Gå til innhold

Netcom avduker Iphone-prisene


Anbefalte innlegg

Ok .. =)

 

Nå må jeg vurdere om jeg har råd til iPhone i det hele tatt, når det skal være så dyrt!

Dette er absolutt en av grunnene til at jeg misliker NetCom.

Det er jo ikke bare NetCom som er den store synderen her. Apple vil nok tjene penger på det som best de kan, og avtalene de inngår ekslusivt over hele verden, gjøres langt på Apples egne premisser. NetCom MÅ ta denne prisen for å tjene penger på handelen. Selvsagt samtidig med at de vet folk kommer til å kjøpe en iPhone uansett. På akkurat samme måte, vet Apple det samme.
Selvfølgelig. Det er Apple som virkelig driver opp prisene. Hadde vært interessant å få vite hvor stor del av kaka de skal ha. Vil nok regne med at det ikke er småpenger.

 

I Norge er det bare Telenor og NetCom som kunne ha fått en slik avtale. Tviler på at Telenor kunne hadde tilbudt noe veldig mye bedre. Apple er verstingen, ingen tvil...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mjah... Hvis et mindre selskap hadde fått avtalen hadde de kunnet bruke iPhone som brekkstang til å få mange flere kunder. Dermed kunne de ha solgt telefonen med tap det første året eller så, frem til Apple senker prisen på telefonen.

 

Det er jo selvsagt veldig fristende å tjene penger med en gang, men jeg er overbevist om at dette var en feilvurdering av NetCom, og at de effektivt nå sier nei til kunder.

Lenke til kommentar

Klarer ikke helt bestemme meg for hvor dyrt dette er. Det folk ikke tenker på at dette er ikke en helt vanlig telefon med vanlig bruksmønster. Dette er faktisk en "internet device" som de påstod ved første lanseringen. Det betyr ikke bare at den kan brukes til å surfe noen nettsider på, men push tjenesten Apple nå lanserer, samt google maps, loopt, diverse im klienter som kommer og det faktum at det er en fryd å bruke iPhone til nettlesing gør at man faktisk får et bruksmønster som krever en del datatrafikk.

 

Legger man et slikt bruksmønster til grunn ender man opp med en ganske dyr løsning uansett hvordan man ser på det. Problemet ligger i at datapriser generellt er idiotisk høyt priset i Norge. Jeg hadde jo selfølgelig håpet på at iPhone skulle være med på å revolusjonere disse litt i positiv retning, men så langt ser det ut til at vi ikke er der riktig enda.

 

Fri bruk på det dyreste abonementet skulle absolutt vært et krav. Det er det denne telefonen trenger. Det skal uansett bli interessant å se hvor mye av kvoten jeg klarer bruke opp på hvor kort tid ved "normal" bruk av iPhone på en mnd tid når jeg får mitt iTalk Large og min iPhone 3G midt i Juli.

Lenke til kommentar
6500-14000,- er ikke skjorta? Jaja...

 

^^ såklart er det dyrt dersom du bruker OneCall faktura og sender 100sms og ringer for akkurat 120min pr måned samt er allergisk mot å få faktura. Jeg som bruker telefonen min aktivt vil ha nytte av dette Large-abonnementet. Eneste jeg har å utsette på er at det skulle muligens vært ubegrenset databruk på large-abonnementet. Men idag er det jo WiFi over alt, samt at homerun er gratis på iTalk. Så er ikke helt bak mål. Å si at telefonen koster 14.000kr i året er jo bare tull, med mindre du har tenkt å sette den på bokhylla i 12mnd.

Endret av Phillipsdiga
Lenke til kommentar

Man får abonnementer med fri databruk til 499 kr/mnd, abonnemeter med fri taletid (3000 min/mnd) for 349 kr/mnd og abonnementer med fri SMS/MMS for 299 kr/mnd. Det er tilsammen 1147 kr/mnd og da kan man sitte døgnet rundt og knotte telefon til man blir sår.

 

iTalk Large er ikke noen av delene. 1099 kr/mnd uten så mye som en eneste "fri bruk"-avtale. Jeg tør å påstå at telefonen koster deg 7000 kr før du i det heletatt begynner å bruke den, bare i den andelen av fastavgiften som etter mitt skjønn dekker subsidiene for telefonen og "i"en i iTalk.

Lenke til kommentar
Man får abonnementer med fri databruk til 499 kr/mnd, abonnemeter med fri taletid (3000 min/mnd) for 349 kr/mnd og abonnementer med fri SMS/MMS for 299 kr/mnd. Det er tilsammen 1147 kr/mnd og da kan man sitte døgnet rundt og knotte telefon til man blir sår.

 

iTalk Large er ikke noen av delene. 1099 kr/mnd uten så mye som en eneste "fri bruk"-avtale. Jeg tør å påstå at telefonen koster deg 7000 kr før du i det heletatt begynner å bruke den, bare i den andelen av fastavgiften som etter mitt skjønn dekker subsidiene for telefonen og "i"en i iTalk.

 

Hvordan kan vi klippe sammen det beste abbonementet til iPhone da?

Ta utgangspunkt i hvilken som helst leverandør og tileggstjenester. iTalk er kanskje ikke det mest optimale...men hva er?

Lenke til kommentar
Hvordan kan vi klippe sammen det beste abbonementet til iPhone da?

Ta utgangspunkt i hvilken som helst leverandør og tileggstjenester. iTalk er kanskje ikke det mest optimale...men hva er?

 

Helt greit det, men her er altså poenget at man ikke har noe valg. At tilbudet er dårlig er egentlig verken en overraskelse eller en nyhet. Den skremmende nyheten og utviklingen her er at man ikke kan kjøpe iPhone uten å få et abonnement tredd nedover ørene.

 

 

Welcome to the iGeneration

 

EDIT:

Bare for å gjøre det helt klart; Dette handler ikke om å klippe sammen ETT ideelt abonnement, det handler om at hver og en burde kunne få velge det abonnementet som passer best til sitt bruk.

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar
ja hvile vært det beste abonnementet til den iphone i dag ? hvis man sto helt fritt til og velge ?

 

Det er det som er et induviduelt spørsmål da skjønner du. Det finnes ingen "one solution fits all"-løsning her.

 

 

@J.I.M.B.O:

Om vi ikke skal diskutere politikken bak det og la det være et gitt faktum at iPhone bare leveres med disse abonnementene, ja da er kanskje iPhone i Norge ment for de som enten har et bruksmønster som matcher abonnementet svært godt eller de som er villige til å betale (altfor) mye for en iPhone. Etter å ha hatt telefoner og pdaer som har vært langt fremme på tilkoblingsmuligheter og spesifikasjoner har jeg svært liten tro på at mannen i gata vil endre bruksmønsteret sitt radikalt på grunn av denne telefonen. At bruksmønsteret kommer til å endre seg på grunn av abonnementene derimot, det tviler jeg ikker på. Datatrafikken kommer jo til å øke noe når man uansett må betale for en mengde data, brukt eller ei.

Lenke til kommentar
ja hvile vært det beste abonnementet til den iphone i dag ? hvis man sto helt fritt til og velge ?

 

Det er det som er et induviduelt spørsmål da skjønner du. Det finnes ingen "one solution fits all"-løsning her.

 

 

@J.I.M.B.O:

Om vi ikke skal diskutere politikken bak det og la det være et gitt faktum at iPhone bare leveres med disse abonnementene, ja da er kanskje iPhone i Norge ment for de som enten har et bruksmønster som matcher abonnementet svært godt eller de som er villige til å betale (altfor) mye for en iPhone. Etter å ha hatt telefoner og pdaer som har vært langt fremme på tilkoblingsmuligheter og spesifikasjoner har jeg svært liten tro på at mannen i gata vil endre bruksmønsteret sitt radikalt på grunn av denne telefonen. At bruksmønsteret kommer til å endre seg på grunn av abonnementene derimot, det tviler jeg ikker på. Datatrafikken kommer jo til å øke noe når man uansett må betale for en mengde data, brukt eller ei.

