Gå til innhold

iPhone abo fra netCom og pris på telefonen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes denne sammenligningen er litt relevant når man først skal hoppe rundt og skrike "DYRT! DYRT!" (ja, det dyreste abonnementet er jo helt sykt, men hva med å sammenligne med det billigste?)

 

iPhone med iTalk Small, 12 mnd binding (= NetCom SuperTalk etter at de inkluderte minuttene er brukt):

 

Price of device: 1.399,-

Calls - 100 minutes: 0,-

SMS - 100 units: 0,-

Data - 100 MB (1 MB/day): 0,-

Price of subscription: 399,-

TOC (12 months): 6187,- NOK

 

HTC Diamond med NetCom SuperTalk, 12mnd binding:

 

Price of device: 2.990,-

Calls - 100 minutes: 870,-

SMS - 100 units: 828,-

Data - 100 MB (1 MB/day): 600,-

Price of subscription: 129,-

TOC (12 months): 6836,- NOK

Lenke til kommentar

Fordi den er dyrere enn iPhone? Rar logikk.

 

Jeg skulle ønske kunne lese og gjøre litt egen research istedet for bare å ta overskriftene i fete typer for god fisk. iPhone koster IKKE over 13.000 kroner som alle aviser skal ha det til (news-flash: Amobil (og andre) skal tjene penger på å vise reklamen sin, og for å gjøre det trenger de at så mange som mulig klikker seg inn på sidene.. og hvordan gjør de det? Jo, sensasjonsoverskifter og sludder og vas).

 

iPhone 8 GB koster 1.390,-

 

I tillegg kommer et abonnement med ett års binding til 399,- i måneden. Dette inkluderer 100 ringeminutter/SMS/megabyte nedlasting i måneden.

 

Hvor mye ringer du for i måneden? Ta frem en regning og sjekk hva du brukte i faste kostnader, SMS osv. tidligere. Data-bruken vil skyte i været, det kan jeg garantere deg. :)

 

6.187,- totalt for lovlig iPhone (med norsk garanti og serviceplikt fra Apple) og nok ringeminutter, SMS og databruk i måneden for de fleste. Er det virkelig "OMG!!! DYRTTTTTTT!!111"? Nei, det er ikke det.

 

Det er selvsagt noe svineri at man ikke får kjøpt telefonen uten abonnement (uten å benytte seg av smutthull), men det er jo en TeliaSonera/NetCom-greie, og har ingenting med Apple å gjøre.

 

..oh, og vær så snill å slutte å sammenligne med pris i dollar+brudd av bindingstiden i USA. Det er en ikke-reell sammenligning.

Lenke til kommentar

Det som er så idiotisk er at den selges med eit eget abonnement. Eg har ikkje behov for alle gratis internett og ringeminutter og slikt. Dermed blir telefonen unødvendig dyr for meg i forhold til behov. Hadde det bare gått ann å fått den med ein normalt abonnement så hadde saken stilt seg litt anderledes. Men etter å ha gransket spesifikasjonene er det fleire ting eg ikkje liker. Som for eksempel dårlig bluetooth støtte og ingen mms.

Lenke til kommentar
Det som er så idiotisk er at den selges med eit eget abonnement. Eg har ikkje behov for alle gratis internett og ringeminutter og slikt.

Vel, hadde de bare laget et abonnement med gratis internett så hadde det vært null problem (fordi man trenger faktisk billig internett-tilgang med en slik telefon - mitt internettforbruk gikk opp veldig mye, og det var kun med den første iPhone, så med 3G blir det nok enda mere).

Lenke til kommentar
Det som er så idiotisk er at den selges med eit eget abonnement. Eg har ikkje behov for alle gratis internett og ringeminutter og slikt. Dermed blir telefonen unødvendig dyr for meg i forhold til behov. Hadde det bare gått ann å fått den med ein normalt abonnement så hadde saken stilt seg litt anderledes. Men etter å ha gransket spesifikasjonene er det fleire ting eg ikkje liker. Som for eksempel dårlig bluetooth støtte og ingen mms.

 

 

Du trenger vel ikke sende dårlige mms bilder når du har Wlan!!! Er jo nesten nett overalt nå!

