Gå til innhold

Mistet førerkort for tauing!

trym1

Anbefalte innlegg

Søndag dro en kamerat og meg samt min datter og en klassekamerat av henne på hyttetur. Like etter bommen i Moss mot Svinesund ryker vifteremmen på min bil. Vi svinger inn på veiskulderen, og i og med at det rett før hadde vært en ulykke på stedet bistår politiet oss med hjelp til tauebil. Vi forklarer at vi skal taues til nærmeste bensinstasjon for å kjøpe et tau slik at vi får fraktet bilen min frem til hytta, for så å bytte vifterem neste dag. Vi blir ønsket lykke til av politiet, og blir dratt til nærmeste bensinstasjon. Vi får her låne et tau for tauing av bil, og begir oss ut på motorveien igjen. Etter kort tid blir vi stoppet av sivil politibil med blålys og sirener. Politimannen mener det ikke er lov å taue på motorveg. Da han er usikker på dette drar han avgårde, for så å komme tilbake og fortelle at han hadde tatt feil. Det han istedet gjør er å bruke paragrafen om avstand til forankjørende kjøretøy, slik at han beslaglegger førerkortene våre på stedet. Altså denne: § 5. Kjøretøys plass på vegen 3. Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene. Vi sender en skriftelig klage, og ved hjelp av flere politijurister finner vi ut at man kan ikke dømmes etter denne paragrafen ved tauing. Vi lå i mellom 60 -80, men trekker man fra feilmargin ender vi vel opp i maks 72-74km/t. Loven om trekking av motorvogn lyder slik : § 4-1. Trekking av motorvogn

1. På offentlig veg er det bare tillatt å trekke en motorvogn om gangen.

2. Den trukne motorvogn må kunne bremses på forsvarlig måte.

3. Stang, tau eller liknende som brukes til trekking på offentlig veg, skal være tydelig merket.

I følge denne loven har vi ikke gjort noe som tilsier at vi engang skal få bot?!? Når saken er nesten ferdig behandlet, viser det seg at politimannen som stoppet oss og etter å ha anmeldt oss etter §5 kap.3 har gjort om siktelsen til § 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen. Er dette lov? Altså å forandre paragraf helt til han får tatt oss på noe? Vi har jo ikke gjort noe galt i følge norske lover slik vi kan se det?

Håper på hjelp angående spørsmålet om endring av paragraf! Takk:-) Mulig noen feilformuleringer her, men vi er rimelige frustrerte da dette er midt i ferietid...

Endret av trym1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis det er abs så er det vel strengt tatt bare og ha på tenning så fungerer bremsene like godt.

Det er det vel helst ikke. Man er likefullt avhengig av bremsekraftforsterkeren, og den funker dårlig når motoren ikke er i gang...

Lenke til kommentar

Det avhenger vel av hva slags bremsesystem bilen har. Endel tidlige ford'er, deriblant scorpioen jeg hadde før, brukte elektriske bremsekraftforsterekere i forbindelse med abs. Så lenge tenninga sto på var det normale bremser.

Lenke til kommentar
Det avhenger vel av hva slags bremsesystem bilen har. Endel tidlige ford'er, deriblant scorpioen jeg hadde før, brukte elektriske bremsekraftforsterekere i forbindelse med abs. Så lenge tenninga sto på var det normale bremser.

Da beklager jeg at jeg ikke har god nok greie på bil. Jeg har imidlertid for vane å trykke inn bremsepedalen når jeg skal starte en bil (gammel vane osv), og på alle biler jeg har vært borti (la oss si mellom 60 og 70 ULIKE biler, fra 1985- til 2008-modeller), har det i alle fall vært slik at bremsepedalen har sunket inn når jeg har startet bilene (ikke når tenninga kom på, nei, men når jeg startet bilene), og såvidt meg bekjent er dette et "sikkert tegn" på at bremsekraftforsterkeren fungerer. Det var i alle fall det jeg lærte da jeg tok lappen for ørten år siden, men jeg kan ha blitt feilinformert :-)

Endret av Jurist
Lenke til kommentar

Å taue en bil på motorvei høres helt høl i hue ut, så om det ikke står eksplisitt i loven at det ikke er lov, kan dere nok trygt dømmes på at dere ikke var aktpågivende og varsomme. Om dere skal miste lappen er en annen sak. Det er sånn det er, først anmelder man, så ser man hvilken del av loven som passer best. Politiet er ikke nødt til å vite akkurat hva de skal ta folk på i øyeblikket lovbruddet finner sted.

