Gå til innhold

ny teknikk: siluett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forgrunnen blir litt rotete. Du kunne kanskje tatt vekk noen av stråene. Jeg liker heller ikke helt skarpheten, jeg skulle gjerne sett at noen av de høyere stråene var enten i fokus, eller mindre skarpe. Ganske god komposisjon, og en ellers grei utførelse, synes jeg, av et nokså standard bilde.

Lenke til kommentar

Jeg likte det. Fine fargetoner og fin plassering av solen. Stråene som utgjør siluetten kunne kanskje vært litt mer spennende og kraftledningen bidrar ikke positivt, men bildet har et godt uttrykk. Det ser også ut som om solen fremdeles er så sterk at den "brenner seg gjennom" stråene rett foran. Hvis du hadde ventet litt kunne den kanskje blitt litt mer dempet og siluetten like tydelig. Ville det gjort bildet bedre? Kanskje ikke? Jeg er litt uenig med meg selv der.

Lenke til kommentar
takker for svarene, og kommer med en versjon der klone-verktøyet er brukt en del, men det litt senere i kveld. er da spent på hva dere syns.

Glem det. Ikke sitt inne i det fine været for å flikke på et bilde som dette. Ta heller kamera på skulderen å ta et nytt bilde. Hadde det på en eller annen måte vært et bilde som er unikt vil det svare seg å jobbe mye med i PS, men jeg synes ikke at kvalitetene til dette bildet fortjener så mye arbeid i etterkant. Det beste er å ta et best mulig bilde i utgangspunktet. Noen strå i motlys klarer du å finne på et kvarter hvis det er et slik bilde du ønsker å skape. Men som oftest er det bortkastet tid å jobbe på denne måten. Jobb mer i felten med bildene dine. Det skal sannelig være noe interessant for at det skal svare seg å bruke lang tid i PS, og så interessant er dessverre ikke dette bildet i nærheten av å være.

Lenke til kommentar
takker for svarene, og kommer med en versjon der klone-verktøyet er brukt en del, men det litt senere i kveld. er da spent på hva dere syns.

Glem det. Ikke sitt inne i det fine været for å flikke på et bilde som dette. Ta heller kamera på skulderen å ta et nytt bilde. Hadde det på en eller annen måte vært et bilde som er unikt vil det svare seg å jobbe mye med i PS, men jeg synes ikke at kvalitetene til dette bildet fortjener så mye arbeid i etterkant. Det beste er å ta et best mulig bilde i utgangspunktet. Noen strå i motlys klarer du å finne på et kvarter hvis det er et slik bilde du ønsker å skape. Men som oftest er det bortkastet tid å jobbe på denne måten. Jobb mer i felten med bildene dine. Det skal sannelig være noe interessant for at det skal svare seg å bruke lang tid i PS, og så interessant er dessverre ikke dette bildet i nærheten av å være.

er enig, trenger egentlig mye mer trening med kamera enn med PS. :blush:

så takk for at du vekker meg opp PM! ;)

På vei til noe bra, desverre tar den lyse, utbrente solen for mye plass her. Syns det er tendenser til fine toner på himmelen. Tok du flere bilder av samme motiv senere på dagen?

nei, gjorde ikke det du.. er ganske typisk at en tar mange bilder av det man ikke trenger, mens tar kun et mindre heldig, der det kunne blitt noe. sånn er det.

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg spurte var at senere på dagen når solen har gått enda mer ned kunne et sllikt motiv ha vært knall, da hadde du sikkert fått frem flotte toner i himmelen med siluettene av gresset i forgrunnen.

skjønner. :yes:

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg spurte var at senere på dagen når solen har gått enda mer ned kunne et sllikt motiv ha vært knall, da hadde du sikkert fått frem flotte toner i himmelen med siluettene av gresset i forgrunnen.

Et godt råd du kommer med her. Dette er særlig viktig når det gjelder solnedganger (og -oppganger), da lyset endrer seg hele tiden. Da er det viktig å "stay put" som engelskmennene sier.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...