Lenke til kommentar
Han har rett forutsatt at brukeren ringer eksakt i 1000 min, sender 1000 mld osv. Sender du mer eller mindre, ringer mer eller mindre så blir utfallet helt annerledes. Og hvem bruker vel en timer for å sjekke hvor mye man har ringt for i løpet av en mnd? Altså ringer du "kun" 800 min i stedet for 1000 min, sender 800-900 mld i stedet for 1000 så blir fort dette ab. dyrere enn de fleste vil jeg tro!

Du kan gjerne snu på det også. Du ringer 1200 min i stedet for 1000. Sender 1400 mld i stedet for 1000. Hvilket ab. blir billigst nå?

Kan ta ett 3 eksempel. En person ringer lite, men sender mange mld. La oss si personen ringer 100 min i mnd, sender 100 mld.

Enda ett eks. En person ringer 200 min i mnd, men sender 1000-1500 mld i løpet av en mnd. Da vil også italk bli meget dyrt i forhold til ab. hvor man betaler 250-300 kr i mnd for fri bruk av sms.

Kunne tatt så utrolig mange forskjellige eksempler her. Det jeg prøver å få frem er at det er kun ett eksempel hvor italk vil være fornuftig. Dette er ett problem for mange. Og merk dere at det er en grunn til at man ikke får netcom friends med italk, ikke får ab. med gratis sms osv. Det er spesieltilpasset fordi netcom skal tjene mest mulig penger ut av flesteparten av brukerene av italk.

 

Debunking?

 

Ex 1. 800 minutter, 800 SMS, 800 MB = ~1500 med NetCom SmartTalk (1099 med iTalk Large)

Ex 2. 1200 minutter, 1400 SMS, 1000 MB = ~2100 kr med NetCom FreeText (~1600 med iTalk Large*)

Ex 3. Allerede besvart i min tidligere post.

Ex 4. 100 minutter, 1500 SMS, 100 MB = ~1100 med One Call Faktura (~1400 med iTalk Small, ~1550 med iTalk Medium, ~1450 med iTalk Large) Passer altså ikke hvis man sender mye SMS, men ringer å bruker data lite.

 

* Går ut ifra en minuttpris på 0,99 per min.

 

Selvsagt passer det ikke for ALLE, men hvilke abo gjør det? Poenget er at folk ser ut til å sluke opp VG, DB, osv sine overskrifter at dette er de dyreste abonnementene siden krigen. Det er det ikke. Som nevnt over, går det å kjøpe seg ut av abonnementet og få telefonen til rundt 4 lapper for så å gå over på ett annet abo som kanskje passer deg bedre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Jeg syns fortsatt at abonnemangene er for spesialiserte for enkelte mennesker og at flesteparten ikke vil ha mulighet til å kjøpe iphone eller kjøpe den uten å benytte hele ringetiden.

 

Jeg er både enig og uenig i at vg og amobil legger ut er vas. Men det er fakta de legger fram. Skal en person skaffe seg denne mobilen så vil den koste deg ca 14 000 kr ink. ab. avgift. Det er ikke mulig å skaffe den under denne prisen. På en annen måte vil ikke mobilen koste deg riktig så mye fordi det er subsidert ringetid etc. For min del har jeg ikke bruk har jeg gratis ringetid og mld hos onecall og vil derfor tape masse på å bytte til italk. Det er rett og slett ett veldig dårlig alternativ for min del, og mange andre i norges land. Netcom sier: spesialtilpasset til iphone, men hvorfor i huleste skal man ikke få bruke de andre ab. til mobilen? Det er en grunn til at netcom kutter valgene på denne mobilen.

Lenke til kommentar
... for eksempel dårlig bluetooth støtte og ingen mms.

Da er det bare å jailbreake den da, vel? Mener å huske at det aktiverer muligheten for MMS.

 

Angående det å si opp abo. med en gang:

Kjøp en 8/16 GB-iphone, med large-abo, si opp abo med en gang du har fått det, betal 3500. Lås deretter opp telefonen din via PC'en slik at den kan brukes med alle operatører. Deretter stikker du inn simkortet du har i dag, eller ett nytt. Da sitter du igjen med en 8 GB-iPhone til 3501,- og en 16 GB til 4390,-

 

Eventuelt: Bare kjøp fra eBay.

Endret av Haakon*
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...