Lenke til kommentar

Det er akkurat det jeg mener.Har vært borti en del bil selv og på noen så "går det på strøm"..Men selvfølgelig ikke alle!

Lenke til kommentar

Hvor langt må tauet være for at man skal kunne holde fornuftig avstand i 70+, selv om bremsene funker fint? Vi snakker omtrent 20 meter i sekundet, og tre sekunders avstand blir da 60 meter. Det å ta med et 60 meter langt tau ut på motorveien høres uvørent ut i seg selv. Hvis man så bremser, og tauet slakkes, kan det jo fly i alle retninger.

EDIT: Vi må huske at en motorvei ikke bare er en vanlig vei med høy fartsgrense. På vanlige veier er det lov å ferdes med alt mulig rart: hester, traktorer, sykler og den slags. En motorvei er en høyhastighetstrase hvor stans kun er tillatt i nødstilfelle og hvor farten skal være konstant. Derfor er det mye som ikke har lov til å bruke motorveier, og jeg vil tippe det også inkluderer taue-ekvipasjer.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Bremsekraft forsterkeren funker IKKE når du skrur på tenninga, den fungerer når du starter motoren, den er jo hydraulisk, og blir drivet av en oljepumpe, skjønner ikke at du kan ha hatt en bil med elektrisk bremsekraft forsterker, kan du isåfall forklare meg åssen den funker? Og abs har jo ingen ting med bremsekraftforsterkeren å gjøre?:S

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Synes det var rart at den første politimannen ikke nevnte noe, på toppen av det hele ønsket han dere lykke til. Lykke til med å ikke bli tatt? :roll:

Lenke til kommentar
Synes det var rart at den første politimannen ikke nevnte noe, på toppen av det hele ønsket han dere lykke til. Lykke til med å ikke bli tatt? :roll:

Enkelte har en annen vurdering av hva som er forsvarlig.

OP: Hørtes litt suspekt ut den situasjonen din, stå på.

Lenke til kommentar
Bremsekraft forsterkeren funker IKKE når du skrur på tenninga, den fungerer når du starter motoren, den er jo hydraulisk, og blir drivet av en oljepumpe, skjønner ikke at du kan ha hatt en bil med elektrisk bremsekraft forsterker, kan du isåfall forklare meg åssen den funker? Og abs har jo ingen ting med bremsekraftforsterkeren å gjøre?:S

Tja,si det men hvertfall på scorpio som er tidligere nevnt så har man like god bremsekraft uansett om bilen er igang eller om bare tenninga står på.Har taua en scorpio selv så jeg er helt sikker i min sak.Men åssen det virker får du spørre noen andre om.

Lenke til kommentar

Hvis du forklarer hva du skal med en oljepumpe i bremsesystemet så skal jeg forklare deg hvordan det funker med elektrisk bremsekraftforsterker...

Lenke til kommentar
Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene.

Dette blir vel en del off topic, men hvorfor i all verden skal man kunne kjøre inn mellom to biler som tauer/taues?

Er det ikke da en stor fare for at bilen vil kjøre på slepetauet og dermed dra med seg alle bilene i grøfta?

On topic:

Er vel enig med at det å slepe på motorvei i nesten 80km/t ikke kanskje er det mest hensynsfulle aktpågivende og varsome en kan gjøre på veien. Men håper at det ordner seg.

Lenke til kommentar
Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene.

Dette blir vel en del off topic, men hvorfor i all verden skal man kunne kjøre inn mellom to biler som tauer/taues?

Er det ikke da en stor fare for at bilen vil kjøre på slepetauet og dermed dra med seg alle bilene i grøfta?

Koko... Snakk om å misforstå :) Poenget var ikke at noen skulle legge seg inn mellom to biler som tauer/taues, men at avstanden mellom to biler alltid skal være så stor at det kan være mulig å kjøre inn mellom to kjøretøy (forutsatt at det ikke befinner seg et slepetau mellom dem) uten fare. Dette er for at bilene skal holde god avstand seg i mellom, og poenget her var at når man kjører på motorvei (i alle fall hvis man kjører i samme hastighet som de andre bilene der), må dette tauet være hinsides langt for at bilene skal kunne holde en anstendig avstand mellom seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...