oladunken Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Jeg har et eldre EOS som ble kjøpt tidlig på 90-tallet. Det heter EOS 630 eller EOS600 (jeg kjøpte det utenfor Europa så jeg husker ikke hvilken av disse som var det europeiske navnet). Nå ønsker jeg å kjøpe nytt digitalt speilrefleks. Har sett på EOS 450D. Skal til New York i Juli/August og ønsker å kjøpe der borte. Så har jeg noen spørsmål rundt dette: 1) Jeg har 2 linser (35-70 og 100-300mm) til min gamle EOS. Disse er originallinser med autofokus. Vil disse passe på de digital EOS som f.eks. 450D? 2) Er det penger å få ved å selge mitt pent brukte gamle EOS. Evt steder å selge dette og forventet pris med eller uten linser avhengig av svar i 1)? 3) Antar B&H video er et godt sted å kjøpe i New York? Svar på ett eller flere av disse spørsmålene hadde vært supert. BH Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 1: Ja de vil fungere, selv om kitoptikken til 450d nok klart er å foretrekke fremfor 35-70. 2: Nei. Verdi anslagsvis kr 100,- 3: Sure is! Lenke til kommentar
oladunken Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2008 1: Ja de vil fungere, selv om kitoptikken til 450d nok klart er å foretrekke fremfor 35-70. 2: Nei. Verdi anslagsvis kr 100,- 3: Sure is! Takk for svar. Kan du (eller andre) utdype dette med "kitoptikken" du nevnte? Er dette like relevant for begge linsene jeg har til min gamle EOS? Ser det finnes pakkeløsninger hos B&H: Link til 450D alternativer hos B&H "Includes Canon EF-S 18-55mm IS Lens " for US$90 ekstra. Så jeg antar at man bør gå for dette avhengig av hva som er svaret på mitt spørsmål her? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 (endret) Kan du (eller andre) utdype dette med "kitoptikken" du nevnte? Kidobjektivet 18-55 mm som følger med 450D er en utgave med IS "antirystelse" må ikke forveksles med den gamle 18-55 mm utgaven uten IS. Digitale amatør/semiproffe kameraer har en redusert "cropet" bildesensor i forhold til "gamle" filmkameraer som har 35mm "sensor" filmstorleken.På 450D så er sensoren cropet med en omregningfakror på X 1.6 Så med kidobjektivet så får du en brennvidde som er 28.8-88 mm det er det vi kaller en normalzoom til digital speilrefleks.På filmkameraer så er "normalbrennvidde" 35mm. Med de gamke objektivene du har så får du. 37-70mm = 56-112mm denne blir for trang som et normalzoom objektiv på digitale speilreflekskameraer. 100-300mm = 160-480mm denne blir en helt greit telezoomobjektiv for å komme nærmere objekter. Da det objektivet med IS som følger med 450D er et veldig bra begynnerobjektiv så er det anbefalt og kjøpe kamera med det inkludert i pakkeprisen. Kan du spesifisere benevnelsen på dine eksisterende objektiver så hadde det vært fint Endret 27. juni 2008 av Nautica Lenke til kommentar
oladunken Skrevet 28. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2008 Kan du (eller andre) utdype dette med "kitoptikken" du nevnte? Kidobjektivet 18-55 mm som følger med 450D er en utgave med IS "antirystelse" må ikke forveksles med den gamle 18-55 mm utgaven uten IS. Digitale amatør/semiproffe kameraer har en redusert "cropet" bildesensor i forhold til "gamle" filmkameraer som har 35mm "sensor" filmstorleken.På 450D så er sensoren cropet med en omregningfakror på X 1.6 Så med kidobjektivet så får du en brennvidde som er 28.8-88 mm det er det vi kaller en normalzoom til digital speilrefleks.På filmkameraer så er "normalbrennvidde" 35mm. Med de gamke objektivene du har så får du. 37-70mm = 56-112mm denne blir for trang som et normalzoom objektiv på digitale speilreflekskameraer. 100-300mm = 160-480mm denne blir en helt greit telezoomobjektiv for å komme nærmere objekter. Da det objektivet med IS som følger med 450D er et veldig bra begynnerobjektiv så er det anbefalt og kjøpe kamera med det inkludert i pakkeprisen. Kan du spesifisere benevnelsen på dine eksisterende objektiver så hadde det vært fint Hei og takk for all hjelp. Jeg har vel ikke akkurat proft utstyr og linsene bærer preg av det selv om de er originale Canon med autofokus. Typebetegnelsen er: 28-70mm(husket feil, var ikke fra 35mm): CANON ZOOM LENS EF 28-70mm 1:3.5-4.5 II 100-300mm: CANON ZOOM LENS EF 100-300mm 1:5.6 Jeg har også en Speedlite 420EZ flash fra den gamle EOS'en. Så om noen kan si meg noe om hvordan dette utstyret vil fungere sammen med f.eks. en EOS 450D så hadde det vært supert. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 (endret) 28-70mm er mer brukervennlig enn 35-70, men det er likevel ingen grunn til å ikke slå til på tilbudet om kitzoom til 99 dollar. Den nye kitzoomen med antishake er ikke bare mer passende til digital speilrefleks med cropsensor, det er også mye bedre. De gamle normalzoomene til Canon er av heller sjaber kvalitet, og med de økte kravene vi har til skarphet i dag så vil du irritere deg over at skarpheten på din gamle normalzoom. For meg er 28mm vidt nok. Det er det videste jeg bruker i dag. Men for den gjennomsnittlige fotograf så er det altfor trangt. Telezoomen kan brukes, men blitsen er så og si ubrukelig. Du kan kun bruke den manuelt, og det er ikke særlig attraktivt i dag. Endret 28. juni 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå