Gå til innhold

Finnes det bedre eller flere alternativ til rekrutering


kterjesen

Anbefalte innlegg

Enn Tour of Norway for kids f.eks.

Hva mener folket om dette tiltaket for rekrutering til sykkelsporten.

Noen som bedre forslag evt kommentarer til dette?

 

Spør om dette fordi jeg er kommissær og i tillegg har fått spørsmål om det finnes noen enda bedre rekruterings muligheter. Som kommissær svarer jeg også på spåørsmål som har med lover og regler innefor landeveis- (og noe terreng- og bane-/velodrom-) sykling.

Er det evt noe som kan gjøres i forkant av eller under ritt for å gjøre dette mer intressant?

Kom med inspill spørsmål og kommentarer.

 

Når det er snakk om ritt tenker jeg selfølgeluig på her i Norge og ikke "store ritt" som leTour de France, Giro´d Italia og Vuelta a España (touren, giroen og spania rundt på folkemunne....:-P)

 

Jeg trenger hjelp til dette for å hjelpe til å arrangere "skikkelige" ritt som ikke går utover sikkerhet for rytter, publikum eller andre vegfarende.

Endret av kterjesen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å gjøre ritt mer interessante for utenforstående er det nok mye som kan gjøres ja. Tror ikke det er helt den store interessen for å se på ritt rundt her hvor jeg bor, med mindre man kjenner noen som deltar, selvsagt.

 

Nå vet jeg ikke hvordan det gjøres ellers i landet, men her er det dårlig reklame i forkant av ritt. Som regel blir det bare skrevet om det på hjemmesidene til klubbene, men hvor mange "tilfeldige" er det vel som leser dem? :) Tror det kan være smart å ha plakater rundt i litt god tid før rittet, og å ha målet på et sentralt sted hvor mange lett kan møte opp og se på dem som kommer i mål.

 

For å få rekruttert flere inn i klubbene tror jeg at det bør arrangeres ritt som bare er for moro, hvor alle som vil kan delta. Jeg tror ikke jeg har hørt om noen slike ritt rundt om her hvor jeg bor, så det kunne nok helt klart ha hjulpet. Problemet med å få folk til å begynne med aktiv sykling er vel nokså mye prisene. Landeveissykler og terrengsykler kan fort bli dyre, vertfall i forhold til å begynne med fotball for smårollinger.

 

Klubben som jeg ble med i for snart to år siden hadde vel én lånesykkel som jeg lånte en periode før jeg kjøpte egen (racer), nå har de vel fått noen flere. Problemet her er hovedsaklig at klubben er dominert av menn som er 30 eller eldre, mesteparten over 40. Det er få ungdommer, og enda færre barn som er med, og når nye, ivrige medlemmer kommer blir de skremt bort av treningene. Det blir for hardt til å begynne med. Ble litt mye kritikk av klubben her nå, men det er myyye som kan gjøres for å rekruttere flere medlemmer, kan oppsummere:

 

*Mer reklamasjon for klubbene og rittene

*Lånesykler i klubbene for å gi nye smaken på sykling (få som sykler av og til som har racer)

*Treninger mer spesifikt egnet for nybegynnere og barn/ungdom

*Åpne ritt for alle som vil delta for å ha det gøy

*Større arrangement rundt rittene? :)

 

Alt dette her har jeg tenkt lokalt, da jeg ikke har vært med i noen store ritt, så kanskje er det bare stedet jeg bor på som har et litt uvanlig og sært sykkelmiljø. :p

Lenke til kommentar

Nå skal det sies at grunnen til at jeg spør om dette er fordi NCF og andre ønske endaq bedre rekrutering :-).

I Stavanger har de et sykkelritt (kall det et slags "cup-ritt") med litt spesielle regler. Her er det 100% lukket bane, og alle som kan sykle kan være med i den klassen som passer best.

Eksempel:

 

Klassene er indelt i fargekoder: Hvit, grønn, rød, blå, svart og gul. Her er Gul for elite mens hvit klasse for rekrutter og andre også under 10 år.

