Gå til innhold

Trenger skala program?

Spirith

Anbefalte innlegg

Hei, finnes det program som kan motta midi-noter fra midi-keyboardet mitt, hvor så innkomende noter som ikke finnes i bestemte skalaer blir filtrert bort, mens notene som finnes i skalaen vidresendes til feks; Reason.

Forslag til program?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det ikke bedre å bare øve inn scalaene du ønsker, tar ikke s lang tid:

http://www.pianoworld.com/fun/vpc/piano_chords.htm

Vet ikke helt hvorfor du vil filtrere bort noter som ikke er i en skala, da vet du jo egentlig ikke vilken noter som er i skalaen.

Bra side foresten, men er litt vanskelig å bla gjennom skalaer på den siden å si; å den hørtes bra ut.. La oss si at alle notene som finnes i den bestemte skalaen genererer lyd, på den måten kan man lære seg skalaer på en mye raskere og lettvint måte.

Lenke til kommentar
Hvor stor del av musikken består av major skalaen? Tenker da på R&B, Pop, Chillout, Hiphop, Dance osv.. Vil tro at det å bare lære seg minor skalaen senere vil rote det hele til?..

Minor skalaen er jo bare å skyve tredje note en semitone bakover, så kan du major skalaen, kan du uten problem spille minor... CDEFGAB blir til CDD#FGAB... Skalaer er faktisk det enkleste når en først skjønner hvor simple de er... Når skalaene sitter så er det jo bare å lage akkorder med notene fra skalaen med ventre hånd, og spille en melodi i høyre, vips så improviserer man.

Lenke til kommentar
Hvor stor del av musikken består av major skalaen? Tenker da på R&B, Pop, Chillout, Hiphop, Dance osv.. Vil tro at det å bare lære seg minor skalaen senere vil rote det hele til?..

Minor skalaen er jo bare å skyve tredje note en semitone bakover, så kan du major skalaen, kan du uten problem spille minor... CDEFGAB blir til CDD#FGAB... Skalaer er faktisk det enkleste når en først skjønner hvor simple de er... Når skalaene sitter så er det jo bare å lage akkorder med notene fra skalaen med ventre hånd, og spille en melodi i høyre, vips så improviserer man.

Det du beskriver er melodisk moll. Dersom en nybegynner skulle begynne og lage akkorder ut av denne skalaen ville resultatet bli ganske uvanlig...Dur-subdominant, i tillegg til andre uregelmessige trinn. Det er jo, som navnet tilsier, en skala som først og fremst har sine bruksområder melodisk, mest av alt for å unngå et såkalt umelodisk forstørret sekundsprang mellom seksten og ledetonen i skalaen. Skal man i dette moll vs. dur-problemet (hva skal man lære seg først) forenkle dilemmaet, er det mye lettere å få den det gjelder til å forstå forholdet mellom parallele tonearter. Altså, at man kan finne en ren moll skala en ters under grunntonen i en dur skala. dvs C-dur og A-moll

består av samme toner.

Forresten så heter det i tilfellet du nevner Eb, og ikke D# (ja det er en vesentlig forskjell!!)

Endret av Urmaker
Lenke til kommentar

Skalaene kan faktisk komme til å sitte automatisk, etterhvert som man forstår hvordan det hele fungerer:)

Lenke til kommentar

Anyway, vet ikke hva Spirith ønsker å gjøre med skalaen... Det er kanskje det største problemet akkurat nå?

"Forresten så heter det i tilfellet du nevner Eb, og ikke D# (ja det er en vesentlig forskjell!!)" - Er det det? Trodde nå at vi begge to skjønte at det var den svarte ^_^

La oss bare holde oss til Major Scale. Så slipper vi bryet med harmonic og melodic.

Endret av victoryseieren
Lenke til kommentar
noe dere tydeligvis ikke har gjort :ph34r:

Hva mener du med dere? Du drar vel ikke meg under den kammen?

I og med at du siterte, så jo, jeg drar deg under den kammen. Tar jeg feil?

Anyway, vet ikke hva Spirith ønsker å gjøre med skalaen... Det er kanskje det største problemet akkurat nå?

"Forresten så heter det i tilfellet du nevner Eb, og ikke D# (ja det er en vesentlig forskjell!!)" - Er det det? Trodde nå at vi begge to skjønte at det var den svarte ^_^

La oss bare holde oss til C Major Scale. Så slipper vi bryet med harmonic og melodic.

Dersom man blander D# og Eb blir det veldig rotete når man en dag skal bruke notasjon, eventuellt prøve og forstå faste fortegn. Moll eller dur avgjøres av den tredje tonen i skalaen. Dersom C er utgangspunktet er tredje tonen i skalaen E, evt Ess. Like greit å lære seg dette fra dag 1.

Lenke til kommentar

Flere her i tråden har en noe merkelig tilærming til problematikken, etter min mening.

For å skjære i gjennom, så anbefaler jeg flere å handle inn en veldig kjekk bok, Benestad Musikkteori.

Tipper det går et lys opp for flere etter å ha lest den boken, og da blir mange ting mye enklere etterpå.

ISBN: 9788215006109

Urmaker har nok lest den allerede.. :)

Lenke til kommentar
noe dere tydeligvis ikke har gjort :ph34r:

Hva mener du med dere? Du drar vel ikke meg under den kammen?

I og med at du siterte, så jo, jeg drar deg under den kammen. Tar jeg feil?

Vel, du tar både feil og rett. Jeg hadde egentlig ikke trengt å sitere noen for å fremme mitt poeng, mitt poeng var at skalaer kommer noe automatisk for en musiker etterhvert, det gjør de iallefall i høyeste grad hos meg.

Du har rett, i og med at jeg gjør ikke forskjell på D# og Eb. Jeg er stort sett selvlært innen musikk og musikkteori, har aldri gått noen musikkskole og har nesten ikke lest noen teori. Min forståelse for musikkteori er dog helt korrekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...