Bone Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Heisann! Vet ikke om denne er feilpostet, men regner med det er et program eller en slags form for applikasjon jeg er ute etter.. Etter en harddisk-krasj på min dyrebare musikk-disk, så har jeg nå revurdert viktigheten med å ha backup av ting og tang.. Så derfor kommer spørsmålet; Hvordan kan jeg best synkronisere f.eks. e:\Musikk med en ekstern harddisk til f.eks h:\Musikk ? Jeg har en nokså stor musikksamling, på rundt 400-500 GB, så å overføre ALT hver eneste gang ser jeg på som "lite aktuelt" (i hvert fall hvis jeg skulle være flink å gjøre det hyppig).. Forandringer som kommer til å skje fra MAIN MUSIKK DISK er ny kataloger som blir lagt til, og oppdatering av ID3-tag. Så, er det mulig at synkroniseringen skjønner dette? Og da bare kopierer / erstatter de sangene (filene) som har blitt lagt til som ny, eller endre på? Og dermed styrer unna alle de andre? Hva med hvis jeg finner ut at en sang eller fil jeg har passer bedre i en annen katalog (er en liten kontrollfrik på akkurat dette området).. La oss f.eks si at jeg har mange BILDER av ei gruppe i musikk-katalogen min, men så begynner jeg å få så mange at jeg vil dele opp de bildene jeg har i forskjellige underkataloger (altså en for hvert bandmedlem, og ikke bare en katalog for alle sammen).. hvordan vil en synkronisering reagere på dette? Eller rett og slett en låt som jeg synes passer bedre et annet sted? Finnet det et "one button program" som gjør (noe av) dette? Takker for all hjelp! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Jeg bruker SyncToy. Den kan synkronisere på flere måter, bla.a slik at det du sletter også blir slettet på backup. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2008 Hørtes bra ut! Men, det er ikke slik at backup-disken må være koblet til hele tiden? Aldri brukt noe synkroniseringsverktøy før.. Hvordan fungerer det egentlig? Loggfører den hva som har skjedd? Eller skanner den igjennom disken når den skal synkronisere for å sinne endringer? Kan det gå begge veier? Grunnen til at jeg spør er at jeg da kommer til å ha musikksamlingen min på en ekstern harddisk, og det hadde vært litt kjekt hvis jeg kunne ta med den disken på tur, for så å høre på musikk og hvis jeg da finner ut av jeg vil oppdatere den mens jeg er på tur, så synkroniserer den tilbake til "main disk" igjen!? Altså, at den da går på "sist endret" -dato!? Hva med filer som blir flyttet på da? Og ikke bare blir endret? Takker for hjelp! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 (endret) Jeg bruker det både mot ekstern USB disk som sjelden er tilkoblet, og mot en annen PC på nettverk. Programmet lager sin egen fil som holder styr på synkroniseringen. SÅ scanner den gjennom alle filene før den bestemmer seg for hva som skal kopieres. Det går på dato, ja. Du setter opp en 'profil' som sier hvor du kopierer fra og til, og hva som skal gjøres. Du kan sette opp flere slike profiler, og kjøre en av gangen. En fil som er flyttet blir vel bare oppfattet som at den er slettet fra orginallokasjonen, og en ny fil er opprettet. Det samme gjøres så på backup'en. Jeg har anbefalt dette til flere jeg kjenner som ikke kan så mye om data, og de har ingen problemer med å bruke det. Du får en rapport når den er ferdig som sier hva som har skjedd, og der kommer det rød skrift på det som feiler. Hvis filer er i bruk så vil de feile. Så man må være litt oppmerksom på hva man tar backup av, hvis man tar hele Mine Dokumenter mappa så vil det normalt være en del filer som feiler fordi Windows alltid har dem i bruk. Hvis man vil kan man sette opp en liste av slike filer så de ikke kopieres. Endret 27. juni 2008 av hårek Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå