Gå til innhold

BK: The Dance, og en knivskarp L

Philo

Anbefalte innlegg

Satt i stua og smålekte litt med nyervervelsen nå nettopp, og knipset litt bilder av kurvene på ene lampa jeg har ståede. Selv synes jeg det ble et ganske pent bilde med formene og de varme fargene, nesten som et par i dans.

Ellers demonstrerte objektivet at jeg bør tørke litt støv denne helga ><

Canon EF 70-200 F/4L @ 200mm, f/4, 1/250, ISO800

The Dance

post-158904-1214582453_thumb.jpg

Må visst tørke støv :blush:

post-158904-1214582476_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser en fin S-kurve, men du kunne gjort noe med fargetonene her. Vi ender ofte opp med slike varme toner som dette, men hvorfor ikke bytte ut fargene med noe helt annet? Du har jo likevel abstrahert objektet, og da kan du også gjøre noe mer radikalt i etterbehandlingen. Slik det fremstår nå er det litt halvveis gjennomført, fordi du tar ikke konsekvensen av dine valg. Velger du først å lage noe stilrent og spennende ut av noe direkte kjedelig, så kunne du gjerne ha tatt linjen helt ut. For disse fargene her ser vi for mye av i utgangspunktet.

Og dine manglende evner som husholder gir jeg blaffen i, men det er jo morsomt. Et lite tips er å enten gjøre bildene dine perfekte, eller å late som om de er det. Siden jeg ikke ser slurvet med mine egne øyne trenger du ikke gjøre meg oppmerksom på det. La derfor de neste avsnittene ikke ha noen betydning for din oppfatning av hvordan jeg ser deg.

Denne kritikken jeg kommer med nå er ikke basert på ditt bilde, men det passer godt å ta den her. Vi ser ofte at noen legger ut et bilde som er preget av slurv på ene eller andre måten. Det er greit nok når det er grunnlag for kritikk som trådstarter kan lære av. Men når trådstarter allerede er klar over det forstår jeg ikke hvorfor det er lagt ut. Hvis man vet at bildet hadde blitt bedre av å bruke tid på det, så gjør det isteden for å legge det ut med en unnskyldning. Når har man tenkt å begynne å ta gode bilder hvis man utsetter det med unnskyldningen om at det ikke var slik man hadde tenkt seg resultatet. Alle mine bilder er gjennomarbeidede fra topp til bunn. Å bevisst legge ut slurv til vurdering er å kaste bort både ens egen og andres tid. Har du ikke fått det til i første forsøk får du prøve på ny. Man mister litt av min respekt hvis man viser at det man er flinkest til er å dra visakortet, og gir litt blaffen i å gjennomføre prosjektene man har investert L-penger i. Hva er poenget med L og gullringer hvis man ikke har til hensikt å ta gode bilder? Jeg beklager, men det finnes ingen unnskyldning for å levere dårligere håndverk enn det man er i stand til fordi man ikke gidder noe annet.

I våre selvransakende tider her på forumet er det mye mer vi bør ta tak i, men dette er noe av det jeg brenner mest for. Ønsker man vurdering bør man gjøre så godt man kan. Ta BK på alvor, slik at den forsøplingen som blant andre Schnoodle forbanner seg over kan bli minimalisert. I lys av dette skulle man kanskje hatt en sensur i form av å lese teksten før det postes. Det er selvfølgelig ikke mulig, men se for dere følgende scenario: Et bilde etterfølges av en tekst som slår fast at den stygge bøtten i hjørnet av bildet burde vært fjernet, men at fotografen likevel poster det og ber oss forestille oss bildet uten den bøtten. Da burde tråden komme tilbake med en oppfordring om å gjøre det skikkelig, på samme måte som man får beskjed om at det er feil i inn og ut-tagging. Det er selvfølgelig hverken mulig eller ønskelig, men du verden så kjekt det hadde vært ;)

Lenke til kommentar

Du har selvsagt helt rett, bilde nummer to ble forøvrig postet som et resultat av min egen wow opplevelse når jeg gjorde 100% crop av et lite område.

Uansett, her kommer en mer forseggjort utgave, også med en smule mer etterarbeid. Har holdt meg til den varme enden av fargekartet, men gjort scenen litt mer abstrakt.

post-158904-1214593052_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Dette er mye bedre. Å bytte ut den kjedelige brunfargen som ofte er et tegn på feil wb gjorde seg. Bildet ser langtfra like tilfeldig ut nå. Du kunne sikkert funnet på mye annet gøy også, men du har i alle fall funnet på noe. Jeg er jo ingen kløpper i PS jeg heller, så det var ikke mer enn dette jeg forventet meg.

Lenke til kommentar

Kunne nok tøyd det lenger ala dette under, men valgte med hensikt å ikke manipulere for mye for at det enda skulle være et etterbehandlet foro, og ikke en ren manipulasjon. Photoshop er hvor jeg har tilbragt de siste 7-8 årene, så mulighetene er mange.

post-158904-1214596987_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Interessant abstrakt form. Jeg likte det første bildet best. Den oransje fargetonen ga det en varm og lun følelse. Det andre bildet føltes nesten litt kaldt i sin perfeksjon i forhold til det første, selv om det strengt tatt fortsatt er varme farger. På den annen side gjør perfeksjonen sitt til at jeg får litt andre assosiasjoner til det. Ved første øyenkast så det ut som en rød væske som trosset tyngdekraften og rant i sikksakk i løse lufta.

Det tredje bildet ble bare merkelig og bildet som fokuserte på støvet ditt passet vel egentlig ikke inn her.

Lenke til kommentar

Du jobber i alle fall med et verktøy du kjenner, Philo. Det er ingen grunn til å ikke gjøre de tingene du gjør, å bruke fotografisk materiale som grunnlag for PS-bilder.

Men dine bildesvar viser også at jeg har hatt rett i min lille kritikk av bildet ditt. Du har adskillig mer inne enn det du viste i første post. Jeg anser meg for ferdig med bildet nå, så noen lenger analyse eller kritikk av det blir det ikke. Jeg bare konstaterer at du tar bildet ditt mer på alvor, og bruker dine kunnskaper til å forbedre noe som i lys av nyere versjoner fremstår som lettvint arbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...