Gå til innhold

Bør jeg vurdere tilskudd?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en gutt på 15, snart 16, som driver med fotball 2 ganger i uka. Jeg anser meg selv som ganske godt trent, fordi jeg har drevet meget aktivt med friidrett i mange år, selv om jeg nå har sluttet. Før har jeg trent mye kondis, men har funnet ut at jeg er rimelig pinglete (lite muskler altså), så ved siden av fotballen trener jeg styrke hjemme fire-fem ganger i uka. Jeg har merket at jeg har blitt litt større på de ca. to månedene jeg har holdt på, men framgangen er ikke superstor.. Noe av grunnen er kanskje at jeg kunne presset meg enda hardere, men jeg tror kanskje at kostholdet mitt kunne vært bedre også. Derfor lurer jeg på om det er noe poeng i å begynne med tilskudd (proteinshake osv.) for en gutt på 15 år...

 

PS. Hvis det er interessant så veier jeg ca. 65 kilo og er omtrent 180 høy.

 

På forhånd takk ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette inlegget ble slettet av MEG

 

Grunnet at det ikke er skrevet av meg, men en annen som har brukt mitt navn/passord.

 

Dette er nå enderet å jeg håper det ikke er flere av disse "feilpostene" på Diskusjon.no (skulle det være noen, send meg en mld)

Endret av kterjesen
Lenke til kommentar

@kterjesen: Kommer ikke til å skrive så veldig mye, fordi det du sier er så idiotisk som det kan bli.

 

Du har rett i at kroppen ikke klarer å ta opp proteinene i rå egg like bra som i kokte, men utover det.... :roll: Hvordan du kommer frem til målestokkene dine, og akkurat "2 egg".... bah..

 

Videre anbefaler du cola og saft på trening... hva faen?

 

Hva i f. mener du med en "bestemt" mengde? Er du en av de som mener at kroppen kun kan ta opp "30 gram protein om gangen" elns?

 

Dette er et av de dummeste mest idiotiske innleggene jeg har lest på laaange tider, og jeg foreslår at hvis du ikke har håndfaste rapporter/forskning og vise til, slutter du å spre denne informasjonen rundt på nettet.

 

(Og nei, jeg trenger ikke motbevise deg gjennom kilder. 1) det gidder jeg ikke. 2) det gidder jeg ikke, 3) det gidder jeg ikke, og 4) "alle" som kan noe vil si at du snakker tull)

 

Med alt det sagt, er jeg enig i at proteintilskudd kanskje ikke er det lureste for trådstarter, da han trolig ikke har helt kontrollen over kostholdet sitt basert på hvordan han skriver. :)

 

 

Edit.

 

"Tidligere PT" bør skalle hodet i en murvegg.

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

Det finnes pro bodybuildere som spiser 1-2 måltider om dagen. Og de er ikke akkurat små. Så at kroppen ikke klarer å ta opp mer enn 30g pr måltid er bullshit.

 

Det med kosttilskudd kan være bra om du har økonomi til det. Generelt gir kostilskudd en form for motivasjon, i hvertfall for meg. Jeg tror det gjør meg sunnere, sterkere sprekere osv(som igjen er bra psykisk for treninga. Men så kan komme smell i ansiktet igjen om du ikke har tilgang på preperatene og tror ikke du klarer ting å tang uten det)

 

Jeg begynte med kreatin, proteinpulver og carbofuel med engang når jeg starta å trene. hadde jeg ikke gjort det så hadde jeg nok ikke hatt noe fremgang i det hele tatt ,får jeg hadde ikke peiling på kosthold den tiden.

Lenke til kommentar

Tilskudd er nettopp det navnet tilsier, "tilskudd": Vanlig mat er så godt som alltid å foretrekke, men strekker ikke alltid til. Dessuten kan raskt opptakelig protein rett etter trneing være veldig greit (les: tilskudd). Ville imidlertid satt opp et skikkelig kosthold først, og kjørt gjennom dette hver eneste dag i en god del uker fremover, for å se om jeg klarte å holde meg til det. Kjøp kostilskudd etter dette.

Lenke til kommentar

Selvom stian89 argumenterte mot deg så måtte jeg nesten kommentere her jeg og...

 

Hei igjen!

Dette er absolutt ikke noe fasitt, men jeg vil IKKE anbefale proteintilskudd.

Spis eller et til 2 eg om dagen IKKE RÅ, men kokt på vanlig måte (ei helle stekt da mya av proteinene "forsvinner" under steking/sterk varme). Ellers er det enkelt å greit, spis frokost, lunsj, middag OG kvelds. (ja mange måltider ikke så mye til hvert).

Det beste for kroppen når det gjelder proteiner, er å få i seg det dobbelte av vekta di (i gram). Altså, veier du 75 kg så skal du helst ha i deg 150g proteiner hver dag. Ett egg på 100 gram inneholder 10,9g proteiner, jeg sier ikke mer.

 

Her vet jeg at mange er uenig med meg, og jeg husker ikke hvor jeg leste det (desverre ingen ref. altså), men det sies at kroppen opptar en "bestemt" mengde proteiner og resten skilles ut i urinen. (også sagt av min tidl PT/lege ved SUS). MAO vil det si INGEN NYTTE I PROTEIN SHAKE. jeg har aldrig tatt noen form for kost tilskudd, men er en god del sprekere enn mange andre som tar/har tatt dette

Jeg håper for din skyld at du forveksler kreatin med protein her, det å slenge ut noe så idiotisk er bare helt på jordet. Jeg ville også satt sterke tvil til din tidligere lege.

 

Det jeg anbefaler er som sagt måltder (send meg evt mail så kan du få et eksempel for en dag - [email protected])

I tillegg frukt mellom måltidenetrening, trening som du ønsker (minst 3 x pr uke) og gjerne saft på trening (går også med blanding av Cola og vann)

Greit nok, proteiner tatt inn via mat er bedre for kroppen enn shaker., men shaker er billigere og raskere.

Saft og cola...? Er det innlegget her egentlig en spøk eller?

 

Men til trådstarter; viss treningen din bare er hjemme med frivekter så vet jeg ikke om du burde ta så mye tilskudd. Du burde heller komme deg på treningsstudio og starte opp med protein og kreatin :) kreatin hjelper musklene å ta opp vann (du burde drikke 3 liter vann daglig). Du kan ta 30g protein før trening, og 60g etter trening, kreatinet burde du ta en 5-10g av hver dag (du kan også ta protein til måltider som har lavt proteininnhold). ZMA før leggetid på tom mage er også til å anbefale! Gir deg mye bedre hvile og øker testosteron nivået ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...