Gå til innhold

Prosjekt for å få igjen Windows OEM lisensavgift

eoys

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke hva du mener, TEE.

Når jeg kjøper meg en PC, mener du at jeg egentlig kjøper en OEM-Windowslisens, men at PC-delene bare følger med på kjøpet? Eller mener du at jeg kjøper en PC hvor Windows er med på kjøpet (altså tilgift)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg kjøper meg en PC, mener du at jeg egentlig kjøper en OEM-Windowslisens, men at PC-delene bare følger med på kjøpet? Eller mener du at jeg kjøper en PC hvor Windows er med på kjøpet (altså tilgift)?

PC, med Windows installert, selges som ett produkt. Du betaler ikke produsent en spesifikk pris for Windows-lisensen, ergo du har ikke noe du kan få refundert ved å "dele opp" produktet når du ikke godtar EULA. Når du ikke godtar EULA, godtar du med andre ord ikke betingelsene for produktet du har kjøpt. Du kan dermed ta med produktet tilbake til butikken og få tilbake det du har betalt for det.

Jeg tror ikke du har så vanskelig for å forstå som du gir uttrykk for, det er vel heller det at du ikke klarer å la være med tåpelig kverulering.

EULA forklarer at programvare og maskinvare selges som ett produkt. Dersom du har tenkt å benytte punktene i EULA for å slippe Windows, har du godtatt at den regulerer dette punktet av kjøpet ditt.

Du har ikke noe lovmessig krav på en delvis refusjon om du ikke har lyst på Windows.

Lenke til kommentar

Men problemet oppstår når EULAen ikke er for produktet du har kjøpt, men for softwaren som følger med produktet.

EULAen sier ikke at det selges som et produkt, men at Windows-lisensen er låst til den hardware-konfigurasjonen man har kjøpt. Det er ikke det samme.

Man har ikke noen lovmessig krav etter norsk lov, men EULAen gir kjøper muligheten for å få det. Det er dette trådstarter ønsker å benytte seg av.

Lenke til kommentar

Nå må du slutte å kverulere. Windows er ikke tilgift. Det er ikke noe du får med på kjøpet. Det er en del av den totale pakken, og kostnaden for dette er bakt inn i prisen. Det blir som om du kjøper en maskin med 2 x 1 GB minne, så kan du ikke ta ut den ene brikken og kreve pengene tilbake fordi du mener det er tilgift.

Lenke til kommentar
Nå må du slutte å kverulere. Windows er ikke tilgift. Det er ikke noe du får med på kjøpet. Det er en del av den totale pakken, og kostnaden for dette er bakt inn i prisen. Det blir som om du kjøper en maskin med 2 x 1 GB minne, så kan du ikke ta ut den ene brikken og kreve pengene tilbake fordi du mener det er tilgift.

Nå må du slutte å komme med bilder på andre ting enn det saken handler om. EULAen til Microsoft og/eller OEM-partnerene deres gir forbrukeren muligheter for å få returnert kostnaden for Microsofts produkter. Trådstarter linker til relevante artikler og en domsavgjørelse gjort i Frankriket, slik dette blir fremstilt er Windows en tilgift. At Windows ikke er en tilgift for deg, fordi du er interessert i produktet har liten betydning her.

Lenke til kommentar
Nå må du slutte å komme med bilder på andre ting enn det saken handler om.

Sier mannen som nettopp brukte et eksempel om en TV og en lenestol. Syntes eksemplet med minnet var langt bedre enn den. Da de fleste maskiner selges med to minnebrikker, mens jeg til dags dato aldri har sett et pakketilbud på en TV med lenestol. :thumbup:

EULAen til Microsoft og/eller OEM-partnerene deres gir forbrukeren muligheter for å få returnert kostnaden for Microsofts produkter. Trådstarter linker til relevante artikler og en domsavgjørelse gjort i Frankriket, slik dette blir fremstilt er Windows en tilgift. At Windows ikke er en tilgift for deg, fordi du er interessert i produktet har liten betydning her.

