Gå til innhold

Autofokus på HDkamera


Anbefalte innlegg

Tenker å kjøpe nytt videokamera (max 10000.-)

Har drevet litt med forskjellige SD-kamera, og det som slår meg er hvor variabel autofokus det er på mange.

Låner et HDD kamera nå, Sony DCR-SR32E. (Pris rundt 3500.-)

Synes autofokusen er dårlig på dette. Må bruke spotfokusen. Det hjelper litt, men den leter veldig. Fokusen pulserer veldig på korte avstander (vises best på korte avstander), og det har vært noenlunde ok lys. (midt på dagen, stue, store vinduer)

 

Har mye erfaring med SD. Null erfaring med HD.

Spørsmålet (og grunnen til denne tråden) er:

Ser for meg at fokusfeil vises enda bedre på HD.

Større CCD - liten dybdeskarphet - enda høyere krav til akkurat fokus.

Hvordan er deres erfaringer med autofokus på de forskjellige hd-kameraene

Det som for tiden er nærmest innkjøp er Canon HV-30, men trenger absolutt ikke tape, så

Canon HF-10 er også aktuell. Noen bra Sony kamera også?

Hvordan er deres erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Har akkurat kjøpt meg et Sony HDR-SR11E (harddisk) hos Elkjøp. Pris der 8450,-.

Har fått testet det i 2 dager og er rimelig godt fornøyd. Autofokusen fungerer i de fleste tilfeller, men får av og til problemer dersom en flytter raskt på kameraet, men tar seg fort inn igjen. Er i allefall mye bedre en mitt 5 å gammle Canon MVX150i. Lysfølsomheten er også mye bedre enn på mitt gammle kamera. Tok en test ved å filme med begge kameraene i litt dårlig lys, la sekvensene (10sek. pr. sekvens) etter hverandre i Vegas og rendret det til vanlig DVD (720x576). Da fikk jeg virkelig se hvor stor forskjell det var.

Har heller ingen problemer med HD i Vegas, da Vegas leser filene direkte fra kameraet uten problemer. Tok også en test med å ta 30 sek. med AVCHD film uten avanserte overganger og rendret det til full HD (Blu-ray 1920x1080-50i, 25 Mbps video stream) i Vegas.

Dette tok litt over 2 minutter, så en må ha god tid.

Pc'en jeg er en Core 2 Duo (6600)2,4GHz med 2GB Ram og et Nvidia Geforce 8800GT skjermkort med 512MB Ram.

Lenke til kommentar
Dette er et bra HD kamera

 

Ja HF-10 frister. Likte den shotgun-micen som kunne festes på det.

 

 

Jeg ser for meg at tidsbruken er noen lunde lik på hdv og avchd. Mulig jeg misforstår litt, men jeg ser for meg at det er greiere å capture fra tape, enn at ting går i sirup under redigeringsprossessen pga avansert codec.

 

Er litt vant med at ting tar tid fra tape.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...