Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Toyota Prius - erfaringer?


Anbefalte innlegg

Er det noen på forumet som har erfaring med Toyota Prius? Har idag en vanlig toyota som har vært til å stole på i mange år (og noen til for den delen). Derfor stoler jeg i utgangspunktet på Toyota. Men siden Prius er en hybrid, med en rekke flere beveglige deler samt følsom elektronikk, kommer det gamle svenske ordtaket til bruk.

"Ju mer som rör på sig, ju mer kan gå sönder, tacka vet ja' Amazon".

 

Umiddelbare spørsmål som du ikke får en Toyota-forhandler å svare ærlig på er:

Hvordan fungerer bilen om vinteren?

Hvor lenge varer driftsbatteriet før det må skiftes, å hva koster det?

Er det mye tull med den elektroniske driftsstyringen.

 

Eller har du andre erfaringer med tull som oppstår i samband med at det er en hybridbil?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt Prius i 2 år nå og er godt fornøyd. Bilen var 5 år gammel når jeg kjøpte den. Bilen går greit uansett hvilken årstid det er. Den har trinnløst automatgir og er veldig behagelig å kjøre. Det eneste negative jeg vet om er at du ikke kan bruke henger etter prius. Dette er fordi belastningen kan bli for stor over lang tid, slik at det er for lite kraft igjen på slutten. Men har du ikke brukt for det er prius absolut å anbefale.

 

Min Prius er nå gått ca 90000km og var til periodisk kontroll i 2007. Da var det ikke en eneste feil på bilen. Den ble kontrollert hos NAF. Jeg spurte dem om det var vanlig med feil på 6 år gamle biler. Da svarte de at det ikke var vanlig på slike biler, men på en del andre merker var det mer vanlig..

 

Bilen har altså to motorer, en bensinmotor og en elmotor. Disse jobber uavhengig av hverandre og styres av hjernen på bilen. Når du starter bilen, går bensinmotoren til den er varm, slik at den ikke slites så mye og kaldkjøres.. Men bilen veksler på hvilken kraft den bruker, og hvor energien havner.. Både bensinmotor og hjulene lader batteriene. Når du slipper speeden, så lader batteriene, og det er ikke like mye motstand som om motoren er innkoblet. Men det er ekstra possisjon på girspake, så den kobler inn bensinmotor for bedre bremseeffekt ned bakker og slikt. Det er veldig bra at den utnytter mye av bremseenergien.

 

Bilen er også sprek! Den har totalt 113 hester, som er fordelt på begge motorene. Elmotoren gjør at man har et vanvittig dreiemoment, sammenlignet med andre vanlige biler. Dette merker man veldig godt når man skal akslerere i høy fart.

 

Batteripakken er ment å skal vare veldig lenge! "bilens levetid".. Så den bekymrer jeg meg ikke for.. Men bilen tåler ikke å stå i månedsvis med bare en bitteliten kjøretur hvert halvår... da ryker batteripakken.. Det er NIMH batterier, og disse trenger litt lading av og til.. Og det får den av vanlig kjøring..

 

Bensinforbruket mitt har ligget fra 0,42-0,6 liter pr mil.. Dette er veldig avhengig av kjørestil, årstid og om det er mye langkjøring eller bykjøring. Rolige kvinnfolk bruker minst..

 

Når jeg bytter bil en gang i fremtiden, blir det nok en prius igjen.. :thumbup: Men jeg tror nok jeg skal ha denne noen år..

Lenke til kommentar
Bilen er også sprek! Den har totalt 113 hester, som er fordelt på begge motorene. Elmotoren gjør at man har et vanvittig dreiemoment, sammenlignet med andre vanlige biler. Dette merker man veldig godt når man skal akslerere i høy fart.

113 hester er 113 hester uansett om de kommer fra el-motor, dieselmotor, bensinmotor eller noe annet. Bilen akselererer nøyaktig like fort så lenge tilført effekt er den samme. At du syns den er sprek kommer kanskje av at du forventer at den skulle være treig?