Slik jeg forstår det så gir EULAen kun mulighet for å få tilbake pengene sine dersom man ikke godtar vilkårene i avtalen, og ikke nødvendigvis at man ikke ønsker selve programmet. Videre har ikke en domsavgjørelse i en domstol i Frankrike noen påvirkning på hvordan ting fungerer andre steder enn i nettopp Frankrike. Ei kjenner vi heller til domstolens begrunnelse, og det ville vært kjekt å sett hvordan det ville gått i et høyere nivå i rettsystemet. Jeg syntes det derfor er litt vel tidlig å ta dette til inntekt for at Windows er en tilgift.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
§ 4. Tilgift.

Det er forbudt i næringsvirksomhet å søke fremmet avsetningen av en eller flere varer, tjenester eller andre ytelser (hovedytelsen) ved å by eller la by tilgift til forbruker.

Som tilgift anses enhver tilleggsytelse (vare, tjeneste eller annet) som er knyttet til avsetning av hovedytelsen, uten at det er naturlig sammenheng mellom ytelsene.

[sNIP]

Som tilgift anses det også om det reknes særlig lav pris for tilleggsytelsen.

Her er det SOLEKLART at Windows ikke er tilgift til en datamaskin. Windows kan på ingen måte kasses en tilleggsytelse, da det er en naturlig sammenheng mellom ytelsene.

En leke i Donald er en tilgift. En gassgrill på kjøpet om du kjøper deg ny bil er en tilgift. SIBA i Sverige som selger sykkel på kjøpet med PC'en gir en tilgift.

Endret av Osse-Mon
Lenke til kommentar
Men problemet oppstår når EULAen ikke er for produktet du har kjøpt, men for softwaren som følger med produktet.

EULAen sier ikke at det selges som et produkt, men at Windows-lisensen er låst til den hardware-konfigurasjonen man har kjøpt. Det er ikke det samme.

Man har ikke noen lovmessig krav etter norsk lov, men EULAen gir kjøper muligheten for å få det. Det er dette trådstarter ønsker å benytte seg av.

Mulig FS sin EULA gir denne muligheten, men jeg skal sitere en standard EULA fra en helt vanlig PC-produsent for deg. Om du kan vise meg EULAen som FS sender med sine maskiner hadde det vært veldig fint.

Hvis du ikke godtar disse betingelsene er din eneste rettighet å returnere hele det ubrukte produktet (maskinvare og programvare) innen 14 dager for en refusjon i henhold til reglene for refusjon på kjøpsstedet.

Det levnes ikke mye tvil i EULAen om at programvare og maskinvare selges som ett produkt. EULA omfatter all installert programvare.

Det gis, som du ser, ikke noen mulighet i EULAen til å returnere kun programvare, siden det du har kjøpt er en fullstendig pakke med all programvare ferdig installert. Du må med andre ord finne en produsent som har en EULA med det punktet du ber om for å få refusjon for kun programvare. Om FS har en slik EULA vil det i så fall være riktig produsent for deg.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Hvis du ikke godtar disse betingelsene er din eneste rettighet å returnere hele det ubrukte produktet (maskinvare og programvare) innen 14 dager for en refusjon i henhold til reglene for refusjon på kjøpsstedet.

Det levnes ikke mye tvil i EULAen om at programvare og maskinvare selges som ett produkt. EULA omfatter all installert programvare.

Det gis, som du ser, ikke noen mulighet i EULAen til å returnere kun programvare, siden det du har kjøpt er en fullstendig pakke med all programvare ferdig installert. Du må med andre ord finne en produsent som har en EULA med det punktet du ber om for å få refusjon for kun programvare. Om FS har en slik EULA vil det i så fall være riktig produsent for deg.