Du kan selv velge hvilken klasse du deltar i, og vil du ha en større utfoprdring er det bare å ta en tur til sekreteriatet og be om dette.

Dette er da som sagt Stavanger SK sitt bidrag til rekrutering.

Disse rittene tror jeg ikke er helt "lovlig" i følge NCF´s lover og regler, men er allikevbel et godt tiltak.

 

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men jeg har en liten feeling av at du bor på Østlandet (beklager vis det er feil :-P),

og her kan jo et eksempel være å prøve å få til noe lignende sammen med klubben din.

 

 

 

 

Over til andre ting: Reklamasjon er jeg enig i. Spesielt for rittene.

 

Lånesykler er et bra alternativ, men da er de fleste klubber avhengig av å få eller kjøpe veldig billige sykler grunnet trang økonomi (gjelder ikke alle da).

 

Åpne ritt for alle (se oven)

 

Større arrangement rundt rittene kan også gå utover sykleklubenes økonomi, men er selfølgelig et bra tiltak. Her tenker jeg på lokale ritt. Ritt som Ringerike GP og Rogaland GP (UCI-Ritt) er allerde "store" arrangement

 

 

Kan også si meg enig i at klubben din ikke er idèell for noen som vil begynne sykle som du selv sier kan treningene bli for harde sammen med "de gamle traverene" :-P

 

 

Har du flere idèer så fyr løs det hjelper veldig.

 

 

 

Mvh

NCF Nasjonal kommissær

Endret av kterjesen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tråden har skiftet navn... fra tour of norway for kids. OL." til "finnes det bed........

 

kom med ,ange inspill vi lnsker mange potensielle)?) proff sykelister allerede fra 10år og opp.

 

selfølgelig må veteran få være med, også i tilegg til den selvsagte eliten, og sist men ikke minst aldersbestemte m/k 10-16.

 

Alle som har arrangert/arrangerer skal eller vil arrangere ritt kan komm med spørsmå i denne tråden eller /hlst) i tråden med Lover regle ang kommissærer ol....

Lenke til kommentar

Eg har eit sykkelløp som går rett forbi huset mitt, men som eg likevel ikkje høyrer noko om på førehand i avisene (http://www.vikingtour.no/norviking.htm) Det er ikkje eit stort løp, men det det kan vel fange interressen til folk å sjå eit skikkeleg sykkelløp?

I fjor då det var hadde eg sett meg i hagen og sett på visst eg hadde visst om det, men eg fekk ikkje vite om det før det hadde passert.

Det å få litt media-oppmerksomhet hjelp nok ivertfall litt.

 

Eg trur ikkje det Svinat skriv om er eit eingongstilfelle. Lånesyklar i klubbane er eg einig i at hadde vore kult, eg er 16 år og tykkjer det virkar kjekt å prøve, men å kjøpe ein eigen sykkel for å sjekke om det er kjekt blir litt voldsomt.

 

Forresten, kjem Tour of Norway til Sogn og Fjordane?

Du skal nok vere ganske ivrig for å reise heilt til Bergen for å delta på eit barnesykkelløp. Det er nok ikkje alle voksne som gidd å køyre i timevis for det.

Endret av assbear
Lenke til kommentar
Eg har eit sykkelløp som går rett forbi huset mitt, men som eg likevel ikkje høyrer noko om på førehand i avisene (http://www.vikingtour.no/norviking.htm) Det er ikkje eit stort løp, men det det kan vel fange interressen til folk å sjå eit skikkeleg sykkelløp?

I fjor då det var hadde eg sett meg i hagen og sett på visst eg hadde visst om det, men eg fekk ikkje vite om det før det hadde passert.

Det å få litt media-oppmerksomhet hjelp nok ivertfall litt.

 

Eg trur ikkje det Svinat skriv om er eit eingongstilfelle. Lånesyklar i klubbane er eg einig i at hadde vore kult, eg er 16 år og tykkjer det virkar kjekt å prøve, men å kjøpe ein eigen sykkel for å sjekke om det er kjekt blir litt voldsomt.

 

Forresten, kjem Tour of Norway til Sogn og Fjordane?

Du skal nok vere ganske ivrig for å reise heilt til Bergen for å delta på eit barnesykkelløp. Det er nok ikkje alle voksne som gidd å køyre i timevis for det.

 

Er (desverre) veldig enig i at sykkelsporten ikke får nok PR-dekning, men det hjelper jo med Tour og Norway og store UCI (internasjonale) ritt her i landet. Om Tour of Norway kommer til Sogn og Fjordane vet jeg desverre ikke (forøvrig en veldig fin plass...:-P), men dette kan du sjekke på http://www.tourkids.no.

 

Som du sier er utlånssykler veldig bra alternativ, men som jeg sa tidligere er det desverre mange som slytter å syjkle og deretter selger sykelen til private kunder i steden for å gi den til klubber (noe jeg også kan skjønne iom at en får bedere betalt for det) .

Derimot synes jeg selv det er mulig for en sykkelbutikk å inngå en avtale med en klubb om at di får låne x-antal sykler eller en spesiel type sykler. Er også enig med deg at det blir for voldsomt å kjøpe en sykel til gjerne 8-10 tusen for å PRØVE. Da er det bedre å ha en låne sykkel, prøbve seg litt frem, og deretter heller kjøpe en sykkel til 15-20 tusen.

 

Som nevnt tidligere er dette en litt "egoistisk" tråd då vi spør om bedre eller flere alternativer til rekrutering. En av grunnene til lite rekrutering kan også være at det er en "lite publikumsvenlig" sport i teorien, men det er derfor det er en del klubber som har start med criteriums ritt/gatetitt for da passerer rytterene start/mål gjerne 25-30 ganger ++

 

Til slutt vil jeg si at det er MYE bedre rekrutering nå for tiden en det var for bare 5-6 år siden

 

Mvh

NCF Nasjonal kommissær

Endret av kterjesen
Lenke til kommentar

Avtaler med sykkelbutikker når det gjelder låning av sykler kan jo være en god idé, både for sykkelklubbene og sykkelbutikkene. Da er det jo større sjanse for at klubbene får flere medlemmer, samtidig som det er større sjanse for at butikkene får flere kunder. :)

 

Det med gateritt høres ut som en god ide, da det er mye lettere for folk å se på rittet og bli underholdt, enn om syklistene kun passerer dem én gang, og så er showet over. Kan vel kanskje være litt vanskelig å arrangere, med tanke på sterkt trafikkerte byer?

 

Når det gjelder å rekruttere yngre barn, så kan det være smart å se på hvordan f.eks fotballklubber gjør det. De går så tidlig som i første/andre klasse og deler ut lapper til barn som er ivrige etter å begynne med en sport. Det kan jeg aldri huske at noen sykkelklubber har gjort, men det kunne nok ha skapt mer interesse for å begynne med sykling om en delte ut lapper til skoleklasser og lot dem som ville komme og prøve litt terreng/landevegssykling?

 

Slik jeg har sett det er også sykkelklubber ofte selvstendige klubber som ikke har så mye til felles med idrettsklubbene, og det er vel ofte veldig få sykkelklubber kontra fotballklubber f.eks. Kanskje sykkelklubbene burde gjøre noen avtaler med idrettsklubber om f.eks rekruttering.

 

Til slutt vil jeg si at det er synd sykkelklubbene blir utsatt for så mye negativ omtale, er så mange saker om bilister som ikke vil ha syklister i veiene, og jeg ser at mange er enige i at syklistene ikke har noe der å gjøre. Skal ikke se bort i fra at noen foreldre har nektet sine barn å bli med i sykkelklubber pga. all kritikken om syklister som sykler i veien og om alle de farlige situasjonene som oppstår med syklister i trafikken.