 

Prius har jeg aldri kjørt ...

Endret av spøkelse
Lenke til kommentar
Bilen er også sprek! Den har totalt 113 hester, som er fordelt på begge motorene. Elmotoren gjør at man har et vanvittig dreiemoment, sammenlignet med andre vanlige biler. Dette merker man veldig godt når man skal akslerere i høy fart.

113 hester er 113 hester uansett om de kommer fra el-motor, dieselmotor, bensinmotor eller noe annet. Bilen akselererer nøyaktig like fort så lenge tilført effekt er den samme. At du syns den er sprek kommer kanskje av at du forventer at den skulle være treig?

 

Prius har jeg aldri kjørt ...

 

Tydelig at du vet hva du skriver om!!

 

113 hester er mye for en liten personbil.. Og det er ikke bare hestene som avgjør hvor rask akslerasjonen er! Du må se på efektkurven for hver enkelt motor og sammenligne den med turtall! Elmotoren har et dreiemoment på 400N fra 0-1200 o/min!! og bensinmotoren har 115N ved 4000 O/min!

 

Hvis du lærer deg litt om energi, så skjønner du kanskje litt mer... ;)

Lenke til kommentar
Bilen er også sprek! Den har totalt 113 hester, som er fordelt på begge motorene. Elmotoren gjør at man har et vanvittig dreiemoment, sammenlignet med andre vanlige biler. Dette merker man veldig godt når man skal akslerere i høy fart.

113 hester er 113 hester uansett om de kommer fra el-motor, dieselmotor, bensinmotor eller noe annet. Bilen akselererer nøyaktig like fort så lenge tilført effekt er den samme. At du syns den er sprek kommer kanskje av at du forventer at den skulle være treig?

 

Prius har jeg aldri kjørt ...

 

Som nevnt over, greia med en elektrisk motor er at den har konstant effekt helt fra bunnen av. Da er den ikke avhengig av riktig turtall for å hente ut alle kreftene på linje med en vanlig bensin og dieselmotor. Dette gir utvilsomt en følelse av ekstra effekt.

 

Ta gjerne en titt på Jay Lenos test av Tesla Roadster for å få en bedre forståelse for hvordan en elektrisk motor leverer kreftene sine: http://www.jaylenosgarage.com/video/video_...html?vid=229710

Lenke til kommentar
113 hester er 113 hester uansett om de kommer fra el-motor, dieselmotor, bensinmotor eller noe annet. Bilen akselererer nøyaktig like fort så lenge tilført effekt er den samme. At du syns den er sprek kommer kanskje av at du forventer at den skulle være treig?

 

Prius har jeg aldri kjørt ...

Som andre sier her er det dreiemomentet som er høyt, ikke effekten. 400Nm fra el-motoren er veldig mye i en såpass liten bil. Det er veldig tydelig at du aldri har kjørt den, ja. :p

Lenke til kommentar
113 hester er mye for en liten personbil.. Og det er ikke bare hestene som avgjør hvor rask akslerasjonen er! Du må se på efektkurven for hver enkelt motor og sammenligne den med turtall! Elmotoren har et dreiemoment på 400N fra 0-1200 o/min!! og bensinmotoren har 115N ved 4000 O/min!

Jo, det er bare hestene (og vekten) som avgjør hvor rask akslerasjonen er. Pluss litt luftmotstand og sånn. Hvis du mener noe annet, så må du nesten forklare hvordan.

 

Jeg tviler ikke på at Prius kan gi følelse av rask akselerasjon pga god effekt på lave turtall. Men da unytter man ikke girkassens muligheter. Fabrikktallene viser 10,9 sekunder til 100, og det er veldig gjennomsnittlig for en ny bil dag.

 

Hvis du lærer deg litt om energi, så skjønner du kanskje litt mer... ;)

Jeg har full kontroll på dreiemoment, turtall, effekt og forholdet mellom disse. Tar man med girkasse og vekt også, så har man alt man trenger.

