Gå til innhold

Panasonic TZ5 Tråden

Anbefalte innlegg

her diskuterer vi om den nye Panasonic TZ5 som akkuratt har kommet :)

Jeg har forresten skaffet meg en, og har noen andre også gjort dette så vill vi mer enn gjerne dele tricks og tips ;)

her er noen bilder jeg har tatt:

868604.jpg

868605.jpg

868608.jpg

Bilder tatt med 100 ISO og auto shutter...

Kanskje derfor de er litt "mørke"...

Men med auto-iso blir alle bilder helt sylskarpe.

Endret av Camrot
Bilder lagt under spoiler-tags
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også kjøpt meg TZ5, har ikke fått testet så mye enda men det ser fint ut så langt.

Jeg lurer på to ting:

- opplever andre å få fiolette/grønne striper som nesten ruller litt på displayet når man holder kameraet mot sollys? De kommer ikke med på bildene. På et filmklipp fikk jeg bittelitt av det med.

Har forresten kun lagt merke til dette foreløpig når det gjelder sollys som kommer inn gjennom et vindu. Er det noe feil med mitt kamera eller er det ikke uvanlig?

- Vet noen en kameraveske som passer til TZ5? Ønsker en som er så liten og nett som mulig.

Kjekk tråd, håper flere med dette kameraet blir med. :)

Lenke til kommentar

Tatt noen fler som er bedre etter at jeg har forstått litt mere av kameraet :)

884704.jpg

884709.jpg

884712.jpg

884714.jpg

884717.jpg

884719.jpg

884722.jpg

884725.jpg

Takke være 10x Zoom så fikk jeg tatt bilde av ett rådyr som tok turen utenfor huset vårt :) Hadde ikke vært mulig med 3x Zoom

884732.jpg

884734.jpg

884737.jpg

884740.jpg

884743.jpg

884745.jpg

884750.jpg

884754.jpg

884760.jpg

884762.jpg

884765.jpg

884766.jpg

884768.jpg

Jeg sier meg enig i at på produktet sine sider at "TZ5 - pro photos made easy"

Og 98% av alle bildene jeg har tatt har kommet ut bra.

Resten har jeg bare valgt feil innstillinger på rett sted.

Til deg Papaja så er sollys mot LCD vanlig på omtrent alle elektroniske gjenstander med slikt display.

Du får nesten bare prøve litt mer ;)

Og skulle ønske vi hadde fler som kunne kommentere litt her.

Endret av Camrot
Bilder lagt under spoiler-tags
Lenke til kommentar

Kjøpte meg en liten veske fra lowepro funker fint den. Har dessverre ikke navnet på den her. Meger fornøjd med kamera i dagslys.

Jeg har også kjøpt meg TZ5, har ikke fått testet så mye enda men det ser fint ut så langt.

Jeg lurer på to ting:

- opplever andre å få fiolette/grønne striper som nesten ruller litt på displayet når man holder kameraet mot sollys? De kommer ikke med på bildene. På et filmklipp fikk jeg bittelitt av det med.

Har forresten kun lagt merke til dette foreløpig når det gjelder sollys som kommer inn gjennom et vindu. Er det noe feil med mitt kamera eller er det ikke uvanlig?

- Vet noen en kameraveske som passer til TZ5? Ønsker en som er så liten og nett som mulig.

Kjekk tråd, håper flere med dette kameraet blir med. :)

Lenke til kommentar

Flotte bilder ja :yes:

Er på jakt etter nytt kamera selv, men har en greie med at jeg vil ha god video i tillegg. Ser i detaljene på dette kameraet at det tar video i 720p, hvordan vil du karakterisere kvaliteten?

FC

Lenke til kommentar

Fikk mitt TZ-5 i går, betalte 3019 inkl frakt hos datakjeden, og da hadde jeg muligheten til å velge den blå utgaven. (Som jeg synes er langt penere enn sølv/sort/brun)

Det som er litt spesielt var at jeg hadde forgjengeren TZ-3 i ca ett år og dermed kan si noe om forbedringene.

