Gå til innhold

Netcom avduker Iphone-prisene


Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke å lese at iTalk har noen maksimumspris pr dag for data, dvs slik som SurfPort. SurfPort er også beregnet for WAP.

 

Det er også helt ulogisk, da det vil gjøre iTalk Medium og iTalk Large til ikke salgbare produkter. Faktisk virker det som om iTalk ikke lar seg kombinere med noen andre produkter og tjenester som NetCom har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg klarer ikke å lese at iTalk har noen maksimumspris pr dag for data, dvs slik som SurfPort. SurfPort er også beregnet for WAP.

 

Det er også helt ulogisk, da det vil gjøre iTalk Medium og iTalk Large til ikke salgbare produkter. Faktisk virker det som om iTalk ikke lar seg kombinere med noen andre produkter og tjenester som NetCom har.

 

Som nevnt tidligere i tråden står det på Netcom sine websider at makspris per dag for data gjelder ALLE abbonement bortsett fra youngtalk og kontantkort. Det er godt mulig dette endres etter iTalk blir lansert på netcom sine websider, men som sagt, foreløpig står det at det gjelder alle abb. Makspris gjelder da selvfølgelig etter gratistrafikken er brukt opp, akkurat som det også gjelder

 

Hvorfor er ikke Medium og Large salgbare produkter om det er makspris? Bruker man opp de første 100 MB på feks 10 dager det det fortsatt 20dager*20kr = 400 kr igjen om man bruker datatrafikk hver dag selv med tak på datatrafikk, og da er du oppi 100kr mer enn iTalk medium som også har flere ringeminutter og SMS og billigere telefon. Hvorfor ikke det da er salgbart ser ikke jeg.

 

Adressen er her: https://netcom.no/priser/datapriser.html

 

Sitatet er her:

Alle våre abonnement har en standard datapris for bruk av internett (WAP) og annen dataoverføring på mobilen.

 

GPRS / EDGE / 3G (UMTS) / Turbo 3G (HSDPA)

 

Kr/MB

 

Maks. pris per dag

 

 

NetCom abonnement

 

20,-

 

20,-

 

For å legge all tvil til side: (fra mobilen.no, intervju med Netcom)

kke ubegrenset data

Netcom ser heller ikke noe problem med at selskapet ikke tilbyr ubegrenset databruk med noen av abonnementene.

 

- Nei, men vi har satt Large-pakken på hele 1.000 megabyte og du skal være en heftig bruker for å bruke opp dette, sier Vederhus, som ellers kan informere om at de har satt ned prisen på datatrafikk utover det som er inkludert.

 

Megabyteprisen for Iphone-brukerne ligger på 10 kroner, mens maksprisen per døgn fortsatt ligger på 20 kroner.

Endret av rulleguru
Lenke til kommentar

iPod touch koster 2990,- for 16GB og 2290 for 8GB

 

8GB 4180kr - 2290kr = 1800kr

16GB 5080kr - 2990kr = 2090kr

 

Høres egentlig ganske fornuftig ut å betale omtrent 2000 kr for SMS-, 3G-, GPS- kamera- og samtale-funksjonaltitet. Selv om 3G iPhone er den er noe større enn en iPod touch.

 

EDIT:

En ting jeg lurer på er hvordan mobileme vil fungere i Norge, og hvor mye slikt vil koste.

Endret av BeachDumb
Lenke til kommentar

Herregud for en tråd. Kappsutring ispedd en god del jåleri, hverken mer eller mindre.

 

En del her inne hadde hatt godt av å stikke fingeren i jorda og se på hva en iPhone er for noe. Det er mye mer enn en mobiltelefon, mer enn en mp3-spiller, og mer enn hva sannsynligvis mesteperten av dere trenger.

 

Her snakkes det opp, ned og mente om at man ønsker å beholde OneCall, MTU etc. Selvsagt skal dette svi på pungen da. Tror dere virkelig at Apple og Netcom leker butikk? Selge nok gjør de helt sikkert likevel, så sure oppstøt fra dere som faller utenfor målgruppen deres bekymrer neppe nevneverdig.

 

Det er dårlig butikk å kjøpe en Ferrari om man kun skal kjøre i revers. En PS3 er veldig dyr for en som kun skal bruke den til å spille PS2-spill. Man trenger ikke et dyrt skjermkort om man kun skal spille Tetris. Og man trenger ikke iPhone hvis det blir gunstigst å benytte MTU eller OneCall.

 

Nøkkelen ligger i datatrafikk. Mye datatrafikk. Og bruker man ikke mye datatrafikk, når man heller aldri potensialet til en iPhone. Man vil heller aldri få full glede av en iPhone om man bruker det med OneCall eller MTU. Dessverre vil man fortsatt bli sett med en iPhone, noe som virker å være viktigst for en del her inne.

 

Hva de annonserte abonnementene gjelder, syns også jeg de kunne vært bedre. Spesielt med tanke på datatrafikk. Men det er mer et problem med norske mobiloperatører enn disse abonnementene spesielt, fordi de ikke differensierer mellom modembruk og internettbruk på telefonen. Skulle plutselig Netcom selge abonnement med fri datatrafikk, er jeg sikker på at veldig mange iPhone-kunder også ville brukt dette abonnementet i andre telefoner/modem (kan iPhone brukes som modem forresten?). Det skal neppe mange samtidige torrentnedlastinger til før det går utover ytelsen i nettet og gode, betalende kunder vender Netcom ryggen pga at de ikke får hva de betaler for. Ideelt sett burde Netcom (og andre operatører) hatt en ordning på plass som gir de mulighet til å fakturere bruk på telefonen og modembruk hver for seg. Hadde de hatt det, føler jeg meg også overbevist over vi ville ha sett iTalk-varianter med fri datatrafikk.

 

Det snakkes en hel del her inne om Netcoms makspris på 20 kr pr dag. Det stemmer sikkert, men kun hvis man bruker WAP-innstillingene til Netcom. Noe som igjen innebærer at all trafikk skal innom Netcoms proxy-servere å tygges, før de spyttes ut igjen. Erfaringsmessig virker ikke disse proxy-serverne som de er tiltenkt. Bl.a. endres koden til div. nettsider, slik at de ikke vises som de skal etterpå (om de i det hele tatt vises). Utover det, kan man vel heller ikke bruke WAP-innstillinger til e-post, IM etc.

 

Å sammenligne med andre lands priser her i denne tråden blir i beste fall søkt. Ulike ting og tjenester koster vidt forskjellig i ulike markeder. Enkelt og greit. Det blir som å sammenligne huspriser i Oslo med prisene i mer grisgrendte strøk. Eksempelvis tjener en svenske mye mindre enn en nordmann og han betaler i tillegg mer i skatt. Samtidig har han halve boutgifter og billigere mobiltelefoni. Er det Netcoms problem at de er i Norge og i all hovedsak på basere seg på dyr norsk arbeidskraft? Og at de som selger telefonene for Netcom skal tjene bedre og betale mindre for butikklokalene enn hva svenske forselgere gjør?

 

I går var jeg innom en T-Mobile forretning her i California for å kjøpe meg en ny Nokia-lader. 75 kr kostet det meg. Original var den også. Vegg i vegg med T-Mobile butikken var det en klesbutikk. De solgte merkeklær for 20% av norsk pris. Om Netcom er grådige, hva er da norske klesforselgere?

 

Det spøker nok for at jeg blir å kjøpe meg en iPhone selv, men jeg hadde neppe gjort det i Norge. Det hadde blitt for dyrt i mine øyne. Ikke det at jeg ikke hadde hatt råd, men jeg hadde ikke syns det var verdt det. Enkelt og greit, no hard feelings. Det får være opp til hver enkelt og jeg har en mistanke om at Netcom slev med disse prisene kunne solgt langt flere telefoner enn hva de vil klare å levere den første stunden.

Lenke til kommentar

@rulleguru: Ja, men da må du tenke på at du får lastet ned så mye du vil med førstnevnte til 800. Argumentet faller dessuten sammen med mye bruk datatrafikk - og det er faktisk litt morsomt.

 

@knutaj: Jekk deg ned mann. Si meg hva jeg ikke trenger av funksjoner på iPhone 3G. Nøkkelen ligger i datatrafikk? I mine øyne er ikke 1 GB nok når man bruker iPhone OS. Omtrent 90% av programmene benytter internett. YouTube, Safari, Mail, Weather, Stocks, Maps, iTunes & App store. Til og med Photos og Calendar vil bruke båndbredde når jeg registrerer meg på me.com. Så ja, nøkkelen ligger i datatrafikk, men ikke påstå at NetCom har forstått dette med sine iTalk abonnementer. Du snakker videre om taket på 20 MB. Jeg bryr meg virkelig ikke om iTalk får dette eller ikke.

 

Det gunstigste man kan gjøre er å kjøpe seg fri fra iPhone og gå får Smart Talk + Connect Fritid. Da betaler du 200,- i måneden og har ubegrenset bruk av data etter 17.00. Til og med ikke abonnementet til 1099,- kan skilte med ubegrenset bruk noe som er latterlig!

 

Tanken om å diskutere vekk 14 sider med å nedgradere andre er bare kvalmt. Slutt med det!

Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke å lese at iTalk har noen maksimumspris pr dag for data, dvs slik som SurfPort. SurfPort er også beregnet for WAP.

 

Det er også helt ulogisk, da det vil gjøre iTalk Medium og iTalk Large til ikke salgbare produkter. Faktisk virker det som om iTalk ikke lar seg kombinere med noen andre produkter og tjenester som NetCom har.

 

Som nevnt tidligere i tråden står det på Netcom sine websider at makspris per dag for data gjelder ALLE abbonement bortsett fra youngtalk og kontantkort. Det er godt mulig dette endres etter iTalk blir lansert på netcom sine websider, men som sagt, foreløpig står det at det gjelder alle abb. Makspris gjelder da selvfølgelig etter gratistrafikken er brukt opp, akkurat som det også gjelder

 

Hvorfor er ikke Medium og Large salgbare produkter om det er makspris? Bruker man opp de første 100 MB på feks 10 dager det det fortsatt 20dager*20kr = 400 kr igjen om man bruker datatrafikk hver dag selv med tak på datatrafikk, og da er du oppi 100kr mer enn iTalk medium som også har flere ringeminutter og SMS og billigere telefon. Hvorfor ikke det da er salgbart ser ikke jeg.

 

Adressen er her: https://netcom.no/priser/datapriser.html

 

Sitatet er her:

Alle våre abonnement har en standard datapris for bruk av internett (WAP) og annen dataoverføring på mobilen.

 

GPRS / EDGE / 3G (UMTS) / Turbo 3G (HSDPA)

 

Kr/MB

 

Maks. pris per dag

 

 

NetCom abonnement

 

20,-

 

20,-

 

For å legge all tvil til side: (fra mobilen.no, intervju med Netcom)

kke ubegrenset data

Netcom ser heller ikke noe problem med at selskapet ikke tilbyr ubegrenset databruk med noen av abonnementene.

 

- Nei, men vi har satt Large-pakken på hele 1.000 megabyte og du skal være en heftig bruker for å bruke opp dette, sier Vederhus, som ellers kan informere om at de har satt ned prisen på datatrafikk utover det som er inkludert.

 

Megabyteprisen for Iphone-brukerne ligger på 10 kroner, mens maksprisen per døgn fortsatt ligger på 20 kroner.

 

 

OK, jeg skal ikke bestride den. Men faktisk så står argumentet mitt seg, det gjør faktisk nesten iTalk Medium og iTalk Large uaktuelle i svært mange tilfeller, også inklusive telefonpris.

 

Eksempler, dersom du har et bruksmønster med 200 min/200 SMS/ 750 MB på en måned så koster iTalk small 15 222 første år, medium 14 778 og large 14 078. Large lønner seg her grunnet lavere telefonpris, og det samme gjelder medium. Skulle bruken din være 100 min/100 SMS/ 500 MB er årskosnad 12 839 (small) og 13 578 (medium)

 

Men dette regnestykket forutsetter følgende. Nøyaktig lik databruk, ringebruk og antall SMS pr dag og måned. Noe som ikke er en realitet for de fleste. Månedsforskjellen mellom small og larger er 37 kr, dvs såpass (ca 3 %) og variasjoner i reell bruk fra mnd til mnd vil fort snu dette bildet.

 

Jeg skal moderere påstanden om usalgbar noe, men prismodellen er uansett dårlig og vil primært lokke kjøper til å kjøpe et dyrere abb enn reelt bruksmønster vil tilsi. Mitt bruksmønster vil uansett tilsi at small lønner seg.

Lenke til kommentar

Iphone...

 

Lo godt når jeg så på FAQ'en, kan ikke sende eller motta MMS.. weheeee.. Tipper det er mer eller mindre en Iphone 1 med 3g.. dvs nesten ubrukelig som smarttlf pga elendig synkroniseringsmuligheter med alt annet enn mac software. God til å surfe på nett med, men dårligere browser (safari) enn opera. Elendig musikk spiller, brukbar videospiller (kun pga god skjerm). Enestående bruker interface, om enn noe tregt (Touchflo er like raskt og med litt tweaks enda raskere, men ikke like "smooth").

 

Til alle som vil ha en god Business telefon, dette er ikke løsningen. Nokia og HTC har modeller som er komplett overlegne på alle områder i forhold til iphone. Iphone er en hype for folk som enten må ha apple produkter eller må ha det siste hippeste... Jeg har brukt iphone i 6mnd kun fordi sjefen gav meg en.. Til dere som sier dere sitter 6-8 timer på nett hver dag med mobil så må dere sitte med laderen koblet i i allefal halvparten av tiden pga enormt strømforbruk.. Iphone vil være enda værre enn andre telefoner pga dårlig strøm utnytting... Samt iphone kan ikke benyttes som modem, noe som gjør at jeg bruker en Sony Ericsson W880i mer enn iphone da den kan brukes som modem.

 

Mehh, ble litt mye negativt om iphone.. men men.. Prisen for telefonen i norge er overrraskende billig.. Foreløpig er det ingen som vet hvor lett den er å jailbreake, noe som er 100% nødvendig for å kunne bruke telefonen i det heletatt (vel, du kan ringe med den.. og sende sms'er, dog sms støtten er utrolig dårlig).

 

Skal du ha mye for pengene? Kjøp en billig nokia telefon på Clas Ohlson, den koster under 800 uten abn, og sender sms bedre enn iphone.

 

Dette er og blir et designer produkt (som alt annet med Apple), og som med alle andre designerprodukter er det sært.. Men, det er det man ofrer for å få det spesielle..

 

Slutt og sipp, kjøp eller ikke kjøp.. Jeg kjøper ikke, i allefall ikke før den passer til mitt bruk.

Endret av Phreak Paradize
Lenke til kommentar

Er iphone lagd av diamanter og gull kanskje ?

 

Herremofokgud går det ann. Kan vel tenke meg bare de uberike folka får råd til en, eller alle får jo råd til en men blir dyrt i lengden.

 

Så mye for sånn møkka mobil som mangler en haug av funksjoner som man får i langt billigere mobiler. Helt sjukt !

Lenke til kommentar
Er iphone lagd av diamanter og gull kanskje ?

 

Herremofokgud går det ann. Kan vel tenke meg bare de uberike folka får råd til en, eller alle får jo råd til en men blir dyrt i lengden.

 

Så mye for sånn møkka mobil som mangler en haug av funksjoner som man får i langt billigere mobiler. Helt sjukt !

 

Når skal folk forstå at det handler ikke om hvor masse teknologi man kan stappe inn i en dings...men om brukeropplevelsen av den teknologien som er der. Kanskje det også er en ide å vite hva man snakker om.

 

Forøvrig så finnes det alltids en Nokia, LG eller annet designpiss som passer beskrivelsen din mye bedre. Feks... http://privat.telehuset.no/wsp/telehuset_s...6subscript%3Don

Lenke til kommentar

Det er litt feil å si at en iPhone koster x antall kroner uten abbonement pga. den der si-opp-på-stedet-metoden. Man er likevel låst til Netcom i 12 måneder uansett (eller var det slik at man er låst for alltid?).

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Til dere som syter om pris; En Apple iPhone 16GB koster 5100,- "uten abb". En HTC Touch Diamond koster 4500,- og en Nokia N95 8GB fra 4600,- hvis man sjekker prisguiden.

 

En iPhone er ikke så dyr som alle skal ha det til.

 

Prisen på telefonen "teoretisk" uten abonnement er ikke så ille. Problemet er at det er i stor grad en teoretisk pris, og at den bundles på en hårreisende måte.

Lenke til kommentar
Prisen på telefonen "teoretisk" uten abonnement er ikke så ille. Problemet er at det er i stor grad en teoretisk pris, og at den bundles på en hårreisende måte.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du sier den er teoretisk. Dette er den faktiske prisen du kan få en iPhone for, forutsatt at du; Kjøper og aktiverer telefonen med et abb. fra NetCom, legger ekstra penger på bordet for å få telefonen låst opp, og betaler totalt 5089,- for en 16GB Apple iPhone 3G. Det er jo sånn det fungerer i praksis.

 

Klart, det er jo litt mere plunder og heft, enn å bare kunne kjøpe telefonen fiks ferdig ulåst og fresh.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...