Gå til innhold

Ikke 100% svart lcdskjerm. Ubrukelig brightnessjustering.

RPA

Anbefalte innlegg

Jeg har en Hyundai Q17s 17" lcdskjerm som jeg er fornøyd med, men nå lurer jeg på om skjermen er i orden eller ikke.

Bildet ser helt fint ut men er en god del for lyst slik at svart blir mørkegrå. Viss jeg har et helt svart bilde så lyser det ganske mye fra skjermen. Viss jeg skrur den av ser jeg at den blir mye svartere. Dette kan jeg sikkert stille via brightness,

men brightnessfunksjonen virker ikke. Jeg ser ingen forskjell om den står på 0 eller 100, bildet blir like lyst. Kontrasten kan jeg stille og da er det betydelig forskjell på 0 og 100. Dette må da være feil? Uansett hva jeg stiller

på eller om jeg nullstiller skjermen så er det samme lyshet i bildet.

Jeg bruker analog-vgatilkobling og har ikke prøvd dvi.

Jeg kan forøvrig nevne at volumkontrollen til høytalerne fra menyen heller ikke

virker, ingen volumforskjell på 0 og 100.

Det er vanskelig å se film og spille spill når mørke scener ikke er mørke men gråe.

Da er det vel noe helt galt? Har kontaktet Psdata men de henviste meg bare til Infocare :evil:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis det er noe galt med skjermen (noe det tydligvis er). Så kontakter du infocare, de sender da en returlapp så du kan sende den andre i posten og du vil få en ny skjerm før du leverer den andre.

Eventuelt om de leverer en ny og henter den andre samtidig, det er litt forskjellig har jeg merket selv.

Ergo, du vil ikke være uten skjerm i noen tidsperiode.

Jeg hadde kontaktet infocare og bestilt en retur på den.

Da ordner det seg nok :wink:

Lenke til kommentar

Som jeg skrev så bruker jeg ikke DVI. Jeg har prøvd å stille lysstyrke via pc'n og det hjelper ikke. Jeg skal prøve å få tak i en dvi-kabel men tviler på at det hjelper siden både brightness og volumkontrollene svikter.

Men skal ikke en LCD-skjerm være like svart når den er på som når den er av? Når jeg skrur av skjermen blir den mye svartere enn når den er på.

Lenke til kommentar
Men skal ikke en LCD-skjerm være like svart når den er på som når den er av?

Nei, selv ikke de beste LCD-skjermene klarer det, selv om de er blitt ganske bra. På en rimelig modell som din, kan du rett og slett ikke forvente bedre.

Men det at det ikke fungerer å justere lysstyrken, høres rart ut. Det høres ut som en feil med skjermen. I analog modus skal alle innstillingene i menyen virke. Selv når man bruker DVI, skal det fungere å justere lysstyrken.

Lenke til kommentar

jaja, jeg klarer meg alltids med grå men ikke med at det ikke gikk å stille brightness men nå er det ihvertfall feil på skjermen! Kollapset helt og ble svart... kom bilde en gang når jeg vridde skjermen i en bestemt vinkel så jeg må sende inn skjermen til reperasjon.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

har selv en q17s og heller ikke den hadde brightness control som virket noe serlig. jeg justerte det med nvidia sine instillinger for skjerm. Da ble det betraktelig bedre, men det er fremdeles for lyst i mørket.

Som nevnt ovenfor er det bare noe man må leve med på LCD-skjermer.

Lydinstillingene har ikke stort å si, da høytalerene er det værste jeg har hørt :-)

Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet: 14 Mar 2003 13:32    Tittel:  

--------------------------------------------------------------------------------

LCD skjermer er sånn. Det er bare ikke noe å gjøre med. Du har samme problemet på LCD skjermer til 50000 eller LCD prosjektorer til 100000.  

Er delvis enig med denne uttalelsen, men bare delvis. Jeg har selv en Samsung 152S, den klarer heller ikke å gjengi f.eks helt svart bakgrunn eller liknende. Den tendenserer mot grått. Spesielt i kantene av panelet. Dette har jeg observert på diverse andre LCD skjermer også.

Men det er stor forskjell på de ulike LCD-panelene. Den beste skjermen jeg har sett m.t.p. å gjengi svart, er faktisk en IBM T750 17". Den gjengir en bortimot perfekt svart bakgrunn. Jeg ser ikke forskjell på "CRT-svart" og dennes gjengivelse av svart i alle fall...

MVH Clint

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Jeg har en Hyundai Q17s 17" lcdskjerm som jeg er fornøyd med, men nå lurer jeg på om skjermen er i orden eller ikke.

Bildet ser helt fint ut men er en god del for lyst slik at svart blir mørkegrå. Viss jeg har et helt svart bilde så lyser det ganske mye fra skjermen. Viss jeg skrur den av ser jeg at den blir mye svartere. Dette kan jeg sikkert stille via brightness,

men brightnessfunksjonen virker ikke. Jeg ser ingen forskjell om den står på 0 eller 100, bildet blir like lyst. Kontrasten kan jeg stille og da er det betydelig forskjell på 0 og 100. Dette må da være feil? Uansett hva jeg stiller

på eller om jeg nullstiller skjermen så er det samme lyshet i bildet.

Jeg bruker analog-vgatilkobling og har ikke prøvd dvi.

Jeg kan forøvrig nevne at volumkontrollen til høytalerne fra menyen heller ikke

virker, ingen volumforskjell på 0 og 100.

Det er vanskelig å se film og spille spill når mørke scener ikke er mørke men gråe.

Da er det vel noe helt galt? Har kontaktet Psdata men de henviste meg bare til Infocare :evil:

Har samme skjermen og har akkurat samme problemet. Den svarte "fargen" er ikke helt svart og den er i tillegg ujevn, nesten litt skjoldete. Brightnes instillinga på skjermen er helt udugelig, ser knapt noen forskjell fra 0 til 100. Denne skjermen går i retur. Bra at man har angreretten...

Lenke til kommentar

Kjøp DVI-kabel. Da får du flere innstillingsmuligheter på skjermen. Før når jeg ikke hadde denne kabelen, kunne ikke jeg heller stille noe på kontrast og brightness. En dvi-kabel koster rundt 250 kr.

ehh... Når du går over til DVI kabel så blir det mindre som en kan juster på skjermen.

Jeg fikk heller ikke til å justere brightness med DVI eller VGA kablene, som fulgte med hos min. Men Kontrast justeringa fungerte på begge.

Endte med at jeg benytte angrefristen til å retunere skjermen, da jeg syns betrakningsvinkelen var for snever. Spesielt i vertikal rettning, (for stor endring i fargenøyansen synes jeg) Sammenlingna den side om side med Samsung 171T, riktignok en mye dyrere skjerm...... Synes Q17 ikke helt klarte sort bra nok!

Men Eizo 17" L557K ser fristende ut den. Har samme spec som 171T bare mye billigere. Komplett har den til 4550,- Er det noen som har sett noen tester av den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...