Hvilken EULA er det? Den vanlige EULAen sier nemmelig:

VIKTIG – LES DETTE NØYE: Denne lisensavtalen for sluttbrukere ("LISENSAVTALEN") er en rettslig bindende avtale mellom Dem (fysisk eller juridisk person) og Microsoft Corporation for det Microsoft-programvareproduktet som er angitt ovenfor, som omfatter programvare og som også kan omfatte tilhørende medier, trykt materiale, "online" eller elektronisk dokumentasjon og Internett-baserte tjenester ("Produktet"). Et tillegg til denne LISENSAVTALEN kan følge med Produktet. VED Å INSTALLERE, KOPIERE ELLER PÅ ANNEN MÅTE BRUKE DETTE PRODUKTET AKSEPTERER DE Å VÆRE BUNDET AV VILKÅRENE I DENNE LISENSAVTALEN. HVIS DE IKKE AKSEPTERER VILKÅRENE I DENNE LISENSAVTALEN, HAR DE IKKE RETT TIL Å INSTALLERE ELLER BRUKE PRODUKTET, MEN KAN I STEDET RETURNERE DET TIL KJØPESTEDET FOR Å FÅ KJØPESUMMEN REFUNDERT.

Dette er altså en avtale og DET viser tilbake til LISENSAVTALEN som er bindene for kjøper og Microsoft-programvareproduktet. Hvis du ikke godtar programvareproduktetet kan du altså levere tilbake dette og på refundert penger for dette. Det står ingenting om maskinvare i den lisensen.

Det kan godt være at enkelte OEM-produsenter har redigert denne teksten, men den lisensen får man altså ikke mulighet for å studere før man har kjøpt produktet.

Windows kan på ingen måte kasses en tilleggsytelse, da det er en naturlig sammenheng mellom ytelsene.

Hvilken naturlige sammenheng er det?

Endret av CAT0
Lenke til kommentar
Windows kan på ingen måte kasses en tilleggsytelse, da det er en naturlig sammenheng mellom ytelsene.

Herregud, er det mulig å være mer vanskelig ?

Bruker du ofte en pc uten operativsystem? Tipper du bruker det like ofte som du bruker dekk på bilen.

Vil du ikke ha Windows, slett det og legg inn det du vil. Vil du ikke ha dekk på bilen, skru de av. Vil du ikke ha fjernkontroll til tv'en, kast den. Vil du ikke ha to rambrikker, skru ut den ene.

Men ikke kom å klag til selger siden du faktisk var klar over det før du kjøpte produktet!

Vil du kjøpe pc uten windows, kjøp den for all del uten windows! Ikke kjøp den med og syt etterpå!

Lenke til kommentar
Hvilken EULA er det? Den vanlige EULAen sier nemmelig:
VIKTIG – LES DETTE NØYE: Denne lisensavtalen for sluttbrukere ("LISENSAVTALEN") er en rettslig bindende avtale mellom Dem (fysisk eller juridisk person) og Microsoft Corporation for det Microsoft-programvareproduktet som er angitt ovenfor, som omfatter programvare og som også kan omfatte tilhørende medier, trykt materiale, "online" eller elektronisk dokumentasjon og Internett-baserte tjenester ("Produktet"). Et tillegg til denne LISENSAVTALEN kan følge med Produktet. VED Å INSTALLERE, KOPIERE ELLER PÅ ANNEN MÅTE BRUKE DETTE PRODUKTET AKSEPTERER DE Å VÆRE BUNDET AV VILKÅRENE I DENNE LISENSAVTALEN. HVIS DE IKKE AKSEPTERER VILKÅRENE I DENNE LISENSAVTALEN, HAR DE IKKE RETT TIL Å INSTALLERE ELLER BRUKE PRODUKTET, MEN KAN I STEDET RETURNERE DET TIL KJØPESTEDET FOR Å FÅ KJØPESUMMEN REFUNDERT.

Dette er altså en avtale og DET viser tilbake til LISENSAVTALEN som er bindene for kjøper og Microsoft-programvareproduktet. Hvis du ikke godtar programvareproduktetet kan du altså levere tilbake dette og på refundert penger for dette. Det står ingenting om maskinvare i den lisensen. Det kan godt være at enkelte OEM-produsenter har redigert denne teksten, men den lisensen får man altså ikke mulighet for å studere før man har kjøpt produktet.

