Gå til innhold

Anbefalte innlegg

vurderte å lære meg vb.net for å kunne lage applikasjoner for windows samtidig som jeg kan 'tilpasse' office etter behov.

igår var det en som anbefalte meg å lære meg c#.net istedenfor. dette fordi det var mye kraftigere språk som lot meg lettere(?) kunne lage bedre applikasjoner for windows. men det han var usikker på var om en kunne 'tilpasse' office ved hjelp av c#.net

har endel vektall i java, så jeg er primært på jakt etter hvilkent av disse språkene som passer bra til å lage applikasjoner samtidig som det kan brukes til å 'filpasse' office

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

filpasse office? Forklar dette....

For å bruke VB.NET eller C# med office så må du ha ein .NET office pakke, skal eller har blitt lansert av MS.

Personlig så synes eg C# er best ettersom dette språket er veldigt fleksibelt. Viss du har erfaring med Java så anbefaler eg J# eller C# ettersom disse eer veldig like.

Lenke til kommentar

med å 'tilpasse' office mente jeg egentlig at en kan lage macroer for å prøve å enkle bruken/tilpasse office.

c# kan vel også brukes til webprogrammering med asp såvidt jeg har forstått (rett meg hvis jeg tar feil) så det er jo ennå et poeng med å lære seg c#. lært meg asp 3.0 så en liten oppdatering til .net er underveis der også.....

Lenke til kommentar

Dette blir helt feil.

Alle språk som kjøres under .net framework er i prinsippet likestillte i fleksibilitet og power.

En hver språk vil produsere MSIL, et lavnivå språk som er identisk uansett hviken kompilator som har ansvaret for å produsere IL.

Common Lannguage Spesifications definerer et regelsett som et språk må følge for å kunne kjøres under framworket.

Sakt på en annen måte må IL kunne beskrive alle funksjoner som er definert under clr. Og alle språkene benytter seg av base class library (ergo samme funksjonalitet)

Men det er selvfølgelig unntak fra regelen.

Det finnes enkelt områder der hvert av språkene utmerker seg i forhold til de andre. Eksempelvis for c#, så er det uten tvil en stor fordel at en kan beskrive kommentarer i xml, noe du ikke kan gjøre i vb.net.

Vb.net har på sin side en syntaks som er langt lettere å forså enn c#.

Når du kompilerer med vbc.exe vil du implisitt få referert mscorelib.dll (system namespace som er likt for hele framworket) og microsoft.visual basic.dll. visual basic delen er laget for å få kompatibiliet bakover og medfører at en får funksjonalitet utover bcl men forsatt i managed code.

På dette området så har vb klart en styrke. Men for en programmerer som konsekvent bruker bcl som i c# må en lære seg et "nytt" namespace noe som kan være en hindring. c# på sin side er case sensitiv, variablene test og Test vil derfor peke på to omårder i minnet. (noe som driver mange vb programmerere til vanvidd-case insensitive)

Du kan customisere like mye i vb.net som i c#, og en trenger absolutt ikke office i .net versjon for å være produktiv i office.

du må legge til en com referance, ms word 9.0 object library (word) og lager du en variabel som representerer applikasjonen.

i vb.net; Dim WordApp As New Word.Application.

så er du i gang.

med excel legger du til Microsoft Excel 9.0 Object Library og deklarerer utenfor posedyrer; Dim EXL As New Excel.Application..med intellisens er metoder og argumenter lett å forstå.

Du er med andre ord like produktiv og har like mye power uansett om du programmerer i vb.net eller i c#. Per i dag kan du kun bruke vb.net og c# i asp.net så derfor er nok ikke J# like aktuellt.

Du kan også programmere mot win32 api og mot com objekter både med c# og vb.net..

dog savnet etter beep metoden i c# er stort mener noen.

Det hele koker ned til et syntaks spørsmål (les tid og produktivitet da det tar lengre tid å lære seg c#)

har du god erfaring med c++ og java så er c# tingen for deg.

Er du derimot lei en sytaks som ikke er logisk eller ikke har en bakgrunn med c++/java så vil du føle deg hjemme i vb.net og vil aldri se deg om etter en annen .net partner.

Lenke til kommentar

takk for ganske detaljert svar. går forsåvidt greit at c# har en litt tungvindt syntaks sammenlignet med vb.net. har jo endel erfaring fra java så terskelen bør vel ikke bli for stor. hvis jeg ikke har misfortått deg helt kan det oppsumeres slik:

• du kan bruke både vb.net og c#.net til å lage macroer til alle office-utgave (blir bare aktuelt for office 2000 og nyere).

begge kan brukes til asp.net

begge kan brukes til å lage applikasjoner til windows men at c#.net er har muligheter for å få laget større/mer komplekse apps.

Lenke til kommentar

bortsett fra; men at c#.net er har muligheter for å få laget større/mer komplekse apps; er det en helt kurant oppsumering.

Kompleksitet er jo et relativt ord, jo mer absaksjon du legger over api, jo enklere blir det å lage kompliserte programmer/tjenester.

Sammenligner du vb.net og c# finnes det ingen forskjeller i hvor kraftige og fancye applikasjoner du kan lage.

Har du brukt java før vil du oppdage en merkbar produktivitet uansett om du bruker c# eller vb.net

Lenke til kommentar

Programerte VB6 før prøvde meg litt på VB.NET...

Med det første virket C# litt vanskeligt, men etter hvert likte eg det mye bedre enn VB.NET. Eg tror dette er fordi at C# kan man skrive mer på sin "egen stil". Fks i VB.NET må man ha newline etter et statment, i C# trenger man bare ";"'en. Men dette er en smaksak....

Lenke til kommentar
Dette blir helt feil.

Alle språk som kjøres under .net framework er i prinsippet likestillte i fleksibilitet og power.  

En hver språk vil produsere MSIL, et lavnivå språk som er identisk uansett hviken kompilator som har ansvaret for å produsere IL.  

Common Lannguage Spesifications definerer et regelsett som et språk må følge for å kunne kjøres under framworket.  

Sakt på en annen måte må IL kunne beskrive alle funksjoner som er definert under clr. Og alle språkene benytter seg av base class library (ergo samme funksjonalitet)

Dette blir muligens pirk, men det finnes også forskjellige nivå i CLS spesifikasjonen, så det du sier blir litt feil... bare litt... :wink:

Men det er selvfølgelig unntak fra regelen.  

Det finnes enkelt områder der hvert av språkene utmerker seg i forhold til de andre. Eksempelvis for c#, så er det uten tvil en stor fordel at en kan beskrive kommentarer i xml, noe du ikke kan gjøre i vb.net.

Dette har ingenting med språket C# å gjøre. Det er et verktøy i Visual Studio som lager dokumentasjonsfiler av XML-tagger i koden. Det finnes flere slike tredjepart-verktøy for VB.NET i dag.

Vb.net har på sin side en syntaks som er langt lettere å forså enn c#.  

Dette er riktig for en VB-utvikler, men aldeles ikke riktig for en c/c++ programmerer.

dog savnet etter beep metoden i c# er stort mener noen.

??? håper ikke du mener dette :smile:

Ellers er jeg enig med deg :-)

.Ø.

Lenke til kommentar

hehe...skrev det med beep funksjonen med ironisk hensikt for å vise hvor små forskjellene egentlig er mellom c# og vb.net.

Hvor enkel syntaksen er selvfølgelig en subjektiv oppfattning ut fra hviklet ståsted man har.

Men det er et ufravikelig faktum at dersom du ikke har vært borti programmering før, er vb.net, det enkleste å lære seg.

stemmer det, er ingen absolutt mapping fra cls og il.

Men siden ilasm må utrykke allt det cls sier, har dette blitt en ganske

nøyaktiv mapping av den uderliggende plattformen, som igjen er clr.

Faktsik er denne mappingen så eksakt at den er bruk for å beskrive deler av

runtimen i ECMA standariserings dokumentene rundt .net

Det er ganske få som vet det, men det første versjonen av il assembler

og il dissambler (ildasm) gikk under navnene Asm og Dasm og ble

utviklet tidlig i 1998 av Jonathan Forbes.

Common Runtime Odds and Ends Development Team utviklet denne videre til den endelige versjonen.

I så måte har mono prosjektet gjort Ms en stor tjeneste, da de på sine

hjemmesider applauderete en hacker som hadde jobbet "mye" med akkurat

il assembler.

jeg er ikke noen advokat, men som amerikanerne sier, eplet er råttent og

dermed må hele treet kastes.

I overført betyding, innehnter en info på ulovlig vis har en ingen rettigheter til produkter utviklet basert på denne informasjonen.

Ms har søkt om patent på visse deler av .net strukturen, og det skal ikke

forundre meg om c# kompileren for linux (der hele eller deler er uviklet av mono prosjektet),

blir solgt under MS lisens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...