Gå til innhold

Netcom avduker Iphone-prisene


Anbefalte innlegg

For de som får dekket telefonregningen gjennom jobben kan jo iTalk-abonnementene være ganske interessante i allefall.

 

Selv får jeg iPhone 3G 16GB + 12 mnd iTalk Large for ca kr 6100,- i følge mine beregninger, dette dekker da telefonen + alt jeg har av samtaletrafikk, SMS og (forhåpentligvis) alt jeg trenger av dataoverføring. Betaler 890,- for selve telefonen + at jeg kun betaler skatt av mesteparten av telefonregningen som følge av avtalen jeg har med jobben.

 

edit: Fjernet beregninger i forbindelse med andre abo, som følge av en teknisk feil i oversikten over antall samtaler i den måneden jeg baserte de beregningene på.

Endret av Juke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nyhetsbrev fra NetCom:

 

Her kan du kjøpe iPhone i Norge

iPhone kommer for salg 11. juli, og blir tilgjengelig på netcom.no, via NetComs Kundesenter og utvalgte Telebutikken-utsalgssteder i disse byene:

Bergen, Bodø, Drammen, Fredrikstad, Kristiansand, Oslo, Sandnes/Stavanger, Sandvika, Skien, Tromsø, Trondheim, Tønsberg og Ålesund.

 

De har også lagt til en del info for å slå tilbake på pris-reaksjonene:

 

Sammenlign med andre abonnement på telepriser.no

Telepriser.no viser at ingen abonnement i Norge kan matche NetCom iTalk på pris når du legger inkludert forbruk til grunn for sammenligningen. iTalk Small har en månedspris på 399 kroner og inkluderer 100 megabyte, 100 ringeminutter og 100 SMS i måneden. Et slikt forbruk ville kostet 492 kroner med det nest billigste alternativet i Norge. Med iTalk Medium sparer du 230 kroner i forhold til nest billigste alternativ, og med iTalk Large sparer du hele 678 kroner per måned. Se prissammenligningen, og gjør dine egne sammenligninger ved å følge linkene under:

Lenke til kommentar

@josh909:

 

Er vel ikke så mange som har bestridt at abonnementene er fornuftig priset om du har akkurat de bestemte bruksmønsterene, men hvor mange har disse. Hva om du har 200 SMS, 200 min og 2 GB data som bruksmønster. Hva om du svært ofte er steder med Wifi, men ikke NetCom/Telia sine egne soner.

 

Det er så mange forutsetninger, som gjør dette til det stikk motsatte av billig for svært mange av oss.

 

Det ligger også litt for mange begrensinger i selve telefonen, som gjør den lite aktuell for blant annet undertegnede.

Lenke til kommentar

Tiden vil vel vise hvorvidt denne prisingen er et smart trekk av NetCom. Jeg vil gjette på at dette er en avtale som er inngått med Apple for å skaffe operatøren flere kunder, og ikke stor fortjeneste direkte.

 

Dersom dette er tilfellet burde ikke totalprisen for telefonen være mer enn det NetCom må betale Apple, pluss utgiftene for den inkluderte bruken i abonnementene. Altså ville NetCom trolig tape penger på å selge telefonen billigere eller med andre prisplaner.

 

Det er klart det er trist at man ikke alltid har råd til alt man har lyst på, men sånn kommer det vel alltid til å være for de fleste av oss.

 

Selv synes jeg iPhone er jævlig sexy, men ikke nok til at jeg _må_ være blandt de første som får den. Jeg ville heller ha kjøpt noe annet.. HTC f.eks :p (som flere har nevnt)

Lenke til kommentar

en kan mer og mer mistenke at dette er noe som er tilpasset for norske forhold av netcom, etter pålegg fra telisonera om at slik skal det være. muligens etter kontrakt fra apple (som vi jeg har sett før, ønsker å gjøre alt på samme måte internasjonalt som dem gjør det i usa).

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Eg sendte følgande svar på Netcom sin siste epost:

 

"Prisene deres er forferdelig dårlige, og det er derfor samtlige nettaviser også skriver det.

 

Inkludert forbruk er aldri bra for kunden. Prinsippet er at dersom man ikke bruker opp det man betaler for, så har man tapt penger, men viss man bruker mer enn man betaler for så skal man altså betale blodpris for minutter, sms og data. Det er overhode ikke forutsigbarhet. Svindel er et mer nærliggende ord.

 

Viss dere ville tilby gode priser, hvorfor kan dere ikke bare selge med ETT abonnement som har gode priser der man betaler etter forbruk?"

Lenke til kommentar
Det er klart det er trist at man ikke alltid har råd til alt man har lyst på, men sånn kommer det vel alltid til å være for de fleste av oss.

 

Selv synes jeg iPhone er jævlig sexy, men ikke nok til at jeg _må_ være blandt de første som får den. Jeg ville heller ha kjøpt noe annet.. HTC f.eks :p (som flere har nevnt)

 

Joda, greitt at det kan koste å kjøpe den man vil ha, men viss man kjøper iPhone hos Netcom uten å bryte abonnementet så er man jo litt dum(?)

Lenke til kommentar
Joda, greitt at det kan koste å kjøpe den man vil ha, men viss man kjøper iPhone hos Netcom uten å bryte abonnementet så er man jo litt dum(?)

 

Jeg vet ikke. Dersom gjennomsnittsbruken din tilfeldigvis ER 1000/1000/1000, så er jo dealen ganske bra, men.. Ellers får vi vente å se hvilke tilleggstjenester som blir tilgjengelige med iTalk. Såvidt jeg vet er ikke det helt avgjort enda.

Lenke til kommentar
Joda, greitt at det kan koste å kjøpe den man vil ha, men viss man kjøper iPhone hos Netcom uten å bryte abonnementet så er man jo litt dum(?)

 

Jeg vet ikke. Dersom gjennomsnittsbruken din tilfeldigvis ER 1000/1000/1000, så er jo dealen ganske bra, men.. Ellers får vi vente å se hvilke tilleggstjenester som blir tilgjengelige med iTalk. Såvidt jeg vet er ikke det helt avgjort enda.

 

Det er jo sant det, men eg trur kanskje 1 av 100 000 har et slik gjennomsnittsforbruk. Eg bruker mobil både i jobb og ellers, men det er veldig lenge siden eg hadde meir enn 200,- / mnd i mobilbruk, og 90% av døgnet har eg et wifi-nett i nærheten som er gratis, så å plutselig betale 399,- eller (grøss) 1099,- for å bruke mobil per. måned virker jo veldig....1997.

 

Det er jo forøvrig litt morsomt at et av momenta med den nye iPhonene var at den skulle bli billigere, mens det nå verden over er protestaksjoner mot prisene...

Endret av johnohod
Lenke til kommentar
En ting jeg lurer litt på er hva som skjer hvis jeg kjøper en iPhone, sier opp abb første mnd og ønsker å bruke en annen operatør. Er mobilen da låst til NetCom i ett år, eller kan jeg fritt bruke hva som helst av operatører?

 

Hvis du låser den opp så sier det jo seg selv at den ikke er låst netcom lenger ;)

Når du kjøper deg ut av et abb. så skal netcom(hvis du bestiller netcom abb) gi deg koden til å låse den opp!

Lenke til kommentar

Høres ganske lovende ut. Og hvis VG da har klart å regne rett så kan jeg få meg ny mobil til 4300kr. Og sammen med et abonnement som har fri bruk av data så er jo dette genialt.

 

NetCom kan si hva de vil, men et abonnement som har 1000mb data, 1000 ringeminutter og 1000 sms er latterlig. Ingen bruker 1000 ringeminutter, ingen bruker 1000 sms og jeg kommer lett over 1000mb data. Så abonnementet burde hatt fri bruk av data, 100 ringeminutter og 100 sms og kostet rett rundt 5-600 kr.

Endret av NoWiSee
Lenke til kommentar
Når du har en operatørlåst telefon med f.eks netcom abb og binding igjen så skal netcom gi deg koden til å låse opp telefonen når du kjøper deg ut, så jo.. det sier seg selv! Kjøper du deg ut av et ebb så skal du naturligvis ikke fortsette å være låst til det!

 

Ja, men nå er det altså ikke slik at du er ansvarlig for hva som er naturlig ;p

Lenke til kommentar
Når du har en operatørlåst telefon med f.eks netcom abb og binding igjen så skal netcom gi deg koden til å låse opp telefonen når du kjøper deg ut, så jo.. det sier seg selv! Kjøper du deg ut av et ebb så skal du naturligvis ikke fortsette å være låst til det!

 

Ja, men nå er det altså ikke slik at du er ansvarlig for hva som er naturlig ;p

Jeg er enig i det. Jeg er ganske skeptisk til NetCom frem til jeg har fått bevist at de faktisk ikke låser deg til dem som operatør i 1 år fra du kjøper mobilen.

Lenke til kommentar
Når du har en operatørlåst telefon med f.eks netcom abb og binding igjen så skal netcom gi deg koden til å låse opp telefonen når du kjøper deg ut, så jo.. det sier seg selv! Kjøper du deg ut av et ebb så skal du naturligvis ikke fortsette å være låst til det!

 

Ja, men nå er det altså ikke slik at du er ansvarlig for hva som er naturlig ;p

Jeg er enig i det. Jeg er ganske skeptisk til NetCom frem til jeg har fått bevist at de faktisk ikke låser deg til dem som operatør i 1 år fra du kjøper mobilen.

 

Herregud.. Har du abb med binding nå? Ring til leverandør og si at du vil kjøpe deg ut\avslutte det, da får du en pris på hvor mye det koster(avhengig av hvor lenge du har hatt abb) også fjerner de bindinga og avslutter abb!

Netcom gjorde en feil med min youngtalk for litt siden, ble bytte til fri teks og tilbake, da forsvant bindinga mi.. hadde egentlig 6 måneder igjen! Så ja, man kan kjøpe seg ut!!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...