Gå til innhold

Lynnedslag, ny D-linkrouter og tilk.problemer

Anbefalte innlegg

Festelig aften i Oslo i går med mye lys av det utrivelige slaget. Faktisk så ble det vel mye lys (lynnedslag)hjemme som resulterer i totalfornyelse hva gjelder media, tele og datautstyr - på tross av overspenningsvern på både 230 volt og telelinjer.

Og som den sprasommelige mann jeg er - til konas store fortvilelse tar jeg var på altfor mye og har nå fått mye opp å gå igjen med gamle deler.

Måtte kjøpe ny D-link 524 router og har samme konfigurering på den nye routeren som den gamle. Den nye routeren mister forbindelsen til min laptop og 2 andre laptoper huset etter ca 2 minutter pålogging. Da kommer jeg ikke på den trådløse routeren igjen før den er restartet igjen. Slik kan jeg jo ikke ha det og er det noen som har tips å komme med? Er det nå galt med den nye routeren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk å ta av kontakter når det rumler utenfor :p

Det kan også være feil med instillingene.

Men om instillingene på maskinene og på routeren stemmer, og dere faller ut hele tiden, så burde dere kontakte selger og forklare problemet.

Enten så har selger gode råd, eller så får dere byttet den.

Lenke til kommentar
Festelig aften i Oslo i går med mye lys av det utrivelige slaget. Faktisk så ble det vel mye lys (lynnedslag)hjemme som resulterer i totalfornyelse hva gjelder media, tele og datautstyr - på tross av overspenningsvern på både 230 volt og telelinjer.

Og som den sprasommelige mann jeg er - til konas store fortvilelse tar jeg var på altfor mye og har nå fått mye opp å gå igjen med gamle deler.

Måtte kjøpe ny D-link 524 router og har samme konfigurering på den nye routeren som den gamle. Den nye routeren mister forbindelsen til min laptop og 2 andre laptoper huset etter ca 2 minutter pålogging. Da kommer jeg ikke på den trådløse routeren igjen før den er restartet igjen. Slik kan jeg jo ikke ha det og er det noen som har tips å komme med? Er det nå galt med den nye routeren?

Mener du sånn boks du har koblet rett inn i stikkkontakten?

Correct me if i am wrong, men må man ikke ha følgende for at det skal gi effektiv beskyttelse.

1. Grovvern i sikringsskapet

2. Jordet støpsler

Og evt. 3 et finvern mellom jordet støpsel og apparatene, men en av god kvalitet, ikke noe jalla greier man får kjøper på clasern til 150-200 kroner.

Nå vet ikke jeg hva du har gjort, men hvis du har bare koblet en boks til stikkkontakten (ujordet), og har ingen form for grovvern eller noe i sikringsboksen så hjelper det fint lite med en sånn "boks".

Jeg har vært borti så mange som tror at det bare er å plugge overspenningsvern rett i veggen, og voila, utstyret er sikret. Men det beste er å koble ut ustyr, og selvom vi har både grovvern og finvern her i huset så skal alt kobles ut, just in case. :)

Lenke til kommentar

Jeg har både grovvern på inntaket til huset for 230 volt og finvern på en rekke kurser etter det igjen. Alt i sikringsskapet og ingenting ved hvert apparat. I tillegg hadde jeg overspenningsvern på begge telelinjene inn i huset og det var på telelinjene samt coax'en for TV overspenningen kom på. Hos naboen (vertikaltdelt hus) gikk TV'n virkelig føyka samt både laptop, ADSL-modem, router, trådløse telefoner og fastmonterte (gammeldagse)telefoner. Ikkeno' overspenningsvern der i gården.

Når det gjelder D-linkenrouteren min er det vel den jeg er mest interessert i - og det virker som den pulser, er ikke konstant i signaler. Nå "stjeler" jeg kapasitet av et usikret trådløst nettverk hos naboen inntil jeg får ordnet mere opp. På det nettverket har min laptop ingen problemer med å være tilkoblet hele tiden, mens på mitt fungerer det ikke med verken usikkert tilgang eller WPA-kryptering.

Dessuten er signalene fra min D-linkrouter betydelig svakere med den nye routeren enn med den gamle (som nå ikke virker lenger). Nå kan jeg ikke bevege meg fra et rom til et annet uten at signalene blir borte.

Når jeg oppdaterer nettverkslisten finner min laptop sjelden "mitt nettverk", men kun alle andre sine hvorav det jeg har hengt meg på nå.

Spørsmålet blir da om om den nye D-linkrouteren har en feil. For meg kan det virke slik - men hva tror dere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...