Skjermen har fått høyere oppløsning, uten at jeg egentlig kan si at det var en mangel ved forgjengeren.

Syntes også at TZ-5 var noe lettere, og ganske riktig ser jeg nå at Panasonic har skrelt av 20g. Høyre side av kamera (der hvor du holder) virker noe hult, det irriterer meg litt da dette betyr at de sikkert kunne krympet størrelsen noe.

Når det gjelder bildekvaliteten har TZ-5 fått den nye Venus IV prosessoren. Panasonic skryter av at denne er kraftigere og mer strømgjerrig enn forgjengeren. Mitt førsteinntrykk er at TZ-5 oftere treffer på eksponeringer innendørs enn det som var tilfellet med TZ-3. Om dette skyldes kraftigere prosessor som oftere velger rett, eller at det bare er nye algoritmer er vanskelig å si, men resultatet er uten tvil at jeg får bedre bilder på vanskelige eksponeringer enn det jeg gjorde med TZ-3.

Optikken er den samme og hjelpe meg hvor morro det er med 28-280mm. Den gjengir detaljer meget bra og bilder rett ut av kamera som evt mangler litt detaljer (f.eks på skyer), er bare en liten Photoshop tweak unna perfeksjon. Dette tyder på at optikken er meget presis.

Video funksjonen har jeg ikke testet så mye, men konstanterer at det nå er mulig å bruke optisk zoom samtidig som du filmer. HD-kvalitet modusen er dessverre litt bortgjemt, du må først velge 16:9 format i en undermeny før du får opp valget om HD-kvalitet.

Til mitt TZ-3 hadde jeg en Lowepro veske til 99kr som jeg kjøpe på claes Ohlson, plukket den minste vesken som jeg klarte å presse kamera nedi. Mener å huske at det var en str 30 eller 40.

Lenke til kommentar

Hei,

eg kjøpte kameraet til kona mi før ferien, og vi er veldig fornøyde. Eg kjøpte med et Lowepro Rezo 30 etui. Dette passer flott for kameraet. Har plass til ekstra batteri.

Eg har ikkje studert oppløysing, CA etc., men dei aller fleste bildene ser veldig tiltalande og fine ut.

Endret av erlendhagen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1hOONIiU

forsøker meg på video delen og bruker hurtig minnebrikke, men det blir hakkete bevegelser. Bilden er vel ok. Har noen skaffet seg hd kabelen for å se video i 1080i? Har også kjørt en rirmware oppgradering. Må si meg fornøyd med kameraet.

Lenke til kommentar

"Takke være 10x Zoom så fikk jeg tatt bilde av ett rådyr som tok turen utenfor huset vårt :) Hadde ikke vært mulig med 3x Zoom"

Det var åpenbart ikke mulig med 10x zoom heller, siden det ikke er noe bilde. Legg ut bilde som vedlegg hvis du ikke får til å linke. Men det så ut som om du har forsøkt å linke til en hel bråte bilder. Ikke gjør det, for da laster trådene seg på en irriterende måte, og det tar litt tid.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Dere som har oppdatert firmware på TZ5. Hvordan gjorde dere dette?

Synes f.eks fokusen kan være litt raskere noen ganger. Håper på at det kanskje kommer en oppdateringer som fikser litt på dette.

Ang. veske så fant jeg en Lowepro Ridge 30 på Clas Ohlson som passet fint (før jeg leste det her). Kostet bare 98 kr. :)

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har nettopp kjøpt TZ5, etter å ha lest mange positive omtaler og tester.

Fikk med et vanlig 2GB Sandisk SD-kort. Kameraet hadde allerede nyeste firmware (ver 1.2).

Har ikke sett noen norske nettbutikker som har komponent-kabelen ennå. Så bilde av kabelen på Panasonics side. Trodde det skulle være en HDMI-kabel, men det virket ikke slik.

