Fisk1 Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 (endret) Ja, føler at min 5 år gamle PC er moden for å fases ut, og byttes inn i noe nytt. Har lagd meg ei liste på Komlett med Quadcore osv, men er litt usikker på om dette er en god combo. Hadde vært fint om dere der ute med mer kunnskap på det området enn meg kunne se over lista mi, og evt. gi meg tips til endringer. Kostnadene som er representert slik det er nå trenger ikke stige noe særlig, utover det er jeg mottagelig for alle tips! PC'n skal brukes hovedsaklig til multitasking, som IRC, MSN, nettlesing osv. Utover dette liker jeg også å ta meg en runde med spill, film o.l, så jeg har lagt inn mulighet for dette også. Her er lista! Tenker å bruke denne PSU'en. Og dette vannkjølingssettet. Av andre fakta kan jeg nevne at dette skal puttes inn i et m-ATX-kabinett fra IBM Aptiva, anno 1998, og kjøles med H20, altså vann. Frakke saker... På forhånd takk! Endret 27. juni 2008 av Fisk1 Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 (endret) Bytt skjermkort til Radeon HD 4870 og spar 1000kr. Hvis du velger å kjøpe Radeon HD 3870X2,så sjekk at du har plass. Radeon HD 3870X2 er LANGT. Eventuelt kan du vente til Radeon 4870 kommer på lager. Du kan også kjøpe PC-6400 ram og spare enda mer penger. Forskjell vil du ikke merke...eller har du planer om overklokking? Hvilken strømforsyning har du? Endret 26. juni 2008 av Morten K Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 26. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2008 Bytt skjermkort til Radeon HD 4870 og spar 1000kr. Hvis du velger å kjøpe Radeon HD 3870X2,så sjekk at du har plass. Radeon HD 3870X2 er LANGT. Eventuelt kan du vente til Radeon 4870 kommer på lager.Du kan også kjøpe PC-6400 ram og spare enda mer penger. Forskjell vil du ikke merke...eller har du planer om overklokking? Hvilken strømforsyning har du? Har ingen planer om overklokking. Hva er forskjellen på de to RAM-typene? Skjermkort kan jeg vurdere å bytte ja. Har oppdatert med PSU nå, men er usikker på om den passer mtp. kontakta til HK. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 (endret) Forskjellen på rambrikkene er at PC-6400 kjører på 800Mhz og PC-8500 kjører på 1066Mhz,men det er liten vits med 1066Mhz på det hovedkortet du har valgt. Om Asus P5K-VM:*The chipset officially supports the memory frequency up to DDR2 800. Due to the tuning by ASUS exclusive technology, this motherboard natively supports up to DDR2 1066MHz. Wow,den strømforsyningen bør du bytte. Her er en billig og god en,hvis du har plass til den. Endret 26. juni 2008 av Morten K Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 26. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2008 Forskjellen på rambrikkene er at PC-6400 kjører på 800Mhz og PC-8500 kjører på 1066Mhz,men det er liten vits med 1066Mhz på det hovedkortet du har valgt.Om Asus P5K-VM:*The chipset officially supports the memory frequency up to DDR2 800. Due to the tuning by ASUS exclusive technology, this motherboard natively supports up to DDR2 1066MHz. Wow,den strømforsyningen bør du bytte. Her er en billig og god en. Ok, takk! Ja, strømforsyninga må byttes. Men, jeg har et spesielt kabinett, så har noen mål som må oppfylles; 8,5 cm høyde 10 cm dybde 15 cm bredde Har du noen tips til noe som oppfyller dette? Det som skal byttes hittil er altså skjermkort, PSU og RAM. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 (endret) Er det noen spesiell grunn for at du vil beholde det kabinettet? Hardware testet i dag Antec Three Hundred. Ser ut til å være et godt og billig valg. Endret 26. juni 2008 av Morten K Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2008 Da passer Corsairen skulle jeg tro. Dimensjoner:(BxDxH) 15 cm x 14 cm x 8.6 cm.Er det noen spesiell grunn for at du vil beholde det kabinettet? Hardware testet i dag Antec Three Hundred. Ser ut til å være et godt og billig valg. Eneste jeg ser er at høyden er 1 mm for høy. Men, det går vel, er vel litt slingringsmonn på både linjalen min og Komplett's. Jeg vil beholde kabinettet fordi jeg vil bygge en "sleeper"-pc. Folk ser et gammalt IBM-kabinett og tenker "haha wtf", jeg fyrer opp og mater ut HD-bilder osv. i alle baner og vinkler. Hvis du forstår hvor jeg vil. Jeg kom til å tenke på denne RAM'en, er det ikke bedre med høyere klokkefrekvens? Kanskje jeg burde finne et lignende HK, som støtter 1066 mhz? Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 (endret) Komplett's mål stemmer,så ta nøyaktige mål før du kjøper. Ok,jeg skjønner hva du mener med kabinettet. Du vil neppe merke forskjell på å gå opp til 1066Mhz ram. I benchmarks vil du kanskje se en liten økning i ytelse,men i praksis ikke. Edit: Hvordan ser det kabinettet ditt ut? Du bør kanskje ha en psu med vifte bak? Endret 27. juni 2008 av Morten K Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2008 (endret) Komplett's mål stemmer,så ta nøyaktige mål før du kjøper. Ok,jeg skjønner hva du mener med kabinettet. Du vil neppe merke forskjell på å gå opp til 1066Mhz ram.I benchmarks vil du kanskje se en liten økning i ytelse,men i praksis ikke. Edit: Hvordan ser det kabinettet ditt ut? Du bør kanskje ha en psu med vifte bak? Greit, da beholder jeg HK'et og bytter RAM'en som du sa. Jeg bør nok ha en PSU med vifte bak ja. PSU'n ligger på ei plate øverst i kabinettet sammen med CD-drevet, så er greit om det luftes bakover. Tenkte det ville bli trøbbel med akkurat PSU'n, eneste jeg veit er at m-ATX er formatet på HK. Ganske typisk IBM-specca kabinett... Evt. lager jeg høl i plata som PSU ligger på og lar vifta på toppen av PSU'n blåse nedover i kabinettet. Eller bare gir pokker, og lar den blåse rett i taket på kabinettet. Endret 27. juni 2008 av Fisk1 Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2008 Jeg velger å bumpe denne tråden for å få flere innspill. Om noen har tips til en PSU som passer hadde det vært fint, og andre invendinger mottas også med takk. Lista er oppdatert med delene som er aktuelle. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 PSU-en kan bli problematisk. Ja, jeg har samme kabinett med i hovedsak originale deler i. Husker jeg målte ut for noen år siden, tenkte jeg skulle gjøre det samme som deg. Men i og med at jeg hadde hovedkort og PSU i ATX format, så ble det billigere å kjøpe nytt kabinett. Mener å huske at alle normale PSU-er var for lange, resten gikk bra. ATX standarden er 15 cm dybde, standarden på gamle PS2 PSU-er 10 cm. Dersom du ikke finner noen som passer, er faktisk NesteQ Nova et alternativ. Ekstern PSU, finnes som 500 og 600 Watt. Relativt stiv pris, regn med ca 1000 - 1500 kr (pris i Sverige er ca 1700 SEK). Men den er mer eller mindre lydløs også. Ikke å få tak i i Norge så langt jeg vet, men mulig å få på nettet til ca 150 Euro + frakt/avgifter og MVA. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2008 PSU-en kan bli problematisk. Ja, jeg har samme kabinett med i hovedsak originale deler i. Husker jeg målte ut for noen år siden, tenkte jeg skulle gjøre det samme som deg. Men i og med at jeg hadde hovedkort og PSU i ATX format, så ble det billigere å kjøpe nytt kabinett. Mener å huske at alle normale PSU-er var for lange, resten gikk bra. ATX standarden er 15 cm dybde, standarden på gamle PS2 PSU-er 10 cm. Dersom du ikke finner noen som passer, er faktisk NesteQ Nova et alternativ. Ekstern PSU, finnes som 500 og 600 Watt. Relativt stiv pris, regn med ca 1000 - 1500 kr (pris i Sverige er ca 1700 SEK). Men den er mer eller mindre lydløs også. Ikke å få tak i i Norge så langt jeg vet, men mulig å få på nettet til ca 150 Euro + frakt/avgifter og MVA. Da er NesteQ helt uaktuell. Uansett, jeg får bare finne en PSU som passer da, antar jeg. HK'et mitt er jo i m-ATX-format, så det skal passe. Og skulle det mot formodning ikke det kjøper jeg bare et nytt kabinett. Hvis ingen fler kommer med noen innspill så blir det disse delene! Prosjekttråd med montering osv. kommer når alt er klart, noe som antageligvis blir i høst en gang. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Du trenger en mATX PSU. Og de finnes ikke mange av så vidt jeg vet. De som finnes er sjelden på mer enn 250 - 300 Watt. Eneste leverandører som jeg vet har noen slike er Fortron-Source og Chieftec. Chieftec sin er på 270 Watt. Men det er mulig du kan få plass til en 14 cm lengde, dersom du har/kan finne en DVD-brenner som er litt kortere enn normalt. Eventuelt kan du modifisere plasseringa litt, dvs skjære opp slik at den stikker ut bak. Når det gjelder standard PSU-er, har Antec noen stille med 80mm vifte. TruePower, Earth Watts. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2008 Du trenger en mATX PSU. Og de finnes ikke mange av så vidt jeg vet. De som finnes er sjelden på mer enn 250 - 300 Watt. Eneste leverandører som jeg vet har noen slike er Fortron-Source og Chieftec. Chieftec sin er på 270 Watt. Men det er mulig du kan få plass til en 14 cm lengde, dersom du har/kan finne en DVD-brenner som er litt kortere enn normalt. Eventuelt kan du modifisere plasseringa litt, dvs skjære opp slik at den stikker ut bak. Når det gjelder standard PSU-er, har Antec noen stille med 80mm vifte. TruePower, Earth Watts. Jau, jeg har kikka litt rundt. Men trenger jeg så fryktelig mye mer enn 270 watt da? Skal jo bare drive systemet + vannkjølinga... Mulig jeg kan presse inn en ATM-PSU om jeg finner en som er smal nok.. Må måle CD-ROM'en jeg skal flytte over. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 21. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2008 Hepp hepp, bumper denne for å stille et nytt tema i lyset; Jeg skal jo sikkert spille litt av hvert på denne maskina, blant annet Spore. Har hørt at dualcore kanskje er å foretrekke foran quadcore til denne bruken. Noen innspill? På forhånd takk. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 24 timer har gått og posten er på side 2, så jeg gjentar; Burde jeg velge dualcore fremfor quadcore? Isåfall, hvilken prosessor er å anbefale? Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 24 timer har gått og posten er på side 2, så jeg gjentar; Burde jeg velge dualcore fremfor quadcore? Isåfall, hvilken prosessor er å anbefale? Intel E8500 har falt 500kr ned i pris,så den er et godt kjøp. Lenke til kommentar
Theludders Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Men trenger jeg så fryktelig mye mer enn 270 watt da?Skal jo bare drive systemet + vannkjølinga... 270 watt ??? Også skal du ha et HD4870 inni der`? Tror du er fint nødt til å ha litt større PSU en det. Jeg skal ikke gi noen ekspertråd, men etter å ha lest en del på forumet så virker det som at 400 wattene er et ikke tema engang når det gjelder spill .. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 (endret) Men trenger jeg så fryktelig mye mer enn 270 watt da?Skal jo bare drive systemet + vannkjølinga... 270 watt ??? Også skal du ha et HD4870 inni der`? Tror du er fint nødt til å ha litt større PSU en det. Jeg skal ikke gi noen ekspertråd, men etter å ha lest en del på forumet så virker det som at 400 wattene er et ikke tema engang når det gjelder spill .. Det har du rett i,270 watt er alt for lite. Endret 23. juli 2008 av Morten K Lenke til kommentar
laowi Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Det vannkjølingsettet ditt kjøler like bra som luftkjøling, og det er mye dyrere gå heller for den CPU- kjøleren : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=327440 Istedenfor quad core CPU gå for intel C2D E8400 3.0 GHz : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344772 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå