Gå til innhold

Kort guide til nåværende MP3 spillere

Gjest Slettet+89234341

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+89234341

Mange tråder der slik info går om igjen og om igjen, så her er en kort guide til nåværende mp3 spillere. Dette er ment for at folk skal få en rask oversikt over hva som finnes, detaljerte opplysninger og annen bitching kan tas for seg selv når valgene er begrenset litt mer av denne listen.

Mikrospillere

Spillere som er veldig små, liten skjerm, gode til trening etc eller hvis du rett og slett liker spilelre som tar liten plass

-Sansa Clip - regnes som den beste i klassen. Radio, opp til 4GB, god lyd, relativt billig, 15 timer batteri, standard USB

-Creative Zen Stone - Finnes med og uten skjerm, opp til 4GB. Ny versjon ute med høyttaler. Skjermversjon har stoppeklokke, radop

-Sansa Express - pinne-spiller med innebygd USB, utvidelesport i form av microSD

-Creative MuVo T200 - pinnespiller, fargeskjerm, innebyg USB plugg

-iPod Shuffle - dyr, ingen skjerm, men veldig stilmessig og veldig liten

-Samsung S2 "pebble" - ingen skjerm, men billig og en del funksjoner som dog er vanskelig å holde styr på da den bruker LED blink koder for indikasjon

Minispillere

Litt større enn mikrospillere, men på tross av videostøtte er ikke det mye av fokuset og kan derfor ikke klassifiseres i medium-klassen

-Cowon iAudio 7 - 60 timer batteri, god lydformatstøtte inkludert FLAC og vorbis. opp til 16gb

-Sony S610 - 35 timer batteri, videostøtte på 240x320 skjerm men kun 1.8". Radio. opp til 8gb

-Sansa Fuze - god lyd, utvidbar med microSDHC. opp til 8gb innebygd

-Creative Mozaic - innebygd høyttaløer, ellers helt middelmådig på alle funksjoner

-Samsung T10 - jevnt over grei spiller med bluetooth som også støtter å bruke spilleren som handsfree for mobil

Medium spillere

Spillere med ca 2.5"+- skjerm, video, flashminne

-Creative Zen - 2.5" skjerm, video, flashminne opp til 32GB med SDHC kortspor, billig. Sliter med White Screen of Death problemer på gamle firmwares og dårlig integrering av SD kort innhold

-Samsung P2 - 3" touchskjerm, 272x480 oppløsning, spill, bluetooth. opp til 16GB. Gode firmwareoppdateringer. Egne themes

-Cowon D2 - 2.5" skjerm, opp til 16GB, SDHC kortspor med full integrering. Touchskjerm. Støtte for de flest lydformater inkludert FLAC og vorbis. God batteritid, god lydkvalitet

-Sony A820 - 2.4" skjerm, 35 timer batteri, bluetooth, super lydkvalitet, opp til 16GB

-iPod Nano - 2" skjerm, videostøtte. Veldig liten og tynn, god brukervennlighet. mye ekstrautstyr finnes. opp til 8GB

-iriver clix2 - 2.2" crisp AMOLED screen, D click system (knapper sitter i skjermrammen). opp til 8gb

-Sansa View - 2.5", utvidbar med microSDHC, opp til 32GB innebyg minne

-iPod touch - 3.5" 320x480 multitouchskjerm. wifi med youtube-avspiller og nettleser, mail/vær/google maps kan kjøpes (om det ikke er ferdig installert). itunes musikkbutikk over wifi. kan hackes. opp til 32GB. laber lydkvalitet motfor toppspillerne

Medium harddiskspillere

Spillere som egentlig hører til i kategorien over, men som har høykapasitets harddisker motfor flashminne. Disse spillerne er på vei ut, og gamle utgåtte modeller som eks Zen Vision M listes ikke

-iPod Classic - opp til 160GB, 2.5" skjerm

-Microsoft Zune - ikke offisielt i Norge enda, opp til 80GB (120 snart), 3" skjerm

Store spillere

Såkalte full-PMPer (portable media players). Store skjermer, god videostøtte

-Archos 605 wifi - 4.3" skjerm, finnes i flash versjon 4gb og med harddisk opp til 160gb. wifi. 800x480 oppløsning, touchskjerm, nettleser og kodekpakekr for video koster ekstra. GPS pakke kommer

-Cowon A3 - 4.3" skjerm, spiller stort sett alt av formater, 800x480 oppløsning, opp til 60GB.

-Cowon Q5W - 5" skjerm, 800x480 oppløsning. Kjører windows CE 5. GPS pakke finnes. Dyr

-Creative Zen Vision W - 4.3", compact flash ekpansjonsspor

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341
Noen grunn til at du har utelatt f.eks. iPod Shuffle? Den er kanskje utdatert den, ja...!

nah glemte den :p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Du nevner White Screen of Death på Creative Zen. Det er et problem med eldre firmwares, men det er såvidt jeg vet ikke noe problem med nyere firmwares. Jeg foreslår derfor at du fjerner dette. Du får heller legge til "begrenset støtte for ulike videoformater" eller noe sånt hvis du absolutt må ha ett eller annet å utsette på den.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Lurer på om det er noe mulighet for å lade opp Creative Zen(den med 2.5" og videoavspilling o.s.v.) uten bruk av USB fra pcen? Hadde en Zen før, og brukte da en lader til PSP for å lade opp den uten bruk av pcen. Skal på en ferietur til et sted uten pc og bare strøm så skulle hatt noe som kunne lade den opp.

Spillern har bare mikrofon-inngang og en vanlig USB-inngang(den delen som ikke går til pcen).

Lenke til kommentar
kjøp en helt standard USB vegglader, de har det på clas ohlson, elkjøp etc etc etc

Creative Zen lader ikke alltid optimalt med ikke-originale USB-ladere. Jeg har hørt to forklaringer på dette, er ikke sikker på hvilken som er mest riktig:

- Zen trenger aktiv datalinje (koblet til PC) for å lade opp.

- Zen trenger en sterkere strøm enn det som er lagt til grunn i USB-spesifikasjonen, og vil derfor ikke fungere med ladere som følger USB-spesifikasjonen "slavisk".

Selv mistenker jeg at det er den siste, da jeg opplevde at Zen'en ikke ladet opp med en standard USB-hub selv om den var koblet til PC-en.

Uansett, vil du være på den sikre siden anbefaler jeg deg å kjøpe den originale Creative-laderen, den koster vel 200-300 kr. Den jeg kjøpte hadde med utskiftbare kontaktpunkter så du kunne plugge inn hvor som helst i verden, da sparer du også pengene til adapter hos Clasern hvis du skal til utlandet.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Piss at du trenger orginal creative. Dealextreme sine 20 kroners ladere er på 1000mah så om det har noe med strøm å gjøre at den ikke lader optimalt så skal den fungere 232%

forøvrig har jeg mer tro på den andre forklaringen da elektronikk stort sett lader sammef hva slags mah styrke du stapper den inni, den lader bare saktere. da må creative ha puttet inn noe busemekk for å forhindre det. og den bruker ikke mer enn normalt antall volt for å lade da det krever en oppskaleringschip på ledningen ala det som sitetr på nokia ca-100 USB ladere, og zen leveres med normal USB kabel

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar
Piss at du trenger orginal creative. Dealextreme sine 20 kroners ladere er på 1000mah så om det har noe med strøm å gjøre at den ikke lader optimalt så skal den fungere 232%

forøvrig har jeg mer tro på den andre forklaringen da elektronikk stort sett lader sammef hva slags mah styrke du stapper den inni, den lader bare saktere. da må creative ha puttet inn noe busemekk for å forhindre det. og den bruker ikke mer enn normalt antall volt for å lade da det krever en oppskaleringschip på ledningen ala det som sitetr på nokia ca-100 USB ladere, og zen leveres med normal USB kabel

Merk at det var strøm, ikke spenning jeg snakker om. Det er altså ikke noe behov for noen slags oppskalering.

Poenget er at jeg ikke vet eller kan gå god for at den fungerer med lader x eller y, så lenge jeg ikke kan påpeke den nøyaktige årsaken til problemet eller kjenner disse laderne. Hvis noen har lyst til å bruke tid og/eller penger på å "eksperimentere" med ulike ladere og gi tilbakemelding på hvorvidt de fungerer eller ikke, så værsågod, jeg er lutter øre.

Jeg kan iallefall melde fra om at den ikke fungerer med billige asiatiske USB-hubs med egen strømforsyning, antagelig på grunn av krav til strømforbruk.

EDIT: Her er en mulig løsning jeg fant på et annet forum. Merk at det gjelder for Zen V, jeg vet ikke helt om det gjelder også for Zen-en vi snakker om her.

I have already modded a standard 5volt power supply to charge my Zen V Plus. Creative will tell you not to do this but that's only so they can sell you one of theirs at thirty odd quid a throw for a £10 supply.

USB protocols (www.usb.org) require any device connected to a USB host (your PC) to signal to the host how fast the device is capable of taking data. This is done by pulling up the voltage on one or other of the data lines via a fixed resistor. The USB host has contradictory pullDOWN resistors to enable a volatge distinction to be made - these are the resistors that the Creative supply mimics to enable the player to think it's connected to a host.

It is a simple case of connecting (at the supply end) a 15k ohm resistor to each of the data lines (D+ and D-) and grounding the other end of each resistor to the 0v line. The USB standard colouring for cabling is Red +5v, Black 0v, White and Green D+ and D-. Connect a resistor to each of the data lines and ground the other end. The player then thinks it's connected to a USB host and accepts charge.

I had a standard 5v supply lying around which i took apart and attached the resistors to the existing circuit board to make life easy. I removed the existing power cable and substituted it with half a mini-USB to USB cable (with the USB end chopped off obviously), attached the red wire to the +5v connection, the black wire and one end of each of the two resistors to the ground (0v) connection, and the other ends of each of the resistors to the white and green wires (data lines), then insulated everything in sight and put it back together. Job done.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet+89234341

Ingen som har øyer til å se at den er her uansett, og poster i vei unødvendige emner i forumet. Da er det liten vits i å bruke tid på det

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Synd den ikke er oppdatert bedre, ellers skulle den vært pinned.

Jeg prøver å få en oversikt over mp3 spiller markedet, da jeg har behov for ny spiller.

Men ønsker ikke å lage enda en tråd med "hvilken spiller bør jeg kjøpe".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Den var pinned, ba om å få den fjernet fra toppen da folk ikke brukte den og jeg derfor ikke gadd å oppdatere den. Please let it die, les den nye stickyen om hva slags spesifikasjoner du bær inkludere i en "hvilken spiller" tråd og lag en :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...