Lenke til kommentar
Til slutt vil jeg si at det er synd sykkelklubbene blir utsatt for så mye negativ omtale, er så mange saker om bilister som ikke vil ha syklister i veiene, og jeg ser at mange er enige i at syklistene ikke har noe der å gjøre. Skal ikke se bort i fra at noen foreldre har nektet sine barn å bli med i sykkelklubber pga. all kritikken om syklister som sykler i veien og om alle de farlige situasjonene som oppstår med syklister i trafikken.

 

Jeg er deler dessverre denne bekjymringen med deg. Det som desverre også er fkta er at det er ikke veldig menge "dustete" biilister på veien, men noen få som går igjen. har også etter noen få "studier" erfart at det er disse personene som skriver innlgg i avisene om sykelister burde holde seg av veien. Det viser seg dersverre at en del av disse personene faktisk er RELATIVT "kjente" innen sport og/eller trening (vel og merke i nærmiljøet).

 

Når det gjelder å rekruttere yngre barn, så kan det være smart å se på hvordan f.eks fotballklubber gjør det. De går så tidlig som i første/andre klasse og deler ut lapper til barn som er ivrige etter å begynne med en sport. Det kan jeg aldri huske at noen sykkelklubber har gjort, men det kunne nok ha skapt mer interesse for å begynne med sykling om en delte ut lapper til skoleklasser og lot dem som ville komme og prøve litt terreng/landevegssykling?

 

Dette er til en bvis grad prøvd ut i Stavanger, men ble lagt på is da vedkmende som hadde opplegget ikke kunne fortsettre av personlige årsaker.

Men den tiden det ble prøvd ut ble det kalt for "sykkelskole" ikke helt det samme som du vil frem til, men det er sykling, og viktigst av alt: DET VIRKET: Som sagt ble dette lagt på is grunnet bemaningsproblemer (noe som i seg selv kan være en utfordring)

Over til dette med første/andre klasse: er forsåvidt enig med deg at det er bra å starte tidlig, men i følge norsk lov har en ikke lov å sykle PÅ OFENTLIG ALMENN VEG før en er 10 år Da sammen med en voksen. Først når man er 12 år lan man sykle alene på veien. (om det er slik enda kan jeg ikke svare på, men det var iallefall slik da jeg syklet for noen år tilbake.

 

 

Avtaler med sykkelbutikker når det gjelder låning av sykler kan jo være en god idé, både for sykkelklubbene og sykkelbutikkene. Da er det jo større sjanse for at klubbene får flere medlemmer, samtidig som det er større sjanse for at butikkene får flere kunder. smile.gif

 

Det med gateritt høres ut som en god ide, da det er mye lettere for folk å se på rittet og bli underholdt, enn om syklistene kun passerer dem én gang, og så er showet over. Kan vel kanskje være litt vanskelig å arrangere, med tanke på sterkt trafikkerte byer?

 

Enig her, men hvor vanskelig kan det være å snakke med politiet å få en eller to ganger i halv året-året til å stengt av 2 max 3 kvartal/gater i sentrum av en by.

Godt poeng med sykkelbutikker der.:-)

 

Slik jeg har sett det er også sykkelklubber ofte selvstendige klubber som ikke har så mye til felles med idrettsklubbene, og det er vel ofte veldig få sykkelklubber kontra fotballklubber f.eks. Kanskje sykkelklubbene burde gjøre noen avtaler med idrettsklubber om f.eks rekruttering.

Denne må du utdype litt for meg. sjønner ikk helt hva du mener.

 

 

PS: Det er sikkert en haug med stavefeil ol oppi dette men jeg ser nesten ikke bokstavne på hverken skjerm eller tastaturet

så IKKE KLAG PÅ FEILENE MINE (til de som hadde tenkt det.

 

Mvh

NCF Nasjonal kommissær:

Lenke til kommentar
Jeg er deler dessverre denne bekjymringen med deg. Det som desverre også er fkta er at det er ikke veldig menge "dustete" biilister på veien, men noen få som går igjen. har også etter noen få "studier" erfart at det er disse personene som skriver innlgg i avisene om sykelister burde holde seg av veien. Det viser seg dersverre at en del av disse personene faktisk er RELATIVT "kjente" innen sport og/eller trening (vel og merke i nærmiljøet).

Kan tenke meg at du er inne på noe der ja. Har selv sett en del (mange) usaklige leserinnlegg i aviser med en hissig tone fra bilister, og disse får mye oppmerksomhet. Selv kan jeg ikke komme på noen gang å ha sittet på med noen som har irritert seg over syklister i veibanen.

 

Dette er til en bvis grad prøvd ut i Stavanger, men ble lagt på is da vedkmende som hadde opplegget ikke kunne fortsettre av personlige årsaker.

Men den tiden det ble prøvd ut ble det kalt for "sykkelskole" ikke helt det samme som du vil frem til, men det er sykling, og viktigst av alt: DET VIRKET: Som sagt ble dette lagt på is grunnet bemaningsproblemer (noe som i seg selv kan være en utfordring)

Over til dette med første/andre klasse: er forsåvidt enig med deg at det er bra å starte tidlig, men i følge norsk lov har en ikke lov å sykle PÅ OFENTLIG ALMENN VEG før en er 10 år Da sammen med en voksen. Først når man er 12 år lan man sykle alene på veien. (om det er slik enda kan jeg ikke svare på, men det var iallefall slik da jeg syklet for noen år tilbake.

Så bra at noe slikt virket. :) Synd at det ikke kunne fortsette, men det kunne jo være noe andre sykkelklubber også kunne prøvd ut. Det med aldersgrense kan vel omgås ved å starte med lett terrengsykling eller sykling på grus-stier i turløyper eller på gamle veier som ikke er i bruk?

 

Enig her, men hvor vanskelig kan det være å snakke med politiet å få en eller to ganger i halv året-året til å stengt av 2 max 3 kvartal/gater i sentrum av en by.

Godt poeng med sykkelbutikker der.:-)

Joda, er sikkert lett å få stengt av veier for dem som kan med slikt. :)

 

Denne må du utdype litt for meg. sjønner ikk helt hva du mener.

Jeg mener at det ofte (les: her) er få sykkelklubber i lokalområder kontra fotballklubber osv. Bare her i området hvor jeg bor er det mer enn 5 fotballklubber, men kun én sykkelklubb. Det er vel fordi det er få som begynner med sykling, men flere klubber kan jo gi flere tilbud om trening for nybegynnere som igjen kan rekruttere flere folk. Tror forøvrig at det er planer om enda en sykkelklubb her hvor jeg bor, så det er nå kjekt. :)

Lenke til kommentar

Da tror jeg vi er ganske enige om det meste i denne posten...:-)

 

Det som jeg nevnte med å stenge av et par kvartal/gater vil jo selfølgelig bare gjlde i noen time. som feks. fra kl 18 til 21.

og det frenger ikke å være de veiene som er mest traffikert. NB Dette er ritt arrangørens ansvar og bør gjøres minst 7-10 dager før. helst 3-4 mnd.

 

Når det gjelder antall sykkel klubber, så tror jeg som du sier det har noe med rekruteringen å gjøre.Unntak som jeg vet om er en klubb i Rogaland som har en relativt stor klubb,. disse har fler "avdelinger/grupper" i tilegg til å noe forskjellig trenging for 13-16 år ift 10-12 år så er Klubben delt i 4 her er "Sandnes SK sandnes", "Sandnes SK Sandnes avd. Ålgård", Sandnes Sk Sandnes - terreng" og Sandnes SK ELITE (Sist nevnte er vel egenmtlig ikke ne del for seg selv, men du fatter poenget...:-P)

 

Ellers var det neon veldig bra tips du kom med, kom gjerne med flere både til rekrutering og til arrangement innen sykling generelt (helst landevei og terreng.)

 

Bra tips fra dere andre også, fortsett slik så har vi kanskje noen norske lag med i Tourebn til 2015 - 2020 elns

 

 

PS ikke gidd å kommenter skrivefeilene mine, klakka er mange å jeg ser nesten ikke hva jeg skriver.

 

Mvh

NCF Nasjonal Kommissær

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...