Når du kjøper en maskin med Windows brukes det som oftest ikke den lisensavtalen du viser til. Det brukes avtaler likende den TEE viste til. Du kan med andre ord se bort fra det du nettopp skrev. Det gjelder kun for OEM-versjonen i løssalg, og da får du penger igjen for kun programvaren. Ved kjøp av en maskin med Windows vises det helt klart og tydelig til at du må returnere hele produktet. Det at du ikke får lest dette før du kjøper maskinen har absolutt ingen betydning da du uansett får returnere hele produktet dersom du ikke godtar avtalen. Avtalen åpner da ikke for at du får beholde kun maskinen og får refundert pengene for OSet. Hvor mye tydeligere trenger du at det skal bli? Nå har jeg nettopp kommentert OEM-EULAen for løssalg, og TEE viste så fremragende til FJs lisensvilkår.

Nå må du virkelig skjerpe deg. Se hva Osse-Mon nettopp siterte fra lovverket. Tilgift er ikke lovlig i Norge. Windows er ikke en tilgift da det har en naturlig sammenheng med produket. En engangsgrill sammen med en maskin ville ikke vært lovlig da det hadde vært en tilgift.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Det kan godt være at enkelte OEM-produsenter har redigert denne teksten, men den lisensen får man altså ikke mulighet for å studere før man har kjøpt produktet.

Alle OEM-produsenter har redigert EULAen til å passe deres produkt. At du ikke får lest den før du har kjøpt produktet er grunnen til at du får muligheten til å returnere det. Og det er faktisk ikke en lovpålagt rett du har engang, med mindre du kjøper på en slik måte at du får angrerett.

Men nå har du vel egentlig vist at du ikke er ute etter noe som helst annet enn ren poengløs kverulering når du faktisk presterer å si at det ikke er noen naturlig sammenheng mellom en PC og et operativsystem.

Lenke til kommentar
Om du tar deg bryet med å lese den samme lovteksen, sitert av meg for noen poster siden, vil du oppdage at tilgift gjelder ting som ikke har en naturlig sammenheng. OS på en maskin er like nødvendig som hjul på en bil.

Kjøp en bil, få en gassgrill er derimot en tilgift.

Jeg er enig med deg at et operativsystem er nødvendig for å kjøre en maskin, men windows er ikke nødvendig.

Hvis en maskinvarepakke blir dyrere uten et bestemt operativsystem så vil det si at prisen på operativsystemet blir satt unaturlig lavt (null- eller negativt salg). Dette med den hensikt å låse inn forbrukere til en leverandør og muligheten for å tjene penger på salg av andre produkter som er påkrevd for videre bruk av operativsystemet. Dette være seg antivirusløsninger eller programvareløsninger. Ja, jeg vet at det finnes alternativer som er gratis til begge, men poenget mitt er at en forbruker som har et operativsystem fra en leverandør er mer tilbøyelig til å velge en kontorpakke fra nevnte leverandøren da det er gitt et inntrykk av at disse "hører sammen".

Edit: Typo

Edit2: Utdyping

Endret av BlueEAGLE
Lenke til kommentar
Da kommer man inn på dette med subsidiering. Da blir ditt eksempel det samme som hva teleoperatørene gjør med abonnoment og telefon-subsidiering.

Ja, det har du rett i, men da er det alltid mulig å få samme telefonen uten operatørlås og subsidiering. Jeg har ikke sett noen maskinvarepakker solgt i butikk oppgi pris med og uten windows. Nå er det heller ikke sikkert at det er tilfellet det jeyhu påstår.

Når det gjelder subsidiering av telefoner så skriver forbrukerrådet at

Forbrukerrådet mener at dersom telefonen er låst til en operatør, må forbrukerne ha en tilsvarende fordel, som for eksempel subsidiering av telefonen. Det skal være mulig å låse opp telefonen på en enkel måte når bindingstiden er ute.

Dette kan ikke sammenliknes med en eventuell subsidiering fra Microsoft til PC-leverandører da Windows ikke kan ansees som en tjeneste men et produkt og hvorvidt man noen gang har en fordel av å bruke windows er åpent for diskusjon. Dog en annen diskusjon enn denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...