Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. jeg har "programmert" en stund nå med delphi og tenkte jeg skulle hoppe over til C# eller C++ . da tenker jeg mest på ytelse.

 

Er det mulig å lage spill i C#, jeg har hørt at det lagger noe fryktelig og at det ikke er beregnet for slikt.

 

Jeg har ingen planer å lage spill den første timen jeg ser på det men da tenker jeg langsiktig. Så . er det egentlig noe forskjelll ytelsesmessig?

 

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

C# har en del aspekter ved seg som gjør det faktisk veldig godt egnet til spillutvikling. Det lager mer en rask nok kode, og det er enkelt å inkludere annen C kode.

 

Den største mangelen med C# derimot, er mangelen på et skikkelig fysikkbibliotek.

Du har Newton.NET (som er en .NET wrapper av open source motoren Newton) men jeg har ikke satt meg veldig inn i dette.

Jeg sitter og håper noen skriver en .NET wrapper for PhysX, eller om jeg skal skrive en selv... grunnen til at jeg har drøyd dette er fordi jeg vil bryte ved selve prinsippet med spillmotoren min ved å implementere PhysX gjennom en C++ wrapper (som var at alt skulle skrives i C#)

Men kanskje jeg ikke skal være så pragmatisk, og kanskje bare legge det med...

 

edit: begynte å jobbe på en PhysX wrapper i C++/CLI nå.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Jeg så det :thumbup:.

 

Ønsker deg lykke til :thumbup: .

 

Jeg tror at jeg går for C# til jeg nokk en gang gir opp.

 

Har dere noen navn på "NYE" toturials/bøker som faktisk er bra. Har lest / Sett på et par nå, men de var ikke akkuratt lærerike..

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Er det xna dere bruker eller? Hørte no rykter om at havok skulle bli gratis (for ikkekommersiell bruk) og at det utvikles en versjon for xna av den. XnaHavok. Åsså har man vel Farseer for 2d spill. BulletX er vel en annen?

 

http://code.google.com/p/physxdotnet/ - disse folka driver visst å lager en wrapper til physx.

 

Xna har vel egentlig kommet ganske langt på kort tid. Blir spennende å se hvor de er om 2-3 år.

Lenke til kommentar

XNA er ganske fancy, har desverre ikke brukt det så mye, testet det litt en periode, men det er veldig upraktisk at det kun er for Visual C# Express, og ikke "funker" i Visual Studio :S

 

Endorphin er også ganske fancy, veldig stilig den videoen med indiana jones.

 

på en sidenotis så fungerer nesten PhysX i Glorg nå, men jeg må bare finne ut av hvordan jeg skal mekke static actors (kan ikke lage en static actors uten definerte shapes av en eller annen grunn)

Og har ikke så veldig lyst til å lage en wrapper klasse for ShapeDesc greien... er så mye ekstra jobb...

Lenke til kommentar

fra wikipedia

 

XNA Game Studio 2.0, the most recent version of XNA Game Studio, was released on December 13, 2007. [10] XNA Game Studio 2.0 _features the ability to be used with all versions of Visual Studio 2005_, a networking API using Xbox Live on both Windows and Xbox 360 and better device handling. [11] This version of the software is available for students to download free of charge as part of Microsoft's DreamSpark program. It is also available to download for free on the XNA Creator Club website.

 

 

fra Xna versjon 2 trenger man ikke bruke c# express, men man må jo bruke 2005 versjon av studio da.

 

@Dryper: Jeg vil anbefale deg til å undersøke Xna. Da bruker du c# og kan skrive spill for både pc og xbox 360. Denne plattformen har vært i utvikling over et par år nå og det virker som om det er noe microsoft satser ganske mye på. Det pågår forresten en ganske seriøst konkurranse nå hvor du kan delta og vinne opptil $40000.

 

http://www.dreambuildplay.com/main/default.aspx

 

http://creators.xna.com/ - Her er linken for å lære mer om xna.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
fra wikipedia

 

XNA Game Studio 2.0, the most recent version of XNA Game Studio, was released on December 13, 2007. [10] XNA Game Studio 2.0 _features the ability to be used with all versions of Visual Studio 2005_, a networking API using Xbox Live on both Windows and Xbox 360 and better device handling. [11] This version of the software is available for students to download free of charge as part of Microsoft's DreamSpark program. It is also available to download for free on the XNA Creator Club website.

 

 

fra Xna versjon 2 trenger man ikke bruke c# express, men man må jo bruke 2005 versjon av studio da.

 

@Dryper: Jeg vil anbefale deg til å undersøke Xna. Da bruker du c# og kan skrive spill for både pc og xbox 360. Denne plattformen har vært i utvikling over et par år nå og det virker som om det er noe microsoft satser ganske mye på. Det pågår forresten en ganske seriøst konkurranse nå hvor du kan delta og vinne opptil $40000.

 

http://www.dreambuildplay.com/main/default.aspx

 

http://creators.xna.com/ - Her er linken for å lære mer om xna.

 

Lykke til.

 

Vet ikke helt om den var til meg, men jeg spurte strengt talt etter C# totural for å lære meg dette,

 

Jeg og en kompis skal til å lære oss nå, men vi vill ha en skikkelig bok å følge etter..

 

Så jeg spørr igjen.. vet noen om en Opplærings BOK til C#?

 

Takker for svar igjen :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...