Rudde Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Hey, jeg skal bygge meg ny PC og selge den gamle jeg har 1.5 TB på den gamle (3 x 500 GB) 2 av dem er WDC WD50 00AAKS-00A7B SCSI Disk Device og de ksla jeg ha med over på den nye PC'en Når jeg kjøper PC'en skal jeg kjøpe med en TB hdd til. Men har lyst på litt mere speed enn 7200 rpm litt raskere startup osv.. Fins det noe RAID som gjør at det blir lest av begge HDD'ene samtidig så jeg får dobbel speed? Isåfall Hvordan kan jeg sette opp dette på ett XFX 790i Ultra kort eller ett Asus P5Q (Har ikke bestemt hovedkort enda) Takk for svar x] Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 (endret) De fleste RAID1 oppsettene LESER fra begge harddiskene samtidig. Forskjellene er som følger RAID0 : Striping, blir en disk ødelagt, ryker ALL data... RAID1: Speiling lesing vil gå fortere siden den leser fra begge diskene samtidig, skriving vil gå tregere siden du ikke skriver til en disk for så å kopiere det til den andre disken (veldig forenklet) Du har også RAID5, trenger minimum 3 disker, da blander du dataen på alle diskene slik at hvis en disk ryker, så kan denne byttes ut og raidet bygges opp på nytt. ved bruk av 3 disker, så mister du 1/3 av plassen (RAID5 brukes som regel med enda flere disker, da du da mister enda mindre av plassen) Det er mange forskjellige typer RAID og jeg anbefaler deg å lese mer om det her: http://www.gen-x-pc.com/more_raid.htm Endret 28. juni 2008 av Lock-Aze Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå