Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tricky import fra Tyskland


Anbefalte innlegg

Sitter fast i en importsak, så håper noen her kan hjelpe litt.

 

Jeg skal ha meg en nissan skyline på norske skilt, import fra japan er bare å glemme pga nye regler.

 

Men, jeg har funnet en skyline i tyskland med deutsche Zulassung (tysk godkjenning).

Saken er det ikke er tysk vognkort på den pr dags dato, fordi den rett å slett ikke har vært registrert i tyskland enda.

Bilen er en 1996 modell, å jeg kan dokumentere at det er regga i japan første gang i 1996 med det japanske vognkortet.

 

Spørsmålet er da; Om den i morra blir registert i tyskland å får tysk vognkort, må jeg da betale avgifter for en bil som er førstegangsregistert 28. juni 2008 (som betyr det koster 350.000) eller må jeg betale avgifter fra 1996, da den første gang er registert i japan (ca 120.000)

 

Dokumenter jeg har:

Tysk og japansk vognkort

COC papirer

TÜV papirer.

 

Hva tror dere folkens ?

 

Bilen, for de som skulle være nyskjerrig (http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=60859089&__lp=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=18700&makeModelVariant1.modelId=33&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&transmission=MANUAL_GEAR&siteId=GERMANY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&customerIdsAsString=&lang=en&pageNumber=1)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Hei SFOOR og regionskontakter

 

Vi får en del henvendelser vedrørende godkjenning og registrering av spesielle biler som importeres fra USA og Asia (hovedsaklig Japan). Disse kommer enten direkte til Norge som bruktimport eller de registreres først i et annet europeisk land som har enklere krav til bruktimport, for så å importeres til Norge. Felles for flere av disse bilene er at de ikke er bygd for det europeiske eller amerikanske markedet og dermed oftest faller utenfor Kjøretøyforskriftens §1-15. De må dermed fremlegge dokumentasjon på at de klarer kravene med utgangspunkt i §1-7; krav som de i utgangspunktet ofte ikke tilfredsstiller fordi de er bygd for et annet marked.

 

Noen av disse dokumentasjonene er blitt oversendt SFOOR for vurdering, og vi har funnet dokumentasjoner som er falske, dokumentasjoner som utsteder har trukket tilbake og dokumentasjoner hvor utsteder ikke kan fremlegge tilfredsstillende underlag. De falske dokumentasjonene kan være relativt primitive idet de bruker en tidligere dokumentasjon fra eksempelvis TÜV på en helt annen bil som de tilpasser sin bil. Her vil ofte ABE nr som brukes ikke stemme overens med vedkommende bil. Det kan også være feil med dato i forhold til attestnr, feil brevhode, feil adresse, tekst- og skrivefeil osv. Det er derfor å anbefale at man går nøye gjennom disse dokumentasjonene.

 

Videre er det utstedt dokumentasjoner som tar utgangspunkt i ABE (Allgemeines BetriebsErlaubnis) for europeisk utgave av bilen, men som da ikke er i samsvar med den aktuelle bilen som er bygd for et annet marked. Dette kan være vanskelig å finne ut av med mindre man ber om underlag for dokumentasjonen. I noen tilfeller kan man imidlertid finne at motoreffekt, vekter og spesifikasjoner ellers kan variere fra den foreviste bilen og dokumentasjonen som gis. Videre blir det ofte dokumentert at bilbelter og lys er iht EU-direktiv mens vi fysisk kan kontrollere på bilen at disse er iht annen norm og/eller mangler e-merking.

 

Vår erfaring er at dette ofte gjelder spesielle biler som Nissan Skyline, Toyota Supra, Mitsubishi Eclipse m.fl. Videre finner vi at for en stor del av disse bilene så fremlegges det dokumentasjon/bestätigung fra TÜV Hanse med underskrift av XXX(navn fjernet). Vår anbefaling er derfor at dersom man har biler som tydelig ikke er produsert for det europeiske markedet og som ikke ønskes, eventuelt ikke kan, registreres iht §1-15, så bør det fremlegges underlag for dokumentasjonen som gis. Dette gjelder særlig ved dokumentasjon utstedt av "uavhengig laboratorium".

 

Det kan synes som om dette er et økende problem, og vi i SFOOR vil gjerne få tilbakemeldinger i forhold til slike saker som dere har hatt tidligere og som dere måtte få inn. Det vil trolig være aktuelt å gå videre til Vegdirektoratet i forhold til de som utsteder falske eller ikke-gyldige dokumentasjoner. I så henseende er det viktig at vi har en del saker å vise til og som vi også kan dokumentere. Dersom dere har saker hvor dere er i tvil i forhold til dokumentasjon, innhold, relevans mv, så ta kontakt så skal vi bistå så langt vi klarer. Vi håper dere kan informere de stasjonene/personene som er aktuelle/behandler disse sakene i deres region i forhold til dette.

Lenke til kommentar

Har akkurat vært i kontakt med infotelefonen til tollen, personen der sa at dette lot seg gjøre. Om jeg hadde papirene som nevnt over.

Hmm, litt vanskelig å forholde seg til hva en person sier over telefon når man ikke får dette svart på kvitt, så man kan ha noe å slå i bordet med ved eventuelle problemer med registering

Lenke til kommentar
Har akkurat vært i kontakt med infotelefonen til tollen, personen der sa at dette lot seg gjøre. Om jeg hadde papirene som nevnt over.

Hmm, litt vanskelig å forholde seg til hva en person sier over telefon når man ikke får dette svart på kvitt, så man kan ha noe å slå i bordet med ved eventuelle problemer med registering

 

Da vet du i hvert fall noe som hele Skylinemiljøet i Norge ikke vet. Det er KLIN UMULIG å få norske skilter på disse. Det er faktisk begynt å bli problematisk å få prøveskilter på de til og med.

Lenke til kommentar

Har vel noe med kræsjtester å gjøre blant annet..

Disse er forøvrig i gang for å få disse bilene typegodkjent, som er det som mangler for å få vite skilt på disse bilene..

 

Ta kontakt med Glenn eller Kim i KNA-Gatebil for å høre hvordan ting ligger ann..

Disse folka holder forresten til i Skien/Grenland i Telemark ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...