 

For min del har bruksmønsteret endret seg siden iPhone er genial til internettbruk...og jeg bruker den mye til nettopp det. Greit at abbonementene må passe alle...men en god dataplan er...og blir iallefall et must. Jeg er faktisk så fornøyd med iPod og iTunes at jeg nå bare har lovlig musikk på min Mac og iPhone. Det er også noe som har endret seg kraftig. Hadde vært kjekt å kunne bruke iTunes uten å måtte bekymre meg for datakostnaden!

Faktisk tror jeg at til mitt bruk blir ikke iTalk Large helt bortreist...men spørs om 1000mb er nok?

Lenke til kommentar

Jaja, der døde lysten min på en slik telefon. Jeg hadde egentlig avventet kjøp av ny telefon i påvente av prisene, men dette er rett og slett for drøyt.

 

Jeg har egentlig ikke noe imot å betale opp mot 4000 eller noe sånt for selve telefonen ved kjøp, men så lenge det ikke kommer med et abonnement som har fri datatrafikk for rundt 300 i måneden så kan det være det samme. Aldri i livet om jeg betaler 1100 i måneden for et abonnement, når det i tillegg ikke har fri bruk av noe som helst så er det jo helt på trynet. Og den eneste varianten som er priset innenfor grensen av det normale har hva, 100 MB, 100 minutter og 100 SMS inkludert i prisen? L-O-L...

 

Har holdt meg til NetCom nå i 13-14 år. Ikke fordi de er billigst, men fordi de gjennom alle disse årene ikke har klart å provosere meg med noe som helst, og da er jeg i bunn og grunn fornøyd. Jeg er ikke lojal, bare lat. Men disse prisene er faktisk så drøye at de har klart å irritere meg, så jeg kommer nok til å skifte operatør etter dette. Når jeg sitter her og reflekterer over dette, så synes jeg det er helt utrolig at jeg lar meg provosere av prisen på noe jeg ikke en gang skal ha, men sånn er det bare.

Lenke til kommentar

Har masa om den maxprisen på datatrafikk til 20 kr tidligere i tråden, men er vi nå enige om at man nå på Italk abonnem. kan bruke 3G/wap ubegrenset etter de oppbrukte 20 kr. pr. døgn??

Noen tidligere i tråden her har vel fått det bekreftet av Netcom.

 

Er bare litt overrasket over at ikke flere er begeistret over noe som iallefall i mine øyne er en god deal med Italk abonnem.

Lenke til kommentar
Har masa om den maxprisen på datatrafikk til 20 kr tidligere i tråden, men er vi nå enige om at man nå på Italk abonnem. kan bruke 3G/wap ubegrenset etter de oppbrukte 20 kr. pr. døgn??

Noen tidligere i tråden her har vel fått det bekreftet av Netcom.

 

Er bare litt overrasket over at ikke flere er begeistret over noe som iallefall i mine øyne er en god deal med Italk abonnem.

 

Hvis det ikke er makspris er det dråpen som får meg til å kjøpe iPod Touch.

Lenke til kommentar
Er bare litt overrasket over at ikke flere er begeistret over noe som iallefall i mine øyne er en god deal med Italk abonnem.

Det er ikke en god deal med iTalk abonnement fordi dealen gjelder samtlige Netcom abonnement. Altså er det ikke et argument mot iTalk, bare et argument for Netcom.

 

Men la oss nå si at taket på 20kr dagen er et faktum med iTalk og at du har tenkt å kjøpe iTalk Small og bruke så mye data du bare orker hver dag. Med et vanlig netcom abo vil du da betale 600,- per mnd for dataen (20kr x 30 dager). Med iTalk Small betaler du 999,- per mnd (399 + 600). Så da kan du jo begynne å lure på hva det er du egentlig betaler for med iTalk Small. 100 gratis minutter og SMS gir One Call deg gratis, tross alt.

Lenke til kommentar

Noen lurte på hva som kan være det gunstigste abonnementsalternativet til iTalk-abonnementene forutsatt at man må ha NetCom, så jeg utfordrer andre til å se om de finner et billigere alternativ enn meg.

 

Owners Smart Fri 1200:

 

I praksis ingen månedsavgift.

Minuttpris: 0,63 til alle. Man kan også få NetCom Venner for 29,-

SMS: 0,63

MMS: 1,59

 

Så noen regnestykker:

 

iTalk Small versus Owners Smart med Connect Fritid:

 

(Her forutsetter man at man kun bruker det som er inkludert og at iPhone 8GB uten abonnement koster 3538,-)

 

Small: 399*12+1390 = 6178

Smart: 99*12 + 200*0,63*12 + 3538 = 6238,- + X (X = Oppstartsavgift)

 

Bruker man kun det som er inkludert blir det fra ca. 60 kroner dyrere å ha Owners Smart, men da får man data for 5,- per MB før 17.00 og UBEGRENSET data fra kl. 17.00 til 08.00, og det vil være mye billigere å ringe utover de 100 minuttene. En MYE BEDRE DEAL for meg, i alle fall, siden jeg alltid har trådløst nett på formiddagen.

 

Så sammenligner vi iTalk Medium og Owners Smart med Connect Fritid:

 

Medium: 699*12 + 690 = 9078,-

Smart: 99*12 + 500*0,63*12 + 3538 = 8506,- + X (X = oppstartsavgift)

 

Her sparer man fra ca. 572,- på ha Smart-abonnementet. Man må legge til oppstartsavgift, men får i tillegg til at man får ubegrenset data med visse begrensninger som nevnt over. Man får altså i tillegg også rimeligere ringe og SMS-priser når man passerer det forbruket som ikke er inkludert i Smart-abonnementet. På toppen av det hele kan man ha NetCom Venner og diverse andre tjenester og spare enda mer om man legger opp til det, eller man kan ha vanlig NetCom Connect, om man bruker data døgnet rundt, og allikevel komme mye billigere ut av det enn om man går for iTalk-abonnementene.

 

Ingen vits i å sammenligne med iTalk Large da det blir rimeligst uansett.

 

Noen som kan få det billigere?

 

Bare for moro skyld har jeg satt opp mitt eget forbruk, for å se hva totalprisen blir med det inkludert Connect Fritid:

 

80*0,63*12 + 60*0,63*12 + 99*12 + 3538 = 5784,- (Differanse fra iTalk Small: 394,-)

 

Så om jeg kjøper meg iPhone, sier opp avtalen og kjøper meg Owners Smart med Connect Fritid sparer jeg fra 394,- i året og kan kose meg med ubegrenset data på kveldstid og i helgene. De 80 minuttene mine er fordelt på ca. 30 samtaler, så jeg må nesten legge til 240 kroner i oppstartsavgift i året, men det blir likevel rimeligere.

 

NetCom: HALLO? For at dere skal matche deres eget tilbud her, så er det eneste dere behøver å gjøre å endre på iTalk Mini slik at man får fri bruk av data etter 17.00 og i helgene, og senke minuttprisen fra 99 øre til 63 øre. Prisen på Medium må også reduseres fra 699,- til 599,- og inkludere fri bruk av data etter 17.00 og i helgene. På toppen av det må abonnementsprisen reduseres med 179,- kroner i måneden når bindingstiden er utløpt, slik at abonnementene deretter koster 220/mnd for iTalk Small og 420/mnd for iTalk Medium, ellers blir det masseflukt fra abonnementene så snart bindingstiden er utløpt.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar
Er bare litt overrasket over at ikke flere er begeistret over noe som iallefall i mine øyne er en god deal med Italk abonnem.

Det er ikke en god deal med iTalk abonnement fordi dealen gjelder samtlige Netcom abonnement. Altså er det ikke et argument mot iTalk, bare et argument for Netcom.

 

Men la oss nå si at taket på 20kr dagen er et faktum med iTalk og at du har tenkt å kjøpe iTalk Small og bruke så mye data du bare orker hver dag. Med et vanlig netcom abo vil du da betale 600,- per mnd for dataen (20kr x 30 dager). Med iTalk Small betaler du 999,- per mnd (399 + 600). Så da kan du jo begynne å lure på hva det er du egentlig betaler for med iTalk Small. 100 gratis minutter og SMS gir One Call deg gratis, tross alt.

 

 

Ser poenget ditt, mener at jeg leste at Italk fikk en pris til 10 kr, istedenfor 20 kr pr. dag. Ser uansett litt bedre ut da, samt at iallefall jeg neppe vil sitte og surfe på Iphone hver dag med 3G og maxe beløpet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...