 

113 hester delt på 1450 kg (med fører) gir ingen akselerasjon å skryte av. Fysikkens lover er jo de samme om det står Prius eller Passat bak på bilen.

Lenke til kommentar
Jo, det er bare hestene (og vekten) som avgjør hvor rask akslerasjonen er. Pluss litt luftmotstand og sånn. Hvis du mener noe annet, så må du nesten forklare hvordan.

Der er du HELT på bærtur, beklager. Det er så utrolig mange andre faktorer som spiller inn.

 

Luftmotstand, giring, dreiemoment, dekk, føre, motorrespons, girkasse, drivaksel, differensial osv.

 

0-100-tider sier VELDIG lite om en bil.

Lenke til kommentar

Takk for svar så langt, særlig PROuser, selv om diskusjonen begynner å bli en konkurranse om hvem som kan tisse lengst.

 

Som en kommentar til Top Gear-gutta sitt reportasje; en kan vel påstå at det ikke er helt journalistisk korrekt, neppe politisk korrekt heller. De lager tv-underholdning, ikke vitenskaplig forskning. Hele reportasjen begynner med: "...awful Toytoa prius...". Det setter jo en viss standard fra begynnelsen. Det hele fortsetter med "This is one of my least favourite cars...". Jeg liker Top Gear som program, men å påstå at det hele er god konsumentopplysning...

 

Jeg tilhører den kjedlige kategorien bileiere som har drømmer om Lamborghini, men egentlig i hverdagen skal fra punkt A til punkt B på billigst, sikker, romligst (barn i bilen) og mest miljøvennlig måte som mulig. Derfor ser jeg Prius som en mulighet. Å trekke inn BMW M3 i diskusjonen slik de gjør er jo helt befengt. De med en smule sundt fornuft skjønner jo at det er BS. De kan ha et poeng, kjør en M3 på landevei fra Rjukan til Notodden i lovlig hastighet, så ja, da vinner nok ikke Priusen stort i forbruk. Men i det lange løpet med bykjøring, 4 kallstarter pr dag, bilavgifter, forsikkring, etc, da vinner nok Priusen.

Endret av TOMpsy
Lenke til kommentar

Man kan godt si at høyt dreiemoment gir kraft, men det er fordi dreiemomentet kombinert med omdreininger gir hester, ikke noe annet. Greia med elektromotoren og dreiemoment er at effektkurven er flat, slik at om man har en motor på 10 hester, så gir den 10 hester enten den går på 1 rpm eller om den går på 1000 rpm. Dreiemomentet er bare ekstremt høyt ved 1 rpm, fordi turtallet er lavt. I motsetning til en bensinmotor som gir ca. 0 ved lavt turtall, og maks hester på 5krpm. Man mister mye aks i starten med en bensinmotor bl.a fordi motoren må gå på 2000+rpm, mens overføringa før girkassen må gå på et mye lavere turtall (sluring med andre ord).

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

kjørte selv en prius for noen uker siden, og må si at jeg ikke syns den levde opp til forventningene.

 

Har kjørt El-scooter, og den har overraskende bra moment til å være såpass liten. Havner alltid først ut fra lyskryss...

Derfor hadde jeg også endel forventninger til prius'en ettersom den hadde både el- og bensinmotor.

 

Prius var en liten og lett bil trodde jeg, hadde det ikke vært for de enorme batteriene. Den hadde for dårlig aks, til å ha en el-motor som hjalp til syns jeg.

 

Også savnet jeg vanlig kick-down på automatkassa... Prøvde gang på gang, men ingen respons.

 

Ellers var det litt hjulstøy i kupéen, men kan vel ikke forvente annet av en toyota.

 

Jeg lurer også på hvor ofte batteriene må byttes, og hva dette koster. Regner med det er en relativt dyr affære.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...