Det er også dårlig med "store" SDHC-kort foreløbig. Panasonic har opptil 32GB, men disse finner jeg ikke her. Det er vel viktig med raskt kort hvis man tenker å filme litt HD-sekvenser. Inntil videre tenker jeg å kjøpe et Sandisk Extreme III 8GB. Noen som har synspukter/anbefalinger på valg av kort ?

Lenke til kommentar

Jeg lurte også på å kjøpe Sandisk Extreme III 8GB, men oppdaget at det har 18 MByte/s kontra 20 MByte/s på 4GB versjonen. På 16GB og 32 GB utgavene synker skrivehastigheten til 15 MByte/s. Gikk for 4GB utgaven.

Hvordan fant ser du hvilken firmware versjon du har? Finner ikke noe info i verktøysmenyen.

Lenke til kommentar

Har fått testet dette kameraet litt jeg også. Til å være et komaktkamera er jeg fornøyd med førsteinntrykket, men det gjenstår å teste det litt nærmere mot K20d og et gammelt Konika Minolta Xt.

Et helt greit feriekamera til de som bare skal ha greie bilder. :)

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med dette kameraet kontra Ixus ? Mitt Canon kamera ga opp etter en veldig lang og støvete ferietur... Jeg er (var) extremt fornøyd med ixusen, bildekvalitetsmessig har jeg ingenting å utsette.. det som gjør at jeg VURDERER å skifte til TZ5`en er at jeg vil ha litt bedre zoom, litt kjappere respons, litt bedre videofunksjon, jeg vil slettes IKKE ha 12-14 megapiksler (som mange i denne klassen har begynt å få), og jeg vil ha like gode eller bedre bilder enn mitt gamle kamera ga meg.. (er det LITT bedre innebilder, så er det bonus...) TZ5 høres i teorien ut som akkurat hva jeg er på jakt etter (sammen men NV24hd)

Noen som har erfaring fra Canonleiren og som har prøvd begge disse ?

Endret av Qbiq
Lenke til kommentar
Noen som har erfaring med dette kameraet kontra Ixus ? Mitt Canon kamera ga opp etter en veldig lang og støvete ferietur... Jeg er (var) extremt fornøyd med ixusen, bildekvalitetsmessig har jeg ingenting å utsette.. det som gjør at jeg VURDERER å skifte til TZ5`en er at jeg vil ha litt bedre zoom, litt kjappere respons, litt bedre videofunksjon, jeg vil slettes IKKE ha 12-14 megapiksler (som mange i denne klassen har begynt å få), og jeg vil ha like gode eller bedre bilder enn mitt gamle kamera ga meg.. (er det LITT bedre innebilder, så er det bonus...) TZ5 høres i teorien ut som akkurat hva jeg er på jakt etter (sammen men NV24hd)

Noen som har erfaring fra Canonleiren og som har prøvd begge disse ?

NV24 har ikke 10x optisk zoom til samme prisen ;)

TZ5 kan zoome 67,5x hvis du skrur ned megapixlene og setter på digital zoom.

Jeg anbefaler deg TZ5, fordi den er slik, ett digitalkamera bør være!

den er rett og slett digg!

28-280mm, gir ett fantastisk kreativt innspirerende kilde til og ta bra bilder! ;)

Du må nesten bare kjøpe det, fordi det er så mye bra med dette kameraet! :yes:

P1010357.jpg

P1010189.jpg

P1010007.jpg

Også ett morsommt makro bilde :p

914214.jpg

Endret av Plizket
Lenke til kommentar

Bilder i dårlig lys er ikkje mykje å skryte av, har eg funne ut... Men det er vel ikkje akkurat nytt i denne klassen. Bilder i godt lys er nesten alltid tiltalande.

Digital zoom er dustete i mine auge. Du kan like god croppe det ferdige bildet i steden på data. Då er du sikker på å få rett utsnitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...