Darksouled Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Jeg holder på med fremstilling av noe data og har to identiske tabeller ved siden av hverandre, hvor den ene vises usortert og den andre sorteres. I tabellene bruker jeg blant annet formler og cellereferanser for å beregne verdier, og problemet ligger i at når jeg sorterer endres ikke dataen i kolonnene med formler og referanser på grunn av autofyll. Eksempelvis har jeg to tabeller; en med 5 rader i en kolonne, og en lik tabell ved siden som skal sorteres. rad 5 i tabell 2 som skal sorteres beregnes på grunnlag av enten en henvisning til rad 5 i tabell 1 eller ved hjelp av originalformelen. Når jeg sorterer tabell 2 er autofyll så snill at den endrer cellereferansen etter hvor raden flyttes. Flyttes raden f.eks fra B5 til B3, så endres formelen fra "=A5" til "=A3" (originalformelen endres på en tilsvarende måte), og dette irriterer vettet av meg. Excel-kunnskapene mine er litt rustne, så jeg aner ikke hvordan jeg kan deaktivere autofyll eller bestemme at referansen ikke skal endre seg for den raden. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
sunnhetsmannen Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Du hindrer at referanser endrer seg ved hjelp av $ tegnet. $A$1 låser til A1 $A1 låser til kolonne A A$1 låser til rad 1 Lenke til kommentar
Darksouled Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2008 Du hindrer at referanser endrer seg ved hjelp av $ tegnet.$A$1 låser til A1 $A1 låser til kolonne A A$1 låser til rad 1 Millioner takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå