texaco Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Heisann, kjøpte for en tid tilbake et 350d med et veldig standard objektiv (18 mm - 55 mm - f/3.5-5.6 Canon EF-S) . Liker og ta bilder av natur, samt veldig lyssvake motiver . tenkte jeg skulle investere i et objektiv som var retta litt mot dette. Men går litt vill i jungelen der ute. Noen anbefalinger? vil jeg kunne se klarere forbedring på et objektiv til 2-3 lapper fremfor det jeg har nå? ellers har noen tips til hvordan gå fram til å ta bilder av de motivene jeg har beskrevet over. Kanskje lite informasjon å komme med men bare spør så skal jeg prøve å utdype bedre Takker for alle svar mvh erlend Lenke til kommentar
solaas Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Til natur vil nok Sigma 10-20mm passe, men det ligger på 4 lapper tror jeg... hva er galt med 18-55mm din? har du stativ? Og til situsjoner der det er lite lys er canon's 50mm 1.8 til 800kr et bra kjøp. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Kanskje lite informasjon å komme med men bare spør så skal jeg prøve å utdype bedre I stedet for å tenke på hva du skal bruke objektivet til, bør du tenke på hva er det du er misfornøyd med på det du har. Se igjennom bildene du har tatt, er det noen brennvidder du savner (mer vidvinkel eller mer tele), fungerer det ikke godt nok til nærfotografering, er det ikke lyssterkt nok, skarpt nok? Hvis du finner ut hva som er svakhetene med objektivet du har, er det mye lettere å finne riktig objektiv for deg. Svært mange objektiver kan brukes til de områdene du nevner, men det betyr ikke at du ville blitt fornøyd med alle. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Til natur vil nok Sigma 10-20mm passe, men det ligger på 4 lapper tror jeg...Natur er så mangt. En fugl på flere hundre meters hold er også natur, men 10-20 er særdeles dårlig egnet. Og til situsjoner der det er lite lys er canon's 50mm 1.8 til 800kr et bra kjøp.Det er et bra kjøp, men det er ikke sikkert det er det riktige for trådstarter. Er motivene h*n tar bilde av enten svært store eller i svært trange omgivelser, fungerer en 50mm f/1.8 dårlig, fordi man ikke får med seg det man har lyst til å ta bilde av. Lenke til kommentar
texaco Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2008 kanskje dårlig startpost, men utdyper litt her. Med natur mener jeg alt fra closeup bilder av trær og større ting (allroud med andre ord) .Synes jeg tar fine bilder med objektivet men lurer litt på om det er vits å gå til innkjøp av et "bedre" objektiv? (har hørt at 18-55 objektivet ikke er allverden) . Kanskje et objektiv med stabilisatorer er alt som skal til? har ganske ny i fotoverdenen så mulig det er mye klønete jeg skriver her Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Du får det samme objektivet med IS fra 1400.-et objektiv som er bra i forhold til prisen og mye bedre en det du har nå,i og med at det ha IS så kan du blende ned et par hakk noe som gjør at du kan ta bilder i litt mørkere omgivelser. 50mm f1.8 er fint til å utforske litt forskjellig fotografering med,du får mye gøy for lite penger. 18-55mm IS https://prisguiden.no/product.php?product...iew=productinfo 50mm f1.8 https://prisguiden.no/product.php?product...iew=productinfo Hvis du har mere penger til overs så er 55-250 IS også et kjempegodt objektiv i forhold til prisen,et objektiv som er blitt veldig populær nå for tiden. https://prisguiden.no/product.php?product...iew=productinfo Kan kanskje være litt vanskelig og få tak på nå men er ventet inn i flere butikker i begynnelsen av Juli. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå