Gå til innhold

har prøvd meg på makro fotografering for første gang!


creaT

Anbefalte innlegg

hei dette er mitt første forsøk på makro fotografering. reultatet ble nå ganske bra, syns jeg da.

post-142571-1214518372_thumb.jpg

 

blir glad for å få kommentarer, både negative og posetive og forslag på forbedringer!

bilder er ikke redigert. det er helt originalt.

Endret av creaT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange her inne som er bedre på macro enn meg, men jeg prøver meg likevel. Du har fine og avstemte farger.

På macrobilder har du et svært lite fokusplan, og i ditt bilde har du fokus omtrent mitt på greina, mens tuppen er uskarp. Ville nok valgt å legge fokus på tuppen, både fordi linjene leder øyet den veien, og man blir litt irritert når det er uskarpt, og fordi du dermed ikke ville midtstille motivet i komposisjonen.

Du ville nok også med fordel kunne isolere greien litt mer, slik at du får et tydeligere og mer avgrenset motiv og en jevnere bakgrunn.

 

Men det er nå min ringe mening. Stå på, det er en svært spennende verden i det små.

Lenke til kommentar

Makro er drit vanskelig å få til bra, krever trening og atter trening. I tillegg hjelper det stort med et dedikert makroobjektiv og stativ. Vet ikke om du har brukt makro objektiv eller stativ. Jeg syns bakgrunnen synes for tydelig, hadde vært penere hvis bakgrunnen var betydelig mer blurret. Motivet fascinerer meg heller ikke noe særlig...kanskje en ensom regndråpe på tuppen av barnålene med heftig dybdeuskarphet hadde vært tingen..

Lenke til kommentar

Vil du ha kommentarer på det tekniske eller motivet?

Motivet er dørgende kjedelig for meg - sorry :) Det er en busk.

Det tekniske, vel du har ikke bommet helt, men fokuset er litt feil. Et tips er å øve seg på gjenstander som er stillestående. Prøv deg fram med blender, belysning, lukkertid.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Makro er drit vanskelig å få til bra, krever trening og atter trening. I tillegg hjelper det stort med et dedikert makroobjektiv og stativ. Vet ikke om du har brukt makro objektiv eller stativ. Jeg syns bakgrunnen synes for tydelig, hadde vært penere hvis bakgrunnen var betydelig mer blurret. Motivet fascinerer meg heller ikke noe særlig...kanskje en ensom regndråpe på tuppen av barnålene med heftig dybdeuskarphet hadde vært tingen..

vet du hvordan jeg setter på en regngråpe i photoshop?

Lenke til kommentar
Makro er drit vanskelig å få til bra, krever trening og atter trening. I tillegg hjelper det stort med et dedikert makroobjektiv og stativ. Vet ikke om du har brukt makro objektiv eller stativ. Jeg syns bakgrunnen synes for tydelig, hadde vært penere hvis bakgrunnen var betydelig mer blurret. Motivet fascinerer meg heller ikke noe særlig...kanskje en ensom regndråpe på tuppen av barnålene med heftig dybdeuskarphet hadde vært tingen..

vet du hvordan jeg setter på en regngråpe i photoshop?

Nei!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...