Gå til innhold

Netcom avduker Iphone-prisene


Anbefalte innlegg

Jeg be lei av å lese alt tullet her når jeg kom til side tre, så hvis dette er nevnt, så beklager jeg så mye.

 

Christ folks. Det er jo ikke spesielt dyrt om dere tenker litt opp mot andre priser. (drit i onecall.. de konker nok snart uansett)

 

Se for deg at du har NetCom Smarttalk. 0,45 pr min, 0,59 pr sms, og 20kr makspris per dag på datatrafikk. Må nevnes at oppstartsavgift ikke er tatt med i beregningen, så i realiteten vil det være enda litt høyere pris siden det er litt vanskelig å holde en samtale i gang i 1000 minutter.

 

1000 min = 450kr

1000 sms = 590kr

30dagers datatrafikk = 600kr

Sum = 1640kr

 

 

Det er jo ikke kun telefonen du betaler 13k for. Hadde man på et mirakuløst vis kunnet kjøpe telefonen til 1kr med SmartTalk, og brukt tilsvarende iTalk large sine inkluderte greier, hadde telefonen kostet 19680kr.

 

Så for dere tungforståtte folk der ute, så vil det si at NetCom selger et pakketilbud på en stykk konge telefon, og en hel del inkluderte minutter, sms og mb. Det sier jeg jo selv at når du fjerner den ene goden, men fortsatt må betale samme pris for den andre, så blir det ugunstig. Men sammen er det jo helt klart overkommelig. Den sinnsyke gratismentaliteten blant nordmenn er jo helt på trynet. NetCom skal jo tjene penger de også, slik som alle andre her i verden.

Men hvem i all verden bruker NØYAKTIG 1000 minutt og 1000 SMS i måneden? Nå skal jeg vise ditt eksempel, bare fra One Call sitt perspektiv:

 

120 min = ca 20 kroner

90 SMS = gratis

Månedspris = 399

SUM = 419

 

Med One Call hadde jeg fått dette _GRATIS_. Åpne opp øynene og se. Det er veldig få som bruker akkurat nøyaktig det som de tibyr i disse abonnementene. Enten bruker du mye mindre og det er derfor ikke verdt det, eller så bruker du mye mer og betaler blodpris for det du bruker over kvoten din (0,69 pr sms har vært dyrt nå helt siden chess kom på markedet).

 

Mitt forbruk ligger på 2-300 SMS i måneden og rundt 100 ringeminutter. Datatrafikk bruker jeg så og si ingenting av (rundt 5 MB kanskje), men det hadde nok endret seg med iPhone. Om det blir dyrt eller billig dette abonnementet er jeg usikker på, men jeg vet hvertfall at SMS-ene blir dyre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei. Tror ikke dette abonnementet setter fastgrense pr./dag.

Jo, det har det. 10,- per megabyte etter oppbrukt inkludert datatrafikk, med et tak på 20,- per dag. Alt etter 1 MB blir altså gratis. Alt dette står forklart på NetCom sine sider forresten.

 

At OneCall har billigere ringepriser er jo åpenbart, men desverre helt irrelevant, siden det ikke er OneCall som selger telefonen.

 

Videre forstår jeg ikke helt hvordan folk kan ta sånn på vei (hyle og skrike om konkurransetilsynet og "sinnsyke priser" osv.) - er det bare det at de ikke har vett nok til å skille virkelighet fra nettavisenes hysteriske overskrifter, eller er de forbanna fordi de ikke kan kjøpe en iPhone til 1,- og så velge hvilket abonnement de selv vil?

 

In any case: HALLO! Velkommen til den virkelige verden! :)

 

Jeg gjentar for sikkerhetsskyld at jeg også synes iTalk Large er galskap (seriøst, hva TENKTE TeliaSonera på?!), men at iTalk Small er et veldig fornuftig abonnement.

 

..og ja; datatrafikken din vil skyte i været når du begynner å bruke iPhone, det garanterer jeg.

Lenke til kommentar
Jeg gjentar for sikkerhetsskyld at jeg også synes iTalk Large er galskap (seriøst, hva TENKTE TeliaSonera på?!), men at iTalk Small er et veldig fornuftig abonnement.

Nei iTalk Small er helt bak mål på grunn av 2 ting:

- Latterlig lite datatrafikk. 100mb!?! det forsvinner jo på 15 minutter!

- Latterlig DYRT i måneden. Det eneste du betaler for her er jo datatrafikken. resten får du gratis av onecall som du selv innrømmer er bedre om du ikke trenger datatrafikk

 

Så kan ikke du som er så flink til å regne finne ut hva som blir billigs for meg. Jeg laster ned 1TB i måneden, ringer 100 minutter og sender 50 SMS. Bør jeg velge iTalk Small, Medium eller Large?

 

Eller bør jeg velge et hvilket som helst annet Netcom abo med mobiltbredbånd til 499,- per mnd? Hva tror du blir billigst her?

 

Tilbake til virkeligheten: Det er INGEN som kommer til å bruke nøyaktig det som blir tilbudt her og det er derfor disse abonnementene er helt bak mål. Jeg tror mange kommer til å brenne seg stygt når de kjøper iTalk Small, begynnner å se YouTube videoer og får en regning i posten på godt over 1500kr. I den andre enden har du de som "vet at datatrafikk på mobil er dyrt" og som er redde for å bruke det noe som helst og bruker kanskje bare 10mb i måneden. For disse vil også abonnementet være latterlig dårlig. Mannen i gata vet nemlig ikke hvor mye 1 mb er.

Lenke til kommentar
Nei. Tror ikke dette abonnementet setter fastgrense pr./dag.

Jo, det har det. 10,- per megabyte etter oppbrukt inkludert datatrafikk, med et tak på 20,- per dag. Alt etter 1 MB blir altså gratis. Alt dette står forklart på NetCom sine sider forresten.

 

jeg ser ikke noe til noen makspris på 20 pr dag. om da ikke du drar en slutning basert på at prisene ved overforbruk er tilsvarende supertalk...

Lenke til kommentar

Det er viktig å skille mellom WAP og datatrafikk, siden det ser ut til at folk trekker slutningen at siden det er makspris på 20kr/døgn for WAP, så er det det samme for datatrafikk. INGEN smarttelefoner bruker WAP, så det er totalt irrelevant.

Lenke til kommentar
Det er viktig å skille mellom WAP og datatrafikk, siden det ser ut til at folk trekker slutningen at siden det er makspris på 20kr/døgn for WAP, så er det det samme for datatrafikk. INGEN smarttelefoner bruker WAP, så det er totalt irrelevant.

 

https://netcom.no/priser/datapriser.html

 

Alle våre abonnement har en standard datapris for bruk av internett (WAP) og annen dataoverføring på mobilen.

 

GPRS / EDGE / 3G (UMTS) / Turbo 3G (HSDPA) Kr/MB Maks. pris per dag

NetCom abonnement 20,- 20,-

Lenke til kommentar

Prisene er egentlig ikke så forferdelige sett ut i fra hva man får for pengene om man bruker opp det man betaler for. Det er abonnementsrammene som er problemet, og det er det også flere som har vært inne på. Det er et faktum at NetCom har de dårligste iPhone-abonnementene i verden. Hører dere det, NetCom? DE DÅRLIGSTE IPHONE-ABONNEMENTENE I VERDEN! Kan hende NetCom deler pallen med en og annen operatør, men faktum er at NetCom har høyest pris, inkluderer det laveste antallet ringeminutter/SMS og begrenser databruken mest av omtrent alle operatører i verden som selger iPhone. Det er rett og slett for dårlig.

 

Det sier seg selv at man ikke kan få fri bruk av data på et abonnement til 399,- så lenge simkortet kan tas ut av telefonen og stappes i en PC eller et EDGE/3G-modem for å omgå Connect-abonnementene. So far so good. Men NetCom har ingen unnskyldning for å ikke bake inn fri data i de to dyreste abonnementene. Ei heller har de noen unnskyldning for å ikke bake inn Connect Fritid i det billigste. Det folk håpet på med iPhone var jo at den skulle revolusjonere telemarkedet mtp. surfing på mobil, samt nedlasting av musikk, epost og programvare. NetCom forbryter seg mot telefonens intensjon. iPhone skulle være frihet til å BRUKE telefonen uten å måtte tenke på og bekymre seg for mye over kostnader. Man burde kunne bruke iPhone som en iPhone selv om man ikke har tilgang på trådløst nett hjemme. NetCom har dessverre valgt å være for konservative i forhold til egen prisstrategi, og dermed torpedert telefonen. Alle Apple-hatere fryder seg. Folk kommer til å kjøpe telefonen, men de kommer IKKE til å være "happy campers". NetCom ødelegger med andre ord sine kundeforhold.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar
Nei. Tror ikke dette abonnementet setter fastgrense pr./dag.

Jo, det har det. 10,- per megabyte etter oppbrukt inkludert datatrafikk, med et tak på 20,- per dag. Alt etter 1 MB blir altså gratis. Alt dette står forklart på NetCom sine sider forresten.

 

Hehe, tror du mener alt etter 2 MB blir gratis. ;) Hvor står det på Netcom sine sider at dette gjelder for iTalk-abonnementene?

Lenke til kommentar
Nei. Tror ikke dette abonnementet setter fastgrense pr./dag.

Jo, det har det. 10,- per megabyte etter oppbrukt inkludert datatrafikk, med et tak på 20,- per dag. Alt etter 1 MB blir altså gratis. Alt dette står forklart på NetCom sine sider forresten.

 

Hehe, tror du mener alt etter 2 MB blir gratis. ;) Hvor står det på Netcom sine sider at dette gjelder for iTalk-abonnementene?

 

Det står at det gjelder alle netcom abboment, med kontantkort og youngtalk som unntak.

Kan jo godt tenkes iTalk blir lagt til som unntak, men frem til det må vi bare regne med at de nåværende vilkårene vil gjelde.

Lenke til kommentar
Det står at det gjelder alle netcom abboment, med kontantkort og youngtalk som unntak.

Kan jo godt tenkes iTalk blir lagt til som unntak, men frem til det må vi bare regne med at de nåværende vilkårene vil gjelde.

Hvorfor må vi det? Det står i FAQen blant annet dette:

 

- Kan jeg kjøpe SMSmania og MMSmania til iTalk abonnementene?

"Nei, dette fungerer ikke."

 

- Hva skjer dersom jeg ønsker NetCom Venner også?

"NetCom Venner er ikke tilgjengelig med denne typen abonnement."

 

De distanserer dermed dette abonnementet fra de andre.

Lenke til kommentar
De distanserer dermed dette abonnementet fra de andre.

 

Nettopp, så jeg ville ikke gått ut i fra noe makspris på data per dag med disse unike iTalk-abonnementene. Da ville de nevnt det.

 

Fikk forøvrig høre fra Netcom kundeservice i dag at man ikke kan legge til tjenesten Connect Fritid til noen av iTalk-abonnementene så enda et eksempel på differensiering. Nå var ikke dette overraskende heller.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...