallet?!

Samer fikk ikke snakke samisk på skolene, de som gjorde det ble straffet av lærerne. Samer fikk ikke eie land om de ikke hadde 'norske' navn. Samer ble regelrett fratatt barnene sine fordi deres kultur ble regnet som mindreverdig.

Og hvorfor skulle de ikke få bestemme noe over sitt eget land? De er vår urbefolkning, og noe mindre skylder vi dem ikke.

Uhm, og bare for å gjøre noe klart. Jeg mener ikke samene har rett til landet sitt fordi de har vært utsatt for kritikkverdig oppførsel. Jeg mener de må ha en viss rett over eget land på grunn av at de faktisk er et urfolk, et urfolk som har hatt skremmende få rettigheter før vi fikk sameloven. Derfor bør samene som etnisk gruppe ha den separate makten de har i enkelte begrensede områder med overveiende samisk befolkning.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Spørsmålet er dog, Simon Aldra, hvor lenge skal samene få bruke det at tidligere generasjoner har blitt behandlet dårlig som et argument for særbehandling. Hvor lenge skal holocaust kunne fungere som et forsvar for overgrep begått av jøder i dag?

Slik jeg ser det har samene i dag alt for stor makt. Og dette en makt de misbruker til egen personlig berikelse. Man får ikke noe respekt for de når man kombinerer dette med den høyst uakseptable oppførsel til mange av de.

Lenke til kommentar

At FN at har sagt at samene er en urbefolkning betyr ganske lite når det bare er norge som har aksepter denne besluttningen. Sverige, Finnland og Russland har ikke godkjent det.

Det har heller ikke med menneskerettigheter å gjøre siden disse bare beskytter individenes rett til tro, men ikke troen i seg selv. Ei heller beskytter de kulturer mot forandring.

Opprettholdelsen av kulturen er heller ikke et reelt argument. Dette siden kulturen deres allerede er svært utvannet. Og jeg ser ingen grunn til at denne utvannede versjonen av kulturen som skal trenge beskyttelse.

Hadde de som ønske å "destillere" kulturen sin ville saken stilt seg anderledes.

Det har aldri vært samenes kultur å drive med reindrift for salg. Da ser jeg heller ikke hvorfor dette skal både subsidieres og beskyttes.

Greit, la de lære språk og sett av noen områder hvor de som vil drive med tradisjonell reindrift, men hensikt til selvbergelse. Men ikke opprettholde et system som gir de i pose og sekk. La de velge om de skal følge den norske eller den samiske kulturen, men jeg synes ikke vi skal betale for at de skal ha en fot i hver leir.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Er diverre ein del samar, som alle andre, som utnyttar lovverket som er i dag til å gjere ulovlege ting. Til døme så fakka onkelen min ein del tyske turistar som fiska i eit vatn som det ikkje er lov å fiske i, og dei hadde heller ikkje fiskarkort. Dei var fortumla og sagde at dette var ein del av feriepakka dei hadde kjøpt frå ein kis.

Onkelen min gjorde kva rett var og gav alle turistane bøter, og meldte inn seljaren som etterpå gjekk i full åtak og sagde til Se og Hør at onkelen min handla etter personlig misnøye fordi dei hadde visst vore i kontakt før. Og at det var ein del av den samiske kulturen at han dreiv på og hadde masse turistar som fiska i eit vatn der ein ikkje har lov å fiske.

Så vidt eg har skjønt er det retten no som skal finne ut og ifølge onkelen min så er veldig mange statskogansatte glad for det fordi mange utnyttar uvisstheita i lovverket så mykje dei kan.

Uansett så er dette litt off topic :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842
Færøyene er vel strengt talt selvstendige.

De styrer riktignok de fleste anliggenheter selv, men de mangler:

1. Fullstendig styring over sin egen utenrikspolitikk

2. Egen forsvarspolitikk

3. Løsrivelse fra Riksfellesskapet, personalunionen som forener Danmark, Færøyene og Grønland under den danske kronen.

Når alle disse tre punktene er i boks, ihvertfall 1 og 3, kan Færøyene betraktes som en fullverdig nasjon. Akkurat nå er de egentlig litt som Kosovo – noen tegner dem inn på kartet, andre ikke.

Ja, de har vel noen representanter i folketinget i Danmark.

Men de er ikke medlem av EU i motsetning til Danmark så jeg vil nesten kalle det et eget land, og blir vel også i de fleste tilfeller sett på som ett eget land

Stemmer det, men at de har representanter i folketinget i Danmark sier vel litt? Det stemmer det du sier, men det lille som står igjen er noe færøyingene selv er veldig opptatte av – partiene som ønsker union med Danmark er i dag i mindretall i Lagtinget (parlamentet der ute), og det vil bli holdt folkeavstemning om en eventuell grunnlov i 2012, eller var det 2014.

sbstn: Det søkes etter mulige olje- og gassforekomster utenfor øyene, noe som ikke er så veldig usannsylig å finne, da øyene er dannet av vulkaner. Grannalandið i Atlanteren kan være nærmere enn vi kanskje tror.

korte videosnutten om temaet anbefales. Endret av Slettet+12341842
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...