Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'en vil ikke starte etter lynnedslag

Anbefalte innlegg

Hei!

I dag har det vært mye lyn i nærheten, og det gikk utover PC'en på rommet mitt. Jeg glemte å koble den ut, og når jeg gikk inn på rommet mitt hørte jeg at lynet slo ned. Samtidig kom det masse gnister ut av av/på-knappen på PC'en. Noen minutter senere, når det hadde sluttet å lyne prøvde jeg å skru på PC'en, men ingenting skjedde :cry:

Så er det noe håp for at den kan virke igjen? Noe som vanligvis går i stykker ved lynnedslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til OP:

Ved lynnedslag så kan alt eller ingenting være ødelagt i maskinen, men det som VANLIGVIS ryker først er PSU'en (strømforsyningsenheten altså).

Om du tar den ut av PCen og så kortslutter den eneste grønne ledningen på den største kontakten sammen med en (tilfeldig) svart ledning på den samme kontakten så bør PSUen starte når du kobler den til strøm. Hvis den ikke gjør det, så er den nok dau og du må kjøpe en ny en.

Hvis du er virkelig uheldig så kan også andre deler ha røket med, men som sagt er det ofte bare PSuen som ryker, så du kan starte der. Med litt flaks så er det bare en ny strømforsyning som trengs, og da slipper du relativt billig unna med det.

-Stigma

Lenke til kommentar
Samme skjedde med gromm pcen min i går. 3 mnd gammal pc fra komplett. Jeg har tatt av lokket og målt. PSU er død.

Hvordan funker dette med garanti osv? Er 1 års garanti på den..

garanti gjelder ikke for lynnedslag, da kommer innbo forsikring inn i bildet

( minus egenandel )

Lenke til kommentar

Flott!

Var akkurat det jeg også mente... Bra jeg har innbo forsikring :yes:

Mennne det koster bare 500 spenn for en ny så mulig jeg bare stikker og kjøper en med en gang. For og få litt fortgang i det..

Edit: den som røyk var på 500w.. Sitter her med 2 stk på 400w.. Er det bare og glemme og sette inn dem?

Edit2: Ringte komplett og jeg kunne bare skru så mye jeg ville inni pcen. 3års garantien faller ikke bort..

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar
Flott!

Var akkurat det jeg også mente... Bra jeg har innbo forsikring :yes:

Mennne det koster bare 500 spenn for en ny så mulig jeg bare stikker og kjøper en med en gang. For og få litt fortgang i det..

500 spenn minus egenandel ( egenandel er vanligvis 2500 kr )

Lenke til kommentar
Forsøk å jumpstart PSU, og eventuelt test med en annen :) Den er nok dau

Hvordan jumpstarter jeg PSU?

Edit: FInnes det noen måter å se hva som er ødelagt uten å måtte bytte alt?

Endret av Kris93
Lenke til kommentar

Husket å koble til 12V til skjermkortet og cpuen?

Hvis det var lynet som tokk psuen din kan det godt hende at den dro med seg andre komponenter også, prøv med en minnebrike (hvis du har flere)et alternativt skjermkort osv.

Hvis det ikke virker kan det være at det er hk eller cpu som er død...

Det kan hende at det er flere enn 1 komponent som er ødelagt.

Men ikke test det med andre dyre komponenter, ødlagt elektronikk kan ødlege det som virker når det kobles i.

Gjøres på egen risk.

Lenke til kommentar
slo ned RETT utafor leiligheten i går, hadde to servere, 2 laptops, to stasjonære, en 48porter ciscosvitsj,xbox osv på hehe. hadde blitt en pen forsikringssum for mye gammel hw ja :(

:tease: forsikringselskapene er ikke dumme, nedskrivnings verdien på data utstyr er betydelig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
slo ned RETT utafor leiligheten i går, hadde to servere, 2 laptops, to stasjonære, en 48porter ciscosvitsj,xbox osv på hehe. hadde blitt en pen forsikringssum for mye gammel hw ja :(

:tease: forsikringselskapene er ikke dumme, nedskrivnings verdien på data utstyr er betydelig.

Ja, man får ingenting igjen. Ofte er egenandelen på 3000 - 4000 også